Eight years of competitive adaptations in paulista handball federation: a documentary study of sub-14 category

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n55p75

Abstract

Competition is a context where interventions can promote their transformation into a learning environment. The youth handball in the state of São Paulo is a rich source for research and adaptations are observed for competitions between 11 and 14 years old. The aim of this research is analyzethe competitive adaptations of u-14 competitions of the Paulista Handball Federation between 2011-2018 through documentary research. Difficulties are illustrated by the constant insertion and deletion of regulatory items over the years. The defensive adaptations are the most important and are followed by conflicts related to situations of numerical defensive inferiority, fake goalkeeper and free throws, which are associated with the compulsory use of individual defense and the prohibition of the use of 6: 0 and mixed defenses.

Author Biographies

Lucas Leonardo, Universidade Estadual de Campinas

Mestre em Educação Física e Sociedade. Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas (FEF/UNICAMP). Campinas/São Paulo, Brasil. E-mail: lucasleo@gmail.com

Av. Érico Veríssimo, 701 - Barão Geraldo, Campinas-SP. CEP 13083-851 Telefone: 19 3521-6609

Alcides José Scaglia, Universidade Estadual de Campinas

Doutor em Pedagogia do Movimento. Professor curso de Ciências do Esporte na Faculdade de Ciências Aplicadas da Universidade Estadual de Campinas (FCA/UNICAMP). Limeira/São Paulo, Brasil. E-mail: alcides.scaglia@fca.unicamp.br

References

ALMEIDA, F. C. O historiador e as fontes digitais: uma visão acerca da internet como fonte primária para pesquisas históricas. AEDOS, v. 3, n. 8, 2011. ISSN 1984-5634.

ALMEIDA, A. G. D.; NASCIMENTO, C. M. D.; DECHECHI, C. O handebol de areia. In GRECO, P. J.; ROMERO FERNÁNDEZ J. J. (Orgs.). Manual de handebol: da iniciação ao alto nível. São Paulo: Phorte, p. 349-356, 2012.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 1 ed. São Paulo: Edições 70, 2016.

BERGERON, M. F. et al. International Olympic Committee consensus statement on youth athletic development. British Journal of Sports Medicine, v. 49, n. 13, p. 843-851, 2015. ISSN 1473-0480.

BURTON, D.; GILLHAM, A. D.; HAMMERMEISTER, J. Competitive engineering: Structural climate modifications to enhance youth athletes' competitive experience. International Journal of Sports Science & Coaching, v. 6, n. 2, p. 201-217, 2011. ISSN 1747-9541.

CHOI, H. S.; JOHNSON, B.; KIM, Y. K. Children’s development through sports competition: Derivative, adjustive, generative, and maladaptive approaches. Quest, v. 66, n. 2, p. 191-202, 2014. ISSN 0033-6297.

CONFEDERAÇÃO BRASILEIRA DE HANDEBOL. Orientações às mudanças das regras a partir de 01 de junho. Tradução de Ésilo de Mello. Departamento de Árbitros. Paraná: Cascavel, 2016.

CRANE, J.; TEMPLE, V. A systematic review of dropout from organized sport among children and youth. European physical education review, v. 21, n. 1, p. 114-131, 2015. ISSN 1356-336X.

CÔTÉ, J.; BAKER, J.; ABERNETHY, B. Practice and play in the development of sport expertise. Handbook of sport psychology, v. 3, p. 184-202, 2007.

CÔTÉ, J.; FRASER-THOMAS, J. Youth involvement in sport. Sport psychology: A Canadian perspective, p. 270-298, 2007.

______. Play, practice, and athlete development. Developing sport expertise: Researchers and coaches put theory into practice, p. 17-28, 2008.

CÔTÉ, J.; LIDOR, R.; HACKFORT, D. ISSP position stand: To sample or to specialize? Seven postulates about youth sport activities that lead to continued participation and elite performance. International Journal of Sport and Exercise Psychology, v. 7, n. 1, p. 7-17, 2009. ISSN 1612-197X.

DEBANNE, T.; LAFFAYE, G. Motivational cues predict the defensive system in team handball: A model based on regulatory focus theory. Scandinavian journal of medicine & science in sports, v. 25, n. 4, p. 558-567, 2015. ISSN 1600-0838.

EHRET, A. et al. Manual do Handebol: treinamento de base para crianças e adolescentes. Phorte Editora. 1a edição. Rio de Janeiro, 2002.

ENGEBRETSEN, L. et al. The International Olympic Committee Consensus Statement on age determination in high-level young athletes. British journal of sports medicine, v. 44, n. 7, p. 476-484, 2010. ISSN 1473-0480.

EPINA, J. J., PÉREZ, J. A., CEJUELA, R. Evolución histórica y táctica de los sistemas de juego defensivos en balonmano en situaciones de desigualdad numérica. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte v.8, n.2, p. 93-104, 2012.

FERNÁNDEZ ROMERO, J. J. et al. Sistemas de jogo no ataque. In GRECO, P. J.; ROMERO FERNÁNDEZ, J. J. (Orgs.). Manual de handebol: da iniciação ao alto nível. São Paulo: Phorte, p. 189-201, 2012.

GARCÍA, I. G. El uso táctico del golpe franco en el balonmano. E-balonmano. com: Revista de Ciencias del Deporte, v. 11, n. 1, p. 39-54, 2015. ISSN 1885-7019.

GARCÍA, J. et al. Estudio de las diferencias en el juego entre equipos ganadores y perdedores en etapas de formación en balonmano. Cultura, Ciencia Y Deporte, v. 3, n. 9, p. 195-200, 2008. ISSN 1696-5043.

GARCÍA-ANGULO, A.; ORTEGA, E.; MENDOZA, R. Grado de satisfaccíon y preferencias de jugadores de balonmano en acciones técnico-tácticas según la categoría de juego. E-Balonmano. com: Revista de Ciencias del Deporte, v. 10, n. 3, p. 139-148, 2015. ISSN 1885-7019.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GRECO, P. J.; SILVA, S. A.; GRECO, F. L. O sistema de formação e treinamento esportivo no handebol brasileiro (SFTE-HB). In GRECO, P. J.; ROMERO FERNÁNDEZ, J. J. (Orgs.). Manual de handebol: da iniciação ao alto nível. São Paulo: Phorte, p. 235-270, 2012. ISSN 8576555867.

MAYRING, P. Qualitative content analysis: theoretical foundation, basic procedures and software solution. Klagenfurt: Institute of Psychology and Center for Evaluation and Research, 2014.

MENEZES, R. P. O ensino dos sistemas defensivos do handebol: considerações metodológicas acerca da categoria cadete. Pensar a Prática, v. 13, n. 1, p. 1-16, 2010. ISSN 1980-6183.

MENEZES, R. P.; BOFF, L. C.; FREIRE, V. D. Processo de ensino-aprendizagem-treinamento do sistema defensivo 3:3 no handebol diante de cruzamentos e trocas de postos específicos. Arquivos em Movimento, v. 11, n. 1, p. 4-20, 2014. ISSN 1809-9556.

MENEZES, R. P.; MARQUES, R. F. R.; NUNOMURA, M. O ensino do handebol na categoria infantil a partir dos discursos de treinadores experientes. Movimento, v. 21, n. 2, p. 463, 2015. ISSN 0104-754X.

NORMAND, J. M.; WOLFE, A.; PEAK, K. A Review of Early Sport Specialization in Relation to the Development of a Young Athlete. International Journal of Kinesiology and Sports Science, v. 5, n. 2, p. 37-42, 2017. ISSN 2202-946X.

SECO, J. D. D. R. Los inicios del siglo XXI: Evolución y tendencias del juego. E-Balonmano. com: Revista de Ciencias del Deporte, v. 2, n. 1, p. 3-20, 2006. ISSN 1885-7019.

SIEGENTHALER, K.; GONZALEZ, G. L. Youth sports as serious leisure a critique. Journal of Sport & Social Issues, v. 21, n. 3, p. 298-314, 1997. ISSN 0193-7235.

SIMÕES, A. C. Handebol defensivo: conceitos técnicos e táticos. Phorte, 2002. ISBN 8586702498.

YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Penso Editora,2016. ISBN 8584290834.

Published

2018-10-09

How to Cite

Leonardo, L., & Scaglia, A. J. (2018). Eight years of competitive adaptations in paulista handball federation: a documentary study of sub-14 category. Motrivivência, 30(55), 75–92. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n55p75

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)