Technical-tactical declarative knowledge of handball expressed by students in Physical Education classes

Authors

  • Talita Fabiana Roque Silva Faculdade Marechal Rondon
  • Lílian Aparecida Ferreira Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Carlos Eduardo Lopes Verardi Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n55p93

Abstract

The objectives of this study were to identify and analyze the technical-tactical declarative knowledge of handball expressed by students when observing and analyzing handball games. The study, based on the qualitative approach, used interview and class observations to collect the data. The participants were thirty students from a sixth grade class. The results demonstrated a series of declarations of technical-tactical declarative knowledge of handball, such as knowledge of the basic rules necessary to play; the understanding of the dynamics of the game (positioning on the court) and the understanding of the official game of the modality. Thus, it was possible to verify that the students accessed and mobilized the declarative technical-tactical knowledge about handball, among these knowledge: knowledge of the basic rules (which give the possibility of being able to play); the objectives of the game necessary for the understanding of its functioning; the specific characteristics of handball, as well as those that may be transferable to other sports.

Author Biographies

Talita Fabiana Roque Silva, Faculdade Marechal Rondon

Docente da rede estadual de ensino de São Paulo e do curso de Educação Física e Fisioterapia da Faculdade Marechal Rondon. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas das Abordagens Táticas nos Esportes Coletivos (NEPATEC).

Lílian Aparecida Ferreira, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Docente do curso de graduação em Educação Física e pós-graduação em Docência para a Educação Básica da Faculdade de Ciências – UNESP/Bauru, coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas das Abordagens Táticas nos Esportes Coletivos (NEPATEC), membro da Associação Internacional de Praxiologia Motriz (AIPRAM).

Carlos Eduardo Lopes Verardi, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Docente da Faculdade de Ciências, Departamento de Educação Física da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Campus Bauru. Pesquisador vinculado aos grupos de pesquisa em Psicologia e Saúde da Faculdade de Medicina de São José do Rio Preto - SP; Grupo de Estudos de Educação Física no Desenvolvimento Infantil (UNICAMP); Atividade Física e Saúde da Faculdade de Medicina de São José do Rio Preto - SP. Líder do Grupo de Pesquisa em Morfologia, Fisiologia e Psicologia Aplicadas ao Desempenho Humano e Saúde no Exercício Físico (UNESP/Campus Bauru). Credenciado no Programa de Mestrado Acadêmico em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem da Universidade Estadual Paulista - UNESP/Bauru.

References

ANTUNES, F. H. C.; DANTAS, L. Sistematização do conhecimento declarativo em educação física escolar de 5ª à 8ª séries do ensino fundamental. Rev. bras. educ. fís. esporte (Impr.) [online]. 2010, vol.24, n.2, pp.205-221. ISSN 1807-5509. http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092010000200005.

BETTI, M. A janela de vidro: esporte, televisão e educação física. Campinas: Papirus, 1998.

BRACHT, V. Aprendizagem social e Educação Física. Porto Alegre: Magister, 1992.

CHI, M. T. H.; GLASER, R. A. Capacidade para a Solução de Problemas. In: Sternberg, R.J. As Capacidades Intelectuais Humanas: Uma Abordagem em Processamento de Informações. Porto Alegre: Artes Médicas. p. 250-275, 1992.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. RJ: Vozes, 2010.

COSTA, L. C. A.; NASCIMENTO, J. V. O ensino da técnica e da tática: novas abordagens metodológicas. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 15, n. 2, p. 49-56, 2. sem. 2004. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3421. Acesso em: 10 de abril 2016.

COSTA, I. T. et al. Análise e Avaliação do Comportamento Tático no Futebol. Revista da Educação Física/UEM. Maringá, v.21, n. 03, p. 443-455, 3. trim. 2010. Disponível em: http://www.nucleofutebol.ufv.br/artigos/25-Analise-avaliacao-comportamento-no-futebol.pdf. Acesso em: 18 de setembro 2016.

EYSENCK, M. W. & KEANE, M. T. Psicologia cognitiva: Um manual introdutório. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo. Editora Paz e Terra, 2002.

GONZÁLEZ, F. J.; BRACHT, V. Metodologia dos Esportes Coletivos. Vitória: UFEJ, Núcleo de Educação Aberta e a Distância, 2012.

GONZÁLEZ, F. J.; FRAGA, A. B. Afazeres da educação física na escola: planejar, ensinar, partilhar. Erechim: Edelbra, 2012.

GRECO P. J. Iniciação esportiva universal: metodologia da iniciação esportiva na escola e no clube. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

________. Conhecimento tático-técnico: eixo pendular da ação tática (criativa) nos jogos esportivos coletivos. Rev. Bras. Ed. Fís. Esporte, 20 (5), 210-212, 2006.

HERRERO, J. A. G. Entrenamiento en balonmano: bases para la construcción de un proyecto de formación defensiva. Barcelona: Editorial Paidotribo, 2003.

KNIJNIK, J. D. Handebol: Agôn: o espírito do esporte. São Paulo: Odysseus, 2009.

LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 2000.

MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

MITCHELL, S. A.; OSLIN, J. L. GRIFFIN, L. Teaching Sport Concepts and Skills: a tactical games approach for ages 7 to 18. United States: Human Kinetics, 3 ed. 1997.

MORALEZ, J. C. P., GRECO, P. J. A influência de diferentes metodologias de ensinoaprendizagem-treinamento no basquetebol sobre o nível de conhecimento tático processual. Revista brasileira de Educação Física e Esportes. São Paulo, v.21, n.4, p.291- 99, 2007.

PARLEBAS, P. Juego deporte y sociedad: léxico de praxiologia motriz. Barcelona: Paidotribo, 2001.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. del P. B. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Linguagens, códigos e suas tecnologias/ Secretaria da Educação; coordenação geral, Maria Inês Fini; coordenação da área, Alice Vieira. – 2. ed. – São Paulo: SE, 2012. 260 p.

VAGO, T. M. O “esporte na escola" e o "esporte da escola": da negação radical para uma relação de tensão permanente- Um diálogo com Valter Bracht. Movimento (ESEF/UFRGS), v. 3, n. 5, p. 4-17, 1996.

Published

2018-10-09

How to Cite

Silva, T. F. R., Ferreira, L. A., & Verardi, C. E. L. (2018). Technical-tactical declarative knowledge of handball expressed by students in Physical Education classes. Motrivivência, 30(55), 93–107. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n55p93

Issue

Section

Artigos Originais