Teacher education in Physical Education and the learning with the school: the possibility of practice as a curricular component

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e56269

Abstract

According to the National Curricular Guidelines for initial teacher education at the higher level of 2015, undergraduates should integrate their theoretical and practical activities of deepening in specific areas (200h), training activities (2.200h), internship (400h) and the Practice as Curricular Component - PCC (400h). The objective was to verify the possibilities of the PCC to bring Physical Education students closer to the school scene and the possible learning resulting from this integration. We interviewed 41 undergraduate students in Physical Education and 18 professors of the same course, with a subsequent content analysis. The data indicate that the PCC was remembered as a strategy to intensify the approach of the future teachers with the Basic Education and to contribute to the learning of the professional knowledge. How much more diverse and comprehensive to be the training, more references about the profession will have the students, which may contribute to a professional performance that is consistent with the reality of public education.

Author Biographies

Camila Rinaldi Bisconsini, Universidade Estadual de Londrina

Doutorado em Educação Física (Programa de Pós-Graduação em Educação Física - UEL/UEM)

Londrina, Paraná, Brasil

http://lattes.cnpq.br/2170248293311171

Amauri Aparecido Bássoli de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Pós-doutorado em Educação Física (UFRGS)

Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Educação Física

Maringá, Paraná, Brasil

http://lattes.cnpq.br/5845836567219056

 

References

ANTUNES, Alfredo Cesar. A dimensão prática na preparação profissional em educação física: concepção e organização acadêmica. 2012. 264 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.

ARAUJO, Raffaelle Andressa dos Santos; LEITINHO, Meirecele Calíope. Reflexões sobre a prática como componente curricular do curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Maranhão. Motrivivência, v. 26, n. 43, p. 89–103, 2014.

ATIENZA, Rodrigo; et al. La percepción del alumnado universitario de educación física sobre la evalución formativa: ventajas, dificultades y satisfacción. Movimento, v. 22, n. 4, p. 1033–1048, 2016.

BARBOSA, Alessandro Tomaz; et al. Concepção de alunos e professores sobre a Prática como Componente Curricular no curso de formação de professores de Ciências e Biologia. In: Congresso Internacional sobre investigación en didáctica de las ciencias, 2013, Girona/ES, Anais... Girona/ES, 2013. p. 270-275, 2013.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Ediões 70, 2016.

BENITES, Larissa Cerignoni; SOUZA NETO, Samuel de; HUNGER, Dagmar. O processo de constituição histórica das diretrizes curriculares na formação de professores de Educação Física. Educação e Pesquisa, v. 34, n. 2, p. 343–360, 2008.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, v.134, n. 248, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 2783427841, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 009/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, 2001a.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 28/2001. Dá nova redação ao Parecer CNE/CP 21/2001, que estabelece a duração e a carga horária dos cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, 2001b.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 01 de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, 2002a.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 02 de 19 de fevereiro de 2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Brasília, DF, 2002b.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 02 de 01 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, DF, 2015.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 11. ed. Campinas, SP: Papirus, 2014.

CORREIA, Rodrigo Nuno Peiró; FERRAZ, Osvaldo Luiz. Competências do professor de educação física e formação profissional. Motriz, v. 16, n. 2, p. 281–291, 2010.

ISSE, Silvane Fensterseifer; MOLINA NETO, Vicente. Estágio supervisionado na formação de professores de Educação Física: produções científicas sobre o tema. Revista da Educação Física/UEM, v. 27, p. 1–16, 2016.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2013.

MAFFEI, Willer Soares; VERARDI, Carlos Eduardo Lopes; PESSÔA FILHO, Dalton Müller. Formação inicial do professor de Educação Física: produções acadêmicas entre 2005-2014. Motrivivência, v. 28, n. 49, p. 146–163, 2016.

MARCON, Daniel. Construção do conhecimento pedagógico do conteúdo dos futuros professores de Educação Física. 2011. 574 f. Dissertação (Doutorado em Ciências do Desporto) - Universidade do Porto, Porto/Portugal, 2011.

MARTINY, Luis Eugênio; GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. “O que eu transformaria? Muita Coisa!”: os saberes e os não saberes docentes presentes no estágio supervisionado em educação física. Revista da Educação Física/UEM, v. 22, n. 4, p. 569–581, 2011.

METZNER, Andreia Cristina. O papel da didática na formação dos professores de Educação Física: A opinião dos discentes. Conexões, v. 9, n. 1, p. 166–193, 2011.

METZNER, Andreia Cristina; CESANA, Juliana; DRIGO, Alexandre Janotta. Diretrizes Curriculares Nacionais e a Educação Física: levantamento das produções acadêmicas e científicas dos últimos 10 anos. Pensar a Prática, v. 19, n. 4, p. 747–757, 2016.

PALMA, Ângela Pereira Teixeira Victória; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de; PALMA, José Augusto Victória. Educação Física e a organização curricular. 2. ed. Londrina, PR: Eduel, 2010.

REZER, Ricardo; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Docência em Educação Física: reflexões acerca de sua complexidade. Pensar a prática, v. 11, n. 3, p. 319–329, 2008.

RODRIGUES, Heitor de Andrade; DARIDO, Suraya Cristina. As três dimensões dos conteúdos na prática pedagógica de uma professora de educação física com mestrado: um estudo de caso. Revista da Educação Física/UEM, v. 19, n. 1, p. 51–64, 2008.

SILVA JÚNIOR, Arestides Pereira da. Configurações e relações estabelecidas no estágio curricular supervisionado na formação inicial de professores de educação física. 2016. 232 f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá/PR, 2016.

SOUZA NETO, Samuel de; SILVA, Vandeí Pinto da. Prática como Componente Curricular: questões e reflexões. Diálogo Educacional, v. 14, n. 43, p. 889–909, 2014.

VALLE, Ione. O lugar dos saberes escolares na sociologia brasileira da educação. Currículo sem fronteiras, v. 8, n. 1, p. 94-108, 2008.

Published

2019-05-13

How to Cite

Bisconsini, C. R., & Oliveira, A. A. B. de. (2019). Teacher education in Physical Education and the learning with the school: the possibility of practice as a curricular component. Motrivivência, 31(58), 1–21. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e56269

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)