For a Physical Education in terms of potency: what can the body in motion do?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e61739

Abstract

Based on theoretical research on philosophers such as Spinoza, Deleuze and Guattari, we problematize the way in which bodily practices can pose to the body the issue of the limits of its (im)potency by means of a circuit of affections that goes from helplessness to joy. We conclude that these practices can be a privileged territory for research of “what can the body in motion do?”, which brings consequences for the Physical Education in dealing pedagogically with them.

Author Biographies

Elder Silva Correia, Universidade Federal de Sergipe

Mestrado em Educação Física (UFES).

Doutorando em Educação (UFS)

Felipe Quintão de Almeida, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo

Graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007). Doutorado em Educação pela mesma instituição (2009). Licenciando em Filosofia da Universidade Federal do Espírito Santo (2011). Tem experiência na área de Educação e Educação Física, com ênfase em: educação física escolar e epistemologia da educação física. É editor adjunto da Revista Brasileira de Ciências do Esporte (RBCE) e do Cadernos de Formação RBCE. Foi Secretário Estadual do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte no Espírito Santo (gestão 2010-2012). Atuou como vice-secretário entre 2012-2013. Foi Coordenador adjunto do Grupo de Trabalho Temático Epistemologia, do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, na gestão 2011-2013 (CBCE). É Diretor Científico do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (2013-2017). Bolsista Pesquisador da Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Espírito-Santo (FAPES). Vice-coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito-Santo (PPGEF/UFES) (2017-2019).

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Published

2020-04-06

How to Cite

CORREIA, Elder Silva; ALMEIDA, Felipe Quintão de. For a Physical Education in terms of potency: what can the body in motion do?. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 61, p. 01–19, 2020. DOI: 10.5007/2175-8042.2020e61739. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2020e61739. Acesso em: 30 jan. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais

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