The “docile bodies” and the socio-educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65470

Abstract

This text focusses some of the disturbing questions about the disciplinary processes in socio-educational institutions of internment of juvenile offenders. For its development we use the foucaultian perspective, in order to problematize some constituent elements of education for young people deprived of liberty. The reflections are inducted from the idea of docile bodies proposed by Michel Foucault. The tensioning between official standards and the implemtation in environments of privation of liberty of juvenile offenders lieves much to be desired. To think education, in this context, it is necessary to reavaluate the public regulatory politics of the educational system, since often they become invisible to society. It is necessary, also, to take account to the singularity of all actors involved in this scenary. Even though it is not just recent field of research, there are many questions that are not solved by the different areas, mainly in relation to education of young people deprived of liberty.

Author Biographies

Marcilei da Silva Bender, Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Unochapecó

Mestranda no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu (Mestrado em Educação) da Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó).

Ireno Antônio Berticelli, Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Unochapecó

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, é docente no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu (Mestrado em Educação) da Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó).

References

BERTICELLI, Ireno Antônio. Epistemologia e educação: da complexidade, auto-organização e caos. Chapecó: Argos, 2006.

BRASIL. Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (SINASE). Secretaria Especial dos Direitos Humanos - Brasília, DF: 2006. CONANDA

BRIGHENTE, Miriam Furlan; MESQUIDA, Peri. Michel Foucault: corpos dóceis e disciplinados nas instituições escolares. Anais. 2011. Disponível em http://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/4342_2638.pdf Acesso em 30 de jan. de 2019.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população. Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

HADDAD, Sérgio. Os desafios da educação escolar e não escolar nas prisões. In: YAMAMOTO, Aline et al. CEREJA Discute: educação em prisões. São Paulo: Alfasol: CEREJA, 2010. p. 119-122.

LA METTRIE, JeanOffray de. O homem máquina. Tradução de Antônio Carvalho. Introdução e notas de Fernando Guerreiro. Lisboa: Editorial Estampa, 1982.

MELLO, Fábio Mansano de; SANTOS, Leonardo Moraes dos. Reflexões sobre a educação escolar no sistema prisional. 2008. Disponível em https://docplayer.com.br/6547643 Acesso em 01 de fev. de 2019.

ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano; JULIÃO, Elionaldo Fernandes. A Educação na Prisão como Política Pública: entre desafios e tarefas. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p. 51-69, jan./mar. 2013. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_realidade Acesso em 03 de fev. de 2019.

SCISLESKI, Andrea Cristina Coelho; GALEANO, Giovana Barbieri; SILVA, Jhon Lennon Caldeira da; SANTOS, Suyanne Nayara dos. Medida Socioeducativa de internação: dos corpos dóceis às vidas nuas. Psicologia: Ciência e Profissão, 2014, 34(3), 660-675.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault & educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura. Corsini. Inclusão e Governamentalidade. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100-Especial, p. 947-963, out. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a1528100.pdf. Acesso em 02 de fev. de 2019

Published

2020-12-31

How to Cite

Bender, M. da S., & Berticelli, I. A. (2020). The “docile bodies” and the socio-educational institutions. Perspectiva, 38(3), 1–13. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65470