Interactions and development of speech from the historical-cultural approach, in the context of the nursery
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70081Abstract
The text discusses the results of doctoral research on the interactions and development of speech in kindergarten, whose main objective was to understand the process in the development of oral language in early childhood, in accordance with the assumptions of historical-cultural theory. In this work, we highlight the language and communication that are formed between the first and second year of life, a period that is equivalent to the age of the children investigated. Along the methodological path, we adopt participant-research conceptions, constructing the data in collaboration with the subjects, through participatory observations of daily life, with the help of photographs, audiovisual and written records, as well as formative meetings with the teachers. The empirical data – interactions experienced between the children and their teachers that contributed to the emergence of oral language – were grouped into two categories: 1) Direct communicative interactions: communicative activity based on emotional communication; and 2) Object-mediated communicative interactions: communicative activity supported by the manipulation of objects. The data analysis showed that the activities between the interaction of children with adults and of children with each other, in the nursery, contribute to communication and the development of oral language. In addition, the formative moments with the teachers made it possible to reflect on their own practice, revealing the formative potential of the participant-research.
References
BECCHI, Egle; BONDIOLI, Anna. (Orgs.). Avaliando a pré-escola: uma trajetória de formação de professoras. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.
BOZHÓVICH, Lidia Ilínichna. Las etapas de formación de la personalidad en la ontogénesis. In: DAVIDOV, Vasili; SHUARE, Marta (Orgs.). La Psicología Evolutiva y Pedagógica en la URSS (Antología). Moscou: Editorial Progresso, 1987, p. 250-273.
COSTA, Sinara Almeida da. “Na ilha de Lia, no barco de Rosa”: o papel das interações estabelecidas entre a professora de creche e as crianças na constituição do eu infantil. 2011. 253 f. Tese (Doutorado em Educação)-Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011.
ELKONIN, Daniil Borosovich. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: DAVÍDOV, Vasili; SHUARE, Marta (Orgs.). La Psicología Evolutiva y Pedagógica en la URSS (Antología). Moscou: Editorial Progresso, 1987. p. 104-124.
GARCEZ, Andrea et al. Produção e análise de videogravações em pesquisas qualitativas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n.2, p. 249-262, mai./ago. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v37n2/v37n2a03 Acesso em: 05 mar. 2015.
GOMES, Marineide de Oliveira. Grupos de pesquisa-formação: potencializando o desenvolvimento profissional de educadoras de crianças pequenas. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro (Orgs.). Pesquisa em educação: alternativas investigativas com objetos complexos. São Paulo: Edições Loyola, 2006.
GOMES, Marineide de Oliveira. As identidades das educadoras de crianças pequenas: do eu ao nós. 27ª Reunião Anual da Anped. GT: Educação da criança de 0 a 6 anos. 2007.
GOMES, Marineide de Oliveira. Formação de professores na educação infantil. São Paulo: Cortez, 2013.
GUIMARÃES, Daniela de Oliveira. Relações entre crianças e adultos no berçário de uma creche pública na cidade do Rio de Janeiro: técnicas corporais, responsividade, cuidado. 2008. 222 f. Tese (Doutorado em Educação)-Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
JOBIM E SOUZA, Solange. A pesquisa em ciências humanas como intervenção nas práticas do olhar. In: LENZI, Helena Correa; ZANATTA DA ROS, Sílvia; SOUZA, Ana Maria Alves de; GONÇALVES, Marise Matos (Orgs.). Imagem: intervenção e pesquisa. Florianópolis: Editora da UFSC, 2006. p. 203-217.
KRAMER, Sonia. Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 41-59, julho/2002.
KRAMER, Sonia. et al. Questões teórico-metodológicas da pesquisa com crianças. In: CRUZ, Silvia Helena Vieira (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008. p. 79-101.
LEONTIEV, Alexei Nikolaévich. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978a.
LEONTIEV, Alexei Nikolaévich. Actividade, consciencia y personalidad. Buenos Aires: Ciencias Del Hombre, 1978b.
LEONTIEV, Alexei Nikolaévich. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, Lev Semiónovich; LURIA, Alexandr Románovich; LEONTIEV, Alexei Nikolaévich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone: Edusp, 1988. p. 59-83.
LÍSINA, Maia Ivánovna. La actividad de comunicación y su desarrollo. In: ILIASOV, I. I.; LIAUDIS, V. Ya. Antologia de la psicologia pedagógica de las edades. Ciudade de La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1986. p. 125-132.
LÍSINA, Maia. La génesis de las formas de la comunicación en los niños. In: DAVÍDOV, Vasili; SHUARE, Marta (Orgs.). La Psicología Evolutiva y Pedagógica en la URSS (Antología). Moscou: Editorial Progresso, 1987. p. 274 - 298.
LOPES, Ana Elisabete Rodrigues de Carvalho. Olhares compartilhados: o ato fotográfico como experiência alteritária e dialógica. 2004. 262 f. Tese. (Doutorado em Psicologia)- Departamento de Psicologia, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de janeiro, 2004.
LURIA, Alexandr Románovich. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.
LURIA, Alexandr Románovich. O cérebro humano e a atividade consciente. In: VIGOTSKII, Lev Semiónovich; LURIA, Alexandr Románovich; LEONTIEV, Alexei Nikolaévich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone: Edusp, 1988b. p. 191-228.
MARTINS FILHO, Altino José. Jeitos de ser criança: balanço de uma década de pesquisas com crianças apresentadas na ANPED. In: MARTINS FILHO, Altino José; PRADO, Patrícia Dias (Orgs.). Das pesquisas com crianças à complexidade da infância. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 81-106.
MELLO, Suely Amaral. O lugar da criança na pesquisa sobre a infância: alguns posicionamentos na perspectiva da Teoria Histórico-Cultural. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.18, n2, p.183-197, jul./dez., 2010.
MUKHINA, Valeria. Psicologia da idade pré-escolar. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
PINHEIRO, Eliana Moreira et al. O uso de filmagem em pesquisas qualitativas. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v.13, n. 5, p. 717-722, set-out. 2005.
PINO, Angel. As marcas do humano: as origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São Paulo: Cortez, 2005.
POPOVA, M. I. El lenguaje de los niños de edad temprana. In: SOJIN, F. A. El desarrollo del lenguaje en los niños de edad preescolar. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1985. p. 19-51.
VYGOTSKI, Lev Semiónovich. Obras escogidas II. Madrid: Machado Grupo de Distribución, 2001.
VIGOTSKI, Lev Semiónovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
VYGOTSKI, Lev Semiónovich. Obras escogidas III. Madrid: Machado Grupo de Distribución, 2012a.
VYGOTSKI, Lev Semiónovich. Obras escogidas IV. Madrid: Machado Grupo de Distribución, 2012b.
ZAPOROZET, Aleksandr Vladimirovich; LISINA, Maia. (Orgs.). El desarrollo de la comunicación en la infancia. Madri: G. Núñez Editor, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Arlene Araujo Nogueira, Michelle de Freitas Bissoli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.