Schools and internet: spaces for civic education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e72019Abstract
In face of the recent social crisis caused by the Covid-19 pandemic, it is an urgent task for the field to revisit the fundamentals of education in digital culture to enhance an emancipatory perspective of education today. Despite the promise of democratic expansion brought by the internet and other digital information and communication technologies, what we are seeing is a reconfiguration of the cultural industry due to the proliferation of hate speech, fake news, digital political marketing, data capitalism, and other forms of violence on digital networks. The task of research in education at the moment is to reflect and enunciate the challenges posed by the integration of technologies in everyday life while looking for spaces of possibility for the existence and critical formation of citizens in the context of digital culture. The article elaborates a theoretical reflection to consolidate the bases of another educational paradigm based on human rights education in a school connected with the world. From a critical perspective, it proposes that education deals with the critical reading of the media, but also with experimenting with forms of creative appropriation that educate subjects as authors and producers of their history.
References
ARNAUDO, Dan. Computational propaganda in Brazil: Social bots during elections. Computational Propaganda Research Project, Working Paper, n. 2017.8, 2017.
BENEVIDES, Maria Victoria. Educação em Direitos Humanos: do que se trata? In: Programa Ética e Cidadania, 2007. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Etica/9_benevides.pdf>.
BERNERS-LEE, Tim. Tim Berners-Lee on the future of the web: 'The system is failing' (ENTREVISTA). The Guardian, 2017. Disponível em: https://www.theguardian.com/technology/2017/nov/15/tim-berners-lee-world-wide-web-net-neutrality
BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola; PASQUINO, Gianfranco. Dicionário de Política. Traducción Carmen C, Varriale et al. Coord. Trad. João Ferreira. Rev. geral. João Ferreira e Luis Guerreiro Pinto Cacais. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2010.
BORGES, Helena. Estudantes federais têm desempenho coreano em ciências, mas MEC ignora. The Intercept Brasil, em 8/12/2016. Disponível em: https://theintercept.com/2016/12/08/estudantes-federais-tem-desempenho-coreano-em-ciencias-mas-mec-ignora/. Acesso em 25/02/2020.
BRASIL, Constituição Federal do. Constituição Federal. São Paulo: Revista dos Tribunais, 1988.
BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Edições Loyola, 2007.
CASTELLS, Manuel. Redes de Indignação e Esperança. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
___________. 2011 https://outraspalavras.net/posts/castells-propoe-outra-democracia/
___________. La galaxia Internet. Reflexiones sobre Internet, empresas y sociedad. Madri: Arete, 2001.
Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação – Cetic Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras : TIC educação 2017 = Survey on the use of information and communication technologies in brazilian schools : ICT in education 2017 [livro eletrônico] / Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR, [editor]. -- São Paulo : Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2018.
CHOWDHURY, Mridul. The role of the internet in Burma's saffron revolution. Berkman Center Research Publication, n. 2008-08. The Berkman Center for Internet and Society at Harvard University, 2008.
ESPIRITUSANTO, Óscar; GONZALO, Paula. (coord.). Periodismo ciudadano: evolución positiva de la comunicación. Barcelona: Ariel, 2011
FEENBERG, Andrew. Transforming technology: a critical theory revisited. New York: Oxford University Press, 2002.
FORTUNATI, Leopoldina. Media Between Power and Empowerment; Can we resolve the dilemma? The Information Society. 30: 169-183, 2014.
FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro-RJ: Paz e Terra, 1987.
_________. Ação cultural como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
GASSER, Urs and Zittrain, Jonathan L. and Faris, Robert and Heacock Jones, Rebekah, Internet Monitor 2014: Reflections on the Digital World: Platforms, Policy, Privacy, and Public Discourse (December 15, 2014). Berkman Center Research Publication No. 2014-17. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2538813
GEE, J.P. New people in new worlds, the new capitalism and schools. In: Cope. B; Kalantizis, M. Multiliteracies: literacy, learning and the design of social futures. Melbourne: Macmillan, 2000. P. 43-68.
HACHEM, Daniel Wunder; BONAT, Alan. O direito ao desenvolvimento de um projeto de vida na jurisprudência da Corte Interamericana de Direitos Humanos e a educação como elemento indispensável. Revista Opinião Jurídica (Fortaleza), v. 15, n. 21, p. 77-105, 2017.
ILLICH, I. Deschooling Society. New York: Harper and Row, 1971.
JENKINS, H. Convergence Culture: where the old and new media colide. New York: New York University, 2009.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: 34, 1999.
MACHADO, Arlindo. Arte e mídia. São Paulo: Zahar, 2007
MALINI, Fabio. O Comunismo das redes sistema midiático p2p, colaboração em rede e novas políticas de comunicação na Internet/ Rio de Janeiro: PPGCOM UFRJ/ECO, 2007 , 333p.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Globalização comunicacional e transformação cultural. In Por Uma Outra Comunicação: Mídia, mundialização cultural e poder / Dênis de Moraes (org). - 3 ed -. Rio de Janeiro: Record, 2005.
MARTÍN-BARBERO, J. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.
MASSCHELEIN, Jan; MAARTEN Simons. Em defesa da escola: uma questão pública. Autêntica, 2017.
MENDONÇA, Ricardo. Se o país é rico, por que há tantos pobres? IN: CANELA, Guilherme. Políticas públicas sociais e os desafios para o jornalismo. São Paulo: Andi/Cortez, 2008.
NOBRE, Gabriel P.; ALMEIDA, Jussara M.; FERREIRA, Carlos HG. Caracterização de bots no Twitter durante as Eleições Presidenciais no Brasil em 2018. In: Anais do VIII Workshop Brasileiro de Análise de Redes Sociais e Mineração. SBC, 2019. p. 107-118.
MOZILLA FOUNDATION. The internet health report 2018. Disponível em: https://internethealthreport.org/2018/ (último acesso em 21 de novembro de 2018)
NÓVOA, António. Nada será como antes. Revista Pátio- Ensino Fundamental: “O futuro da sala de aula” (Entrevista) no. 72. Porto Alegre: Artmed Press, Novembro 2014.
OMITIDO, 2018
OMITIDO, 2015
OROZCO-GÓMEZ, Guillermo. Podemos ser mais criativos ao adotar a inovação tecnológica em educação? Uma proposta em comunicação. MATRIZes 1.1, 2007
OXFAM BRASIL. País estagnado: um retrato das desigualdades brasileiras. São Paulo: Oxfam Brasil, 2018.
PARISER, Eli. The filter bubble: What the Internet is hiding from you. Penguin UK, 2011.
PRETTO, Nelson. Educações, Culturas e Hackers: escritos e reflexões. Salvador: EDUFBA, 2017
PRETTO, Nelson De Luca; PINTO, Cláudio da Costa. Tecnologias e novas educações. Revista Brasileira de Educação. v. 11 n. 31 jan./abr. 2006. p.19-30. Disponível em: http://cev.org.br/biblioteca/tecnologias-novas-educacoes
SANTOS Boaventura de Sousa. A difícil democracia: reinventar as esquerdas. São Paulo: Boitempo Editorial, 2016.
SEN, Amartya. Desenvolvimento como liberdade. Tradução Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Zahar, 2011.
SIMON, Imre; VIEIRA, Miguel Said. O rossio não-rival. In: PRETTO, N.; SILVEIRA, S. Além das redes de colaboração: internet, diversidade cultural e tecnologias do poder. Salvador, Bahia: UFBA, p. 15-30, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Andrea Brandão Lapa, Isabel Colucci Coelho
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.