Marks of teachers in the life trajectory of adolescents egress from high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e87075

Keywords:

School, Egress, Teachers

Abstract

What can graduates say about the effects of the school space on their lives? What are their views on the school and on the teachers, five years after finishing high school? This article aims to discuss the perceptions of high school graduates about the marks of teachers in their life trajectory. To this end, I present the research project in progress (2020-2022) entitled “The school, five years later: looks of egress”, which has, so far, the participation of 14 young people from schools in the countryside. from Rio Grande do Sul. Counting on the studies of Larrosa (2018); Masschelein and Simons (2018) and Biesta (2018; 2020), the theoretical contribution explores the dimensions of teaching, approaching the gestures and ways of being a teacher. Through semi-structured interviews, conducted online, during 2020 and 2021, the adolescents shared their experiences at school and at the present time. With the help of the discursive textual analysis technique, I elaborated three units of analysis: of the gestures with the matter; the listening, the helping and the vocation for the profession of teacher, which dealt with the gestures with the matter, the importance of teachers and their marks in the lives of students and, even, their effects on the choice of the future profession.

Author Biographies

Suzana Feldens Schwertner, Universidade do Vale do Taquari, Univates, Lajeado/RS, Brasil

Psicóloga e Doutora em Educação (UFRGS).

Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEnsino) da Universidade do Vale do Taquari - Univates.

Professora do Curso de Psicologia da Universidade do Vale do Taquari - Univates.

 

Bianca Isabel Pederiva, Universidade do Vale do Taquari, Univates, Lajeado/RS, Brasil

Psicóloga. 

Residente em Atenção Materno-Infantil e Obstetrícia - Grupo Hospitalar Conceição.

Foi bolsista do grupo de Pesquisa Currículo, Espaço, Movimento (CEM) na Universidade do Vale do Taquari.

References

ARENDT, Hannah. A Crise na Educação. In: ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2016. p. 221-247.

BANKS, Marcus. Dados visuais para pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BÁRCENA, Fernando. Notícias do interior de uma sala de aula: desde um certo amor pelo estudo. In: LARROSA, Jorge; RECHIA, Karen Christine; CUBAS, Caroline Jaques (Orgs.). Elogio do professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. p. 47-80.

BIESTA, Gert. J. J. O dever de resistir: sobre escolas, professores e sociedade. Educação, v. 41, n. 1, p. 21-29, 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29749/16843. Acesso em: 05 dez. 2022.

BIESTA, Gert J. J. A (re)descoberta do ensino. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. 2.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

LARROSA, Jorge. Elogio da escola (Org.). Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

LARROSA, Jorge; RECHIA, Karen Christine. P de professor. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019.

LARROSA, Jorge; RECHIA, Karen Christine; CUBAS, Caroline Jaques (Orgs.). Elogio do professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

MASSCHELEIN, Jan. Fazer escola: a voz e a via do professor. In: LARROSA, Jorge; RECHIA, Karen Christine; CUBAS, Caroline Jaques (Orgs.). Elogio do professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. p. 25-46.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.

PENNAC, Daniel. Diário de Escola. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

RECHIA, Karen Christine; CUBAS, Caroline Jaques. Uma skholé para professores: o estudo como dimensão constitutiva do ofício de professor. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, v. 31, n. 2, p. 109-130, 2019. Disponível em: https://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/teri.20862. Acesso em: 05 dez. 2022.

SCHWERTNER, Suzana Feldens. Fotografias em discurso: as funções da escola em foco. Reflexão e Ação (versão eletrônica), v. 27, p. 133-150, 2019. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/10930#:~:text=Como%20os%20estudantes%20concluintes%20do,de%20sentidos%20aos%20olhares%20jovens%3F&text=Os%20jovens%20foram%20convidados%20a,fun%C3%A7%C3%B5es%20da%20escola%20na%20atualidade. Acesso em: 05 dez. 2022.

SCHWERTNER, Suzana Feldens; CONRAD, Jaqueline. Pesquisar entre jovens e imagens: a escola no caminho. Criar Educação, Criciúma, v. 9, n. 1, p. 243-263, 2021. Disponível em: http://periodicos.unesc.net/criaredu/article/view/4141/5732. Acesso em: 05 dez. 2022.

SCHWERTNER, Suzana Feldens; MUNHOZ, Angélica Vier. Fotografias na escola: discursos de jovens estudantes. Ensaios Pedagógicos, Sorocaba, v. 2, n. 03, p. 37-46, 2018. Disponível em: http://www.ensaiospedagogicos.ufscar.br/index.php/ENP/article/view/107/133. Acesso em: 05 dez. 2022.

SILVA, Clebson Assis da; SCHWERTNER, Suzana Feldens. O curso de pedagogia e suas possibilidades profissionais. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/7027/6209. Acesso em: 05 dez. 2022.

SILVA, Clebson Assis da; SCHWERTNER, Suzana Feldens; ZANELATTO, Elisângela Mara. Grupos focais: desafios e possibilidades na pesquisa qualitativa. Debates em Educação, Alagoas, v. 11, n. 24, p. 1-13, 2019. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/6852/pdf. Acesso em: 05 dez. 2022.

ZANOTELLI, Alissara; MUNHOZ, Angélica Vier. A tendência em si nos basta? Uma reflexão acerca das tendências pedagógicas. In: MUNHOZ, Angélica Vier; GIONGO, Ieda Maria (Orgs.). Observatório da educação III: práticas pedagógicas na educação básica. Porto Alegre: Criação Humana/Evangraf, 2017. p. 19-27. Disponível em: https://www.univates.br/editora-univates/media/publicacoes/230/pdf_230.pdf. Acesso em: 05 dez. 2022.

WOODGATE, Roberta Lynn; ZURBA, Melanie; TENNENT, Pauline. Worth a thousand word? Advantages, challenges and opportunities in working with photovoice as qualitative research method with youth and their families. Forum: qualitative social research, v. 18, n. 1, 2017. Disponível em: http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/2659/4045. Acesso em: 05 out. 2022.

Published

2023-03-21

How to Cite

Schwertner, S. F., & Pederiva, B. I. (2023). Marks of teachers in the life trajectory of adolescents egress from high school. Perspectiva, 41(3), 1–16. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e87075