Life stories and experiential learning of retired adults

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e93825

Keywords:

Experiential learning, Life histories, Retired adults

Abstract

In contemporary society, the extension of average life expectancy was reflected in the increase in the number of retired adults. This article aims to analyze experiential learning processes of retired adults, based on their life stories. The analysis is based on empirical data resulting from biographical research with six adults over the age of 60, living in Brazil. The interviews were subject to thematic content analysis. The procedures and ethical principles required in this type of research were adopted. The biographical approach enabled the comprehension of the narratives of life stories, of the way in which subjects across their experiences, especially those they considered most significant in their training. The research results point to very diversified life experiences and significant moments that interfere in the learning of the individual, namely, in way of thinking and acting, as well as in identity and, sometimes, spirituality. The influences of the school and parents in the life history and in the learning are recognized by the participants. In childhood, relationships marked by heteronomy with the family predominate and, progressively, there is an attempt to predominate autonomy, even when this implies different or even contrary decisions to those expected by the parents. Experiential learning results from the uniqueness of the life history and the way each subject (re)appropriates and (re)elaborates the experience, which originates the process of individuation

Author Biographies

Maria das Neves Silva, University of Lisbon

Mestra em Educação e Formação, na especialidade de Desenvolvimento Social e Cultural pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa ULisboa, Portugal. 

Carmen Cavaco, University of Lisbon

Doutoramento em Ciências da Educação/Formação de Adultos Universidade de Lisboa, Portugal

References

ALHADEFF-JONES, Michel. Émancipation. In: DELORY-MOMBERGER, Christine (Dir.). Vocabulaire des histoires de vie et de la recherche biographique. Toulouse: Édition Érès, 2019. p. 69-72.

ALHEIT, Peter; DAUSIEN, Bettina. Processo de formação e aprendizagens ao longo da vida. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 177-197, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000100011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/V7ZBJBjRgcZD976QMNpqdPp/?lang=pt. Acesso em: 10 fev. 2023.

ALL EUROPEAN ACADEMIES. The European code of conduct for research integrity. All European Academies, 2018. Disponível em: https://www.allea.org/wp-content/uploads/2018/11/ALLEA-European-Code-of-Conduct-for-Research-Integrity-2017-Digital_PT.pdf. Acesso em: 16 mar. 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2020.

CANÁRIO, Rui. Aprender sem ser ensinado: a importância estratégica da educação não formal. In: CNE. A educação em Portugal (1986-2006). Alguns contributos de investigação. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2006. p. 195-247.

CAVACO, C. Experiência e formação experiencial: a especificidade dos adquiridos experienciais. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 13, n. 3, p. 220-227, set./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2009.133.4949

CAVACO, C.; PRESSE, M. C. Formation expérientielle. In: JORRO, A. (Org.). Dictionnaire des concepts de la professionnalisation. 2. ed. Bruxeles: De Boeck, 2022. p. 215-218.

CHENÉ, Adele. A narrativa da formação e a formação de formadores. In: NÓVOA, António; FINGER, Mathias (Orgs.). O método auto(biográfico) e a formação. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014. p. 121-132.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal, RN: EDUFRN, 2008.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 523-536, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5JPSdp5W75LB3cZW9C3Bk9c/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 05 mar. 2023.

DELORY-MOMBERGER, Christine; MELIN, Valérie. Pesquisa biográfica em educação e juventude. Entrevistadoras: Rosemeire Reis; Camila Aloisio Alves. Debates em Educação, cidade, v. 10, n. 20, p. 1-10, 2018. DOI:10.28998/2175-6600.2018v10n20p01. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/viewFile/4652/pdf. Acesso em: 05 mar. 2023.

DELORY-MOMBERGER, C. Expérience. In: DELORY-MOMBERGER, Christine (Dir.). Vocabulaire des histoires de vie et de la recherche biographique. Toulouse: Édition Érès, 2019. p. 81-85.

DOMINICÉ, Pierre. Prefácio. In: DELORY-MOMBERGER, C. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal, RN: EDUFRN, 2008. p. 21-24.

DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método auto(biográfico) e a formação. 2. ed. Natal, RN: EDUFRN, 2014. p. 77-90.

JOBERT, Guy. La place de l’expérience dans les entreprises. In: COURTOIS, Bernadette; PINEAU, Gaston (Orgs.). La formation expérientielle des adultes. Paris: La Documentation Française, 1991. p. 75-82.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 3, p. 413-438, 2007.

JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito […] Ao sujeito da formação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método auto(biográfico) e a formação. 2. ed. Natal, RN: EDUFRN, 2014. p. 57-76.

JULLIEN, François. Transformations silencieuses. Paris: Grasset, 2009.

PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida: entre a hetero e a ecoformação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método auto(biográfico) e a formação. 2. ed. Natal, RN: EDUFRN, 2014. p. 91-109.

PINEAU, Gaston. Histoire de vie. In: DELORY-MOMBERGER, Christine (Dir.). Vocabulaire des histoires de vie et de la recherche biographique. Toulouse: Édition Érès, 2019. p. 230-233.

SOCIEDADE PORTUGUESA DE CIÊNCIAS DA EDUCAÇÃO. Instrumento de regulação ético-deontológica. Carta Ética. Porto: SPCE, 2020. Disponível em: http://www.spce.org.pt. Acesso em: 07 mar. 2023.

Published

2024-07-26

How to Cite

Silva, M. das N., & Cavaco, C. (2024). Life stories and experiential learning of retired adults. Perspectiva, 42(2), 1–15. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e93825

Issue

Section

Sujeitos(as) e políticas públicas no âmbito da Educação de Pessoas Jovens, Adultos