Ética e humanização do homem: desafios para uma educação pluralista

Authors

  • Renato José Oliveira Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

This paper focuses three different ethical conceptions and itsinfluences on the formation of man. First we discuss the main cultural,political and philosophical changes that characterized occidental thought,since the source of modernity (around the sixteenth century) until thedevelopment of ideas which carried to the building of the illuministic ethicalsystem. Then we analyze Maffesoli's aesthetic concept of contemporaryethics and his criticai remarks about the universal ethical norms proposedby the Enlightenment. Finally, based on Perelman's theory ofargumentation, we point out limitations related to the ethical conceptionsdiscussed first aiming to give educators some alternatives to overcomeboth dogmatic ethical norms and axiological relativism whose contributionshave been quite negative to the humanization of man.

Author Biography

Renato José Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro

Graduação em Engenharia Química (1982) e licenciatura em Química (1984), ambos pela UERJ; mestrado em Educação pela Fund. Getúlio Vargas - RJ (1990) e doutorado em Educação pela PUC-RJ (1996). Atualmente é professor da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mais informações: http://lattes.cnpq.br/2476531795082160

Published

1998-01-01

How to Cite

Oliveira, R. J. (1998). Ética e humanização do homem: desafios para uma educação pluralista. Perspectiva, 16(29), 153–174. https://doi.org/10.5007/%x