Memory and ancestry in “Olhos d’água”, by Conceição Evaristo
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2025v33n295638Keywords:
Identity, Ancestral memory, Body, Conceição Evaristo, “Olhos d’água”Abstract
The present study analyzes the memory in “Olhos d’água”, by Conceição Evaristo (2016), understand it as a mechanism for rescuing the protagonist’s identity. Therefore, the discussions proposed here about the idea of the body are mediated by sociological and anthropological analyses. Soon after, the role of ancestral memory and the place occupied by Evaristo and her narrative when inserted in a context of post-colonial intellectual production are analyzed. The corpus dialogues directly with the studies of ancestry, memory and identity, evidencing the relationship with the ancestors and breaking with the stereotypes attributed to the black body. From this perspective, two aspects nourish the analysis of the memory category: the body, as a symbolic and cultural construction, and the ontological force exerted by the black body, now the protagonist, from the perspective of cosmoperception.
Downloads
References
ALMEIDA, Silvio. Racismo Estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Jandaíra, 2020.
BÂ, Amadou Hampâté. “A tradição viva”. In: KI-ZERBO, Joseph (Org.). História Geral da África I: Metodologia e pré-história da África. 2 ed. Brasília: UNESCO, 2010. p. 168-2012.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 4 ed. São Paulo: TAO, 1979.
COSTA, Josenéia Silva. “O lugar da identidade, da ancestralidade e da mulher negra: tessituras temáticas no conto ‘Olhos d’água’, de Conceição Evaristo”. Opará: Etinicidades, Movimentos Sociais e Educação, Paulo Afonso, v. 6, n. 9, p. 56-73, jul./dez. 2018. Disponível em https://www.revistas.uneb.br/index.php/opara/article/view/OPARAV6N9_3. Acesso em 20/10/2022.
CRUZ, Flávio Prates; JESUS NETO, João Santos de. “A memória e ancestralidade presente no romance Ponciá Vicêncio de Conceição Evaristo”. Revista Humanidades e Inovação, v. 7, n. 3, p. 180-184, 2020. Disponível em https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1473. Acesso em 15/09/2022.
DALCASTAGNÈ, Regina. “Um território contestado: literatura brasileira contemporânea e as novas vozes sociais”. Iberic@L, n. 2, p. 13-18, 2012. Disponível em https://iberical.sorbonne-universite.fr/wp-content/uploads/2012/03/002-02.pdf. Acesso em 08/01/2023.
DUARTE, Eduardo de Assis. “Literatura afro-brasileira: um conceito em construção”. Estudos de Literatura Contemporânea, Brasília, n. 31, p. 11-23, 2008. Disponível em https://core.ac.uk/download/pdf/231171186.pdf. Acesso em 05/03/2023.
DUARTE, Eduardo de Assis. “O negro na literatura brasileira”. Navegações, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 146-153, jul./dez. 2013. Disponível em https://core.ac.uk/download/pdf/231171186.pdf. Acesso em 05/03/2023.
EVARISTO, Conceição. “Literatura negra: uma poética de nossa afro-brasilidade”. Scripta, Belo Horizonte, v. 13, n. 25, p. 17-31, 2009. Disponível em http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4365. Acesso em 15/09/2022.
EVARISTO, Conceição. Canção para ninar menino grande. Rio de Janeiro: Pallas, 2018.
EVARISTO, Conceição. “Olhos d’água”. In: EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas; Fundação Biblioteca Nacional, 2016. p. 15-19.
HALL, Stuart. Identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva, Guacira Lopes Louro. 11 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HALL, Stuart. “Quem precisa de identidade?”. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 103-133.
LE BRETON, David. A Sociologia do corpo. 2 ed. Tradução de Sônia M. S. Fuhrmann. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
LE BRETON, David. Antropologia do corpo e modernidade. Tradução de Fábio dos Santos Creder Lopes. Petrópolis: Vozes, 2011.
LIMA, Alyne Barbosa. Olhos d’água de Conceição Evaristo: Memória e Ancestralidade para a regência do feminino negro. 2022. Mestrado - Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários (PPLET), Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, Brasil. Disponível em https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/34088/3/OlhosD%c3%a1guaConcei%c3%a7%c3%a3o.pdf. Acesso em 22/12/2022.
LIMA, Carina Bertozzi. “Literatura Negra - uma história”. Terra Roxa e outras terras - Revista de Estudos Literários, v. 17, p. 67-77, 2009. Disponível em http://www.uel.br/pos/letras/terraroxa/g_pdf/vol17A/TRvol17Af.pdf. Acesso em 25/02/2023.
MELLO, Leonardo Tondato. O envelhecer: uma análise junguiana na mitologia africana. Guarujá: Científica Digital, 2021. Disponível em https://doceru.com/doc/ex8ss51. Acesso em 22/01/2023.
MEMMI, Albert. Retrato do colonizado precedido de Retrato do colonizador. Tradução de Marcelo Jacques de Moraes. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
NOGUERA, Renato. “Alguns mitos iorubás”. In: NOGUERA, Renato. Mulheres e deusas: como as divindades e os mitos femininos formaram a mulher atual. Rio de Janeiro: Harper Collins, 2017. p. 48-86.
OLIVEIRA, Eduardo David de. “Filosofia da ancestralidade como filosofia africana: educação e cultura afro-brasileira”. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação - RESAFE, n. 18, maio-out. / 2012. Disponível em https://periodicos.unb.br/index.php/resafe/article/view/4456. Acesso em 05/03/2023.
OYĚWÙMÍ, Oyèrónké. “Visualizando o corpo: Teorias Ocidentais e Sujeitos Africanos”. Tradução de Leonardo de Freitas Neto e Osmundo Pinho. Novos Olhares Sociais, v. 1, n. 2, p. 294-317, 2018. Disponível em https://www3.ufrb.edu.br/ojs/index.php/novosolharessociais/article/view/452. Acesso em 02/12/2022.
POLLAK, Michael. “Memória e Identidade social”. Estudos Históricos, v. 5, n. 10, p. 200-2012, 1992. Disponível em http://www.pgedf.ufpr.br/memoria%20e%20identidadesocial%20A%20capraro%202.pdf. Acesso em 12/01/2023.
PROENÇA FILHO, Domício. “A trajetória do negro na literatura brasileira”. Estudos Avançados, v. 18, n. 50, p. 161-167, 2004. Disponível em https://www.scielo.br/j/ea/a/mJqCRgkgYfJzbmnfBJVHR9x. Acesso em 24/08/2024.
QUIJANO, Aníbal. “Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina”. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117-142. Disponível em http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em 08/11/2022.
SÃO BERNARDO, Augusto Sérgio dos Santos de. “A lenda e a lei: A ancestralidade afro-brasileira como fonte epistemológica e como conceito ético-jurídico normativo”. ODEERE Revista do Programa de Pós-Graduação em Relações Étnicas e Contemporaneidade - UESB, v. 3, n. 6, p. 226-250, 2018. Disponível em https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/4422. Acesso em 04/03/2023.
SILVA, Elen Karla Sousa da; CONTE, Daniel Contes. “O vaivém das memórias em Olhos d’água, de Conceição Evaristo”. Fólio-Revista de Letras, Vitória da Conquista, v. 11, n. 2, p. 423-434, 2019. Disponível em https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/5527/4619. Acesso em 20/10/2021.
SILVA, Artur do Nascimento; MENDES, Tarcísio Moreira; OLIVEIRA, Julvan Moreira de. “De África, Nzinga; da Diáspora, Dandara: cosmopercepção descolonizando o corpo negro”. Revista da ABPN, v. 12, n. 33, p. 402-430, 2020. Disponível em https://pdfs.semanticscholar.org/b8f7/ab6b4e848d097f16ad7dc3f880f14b2c46d5.pdf. Acesso em 15/02/2022.
ZIN, Rafael Balseiro. “Literatura e afrodescendência no Brasil: condições e possibilidades de emergência de um novo campo de estudos”. Caderno Seminal Digital, v. 29, n. 29, 2018. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/cadernoseminal/article/view/30978/23754.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Estudos Feministas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.


