Social representations of information and knowledge on the distance education modality: a case study at UFMG
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2012v17n33p79Keywords:
Social representations, Information, Knowledge, Discourse of the Collective SubjectAbstract
This article presents the concepts of information and knowledge adopted by undergraduates, professors and assistant teachers from the distance education in the undergraduate courses in Biological Sciences and Mathematics at Federal University of Minas Gerais (UFMG). The social representations were systematized in the study that investigated the formation of informational culture in the distance education modality. It was used as a theoretical framework the Social Representation Theory and the technique of CSD (Discourse of the Collective Subject) developed by Lefèvre and Lefèvre. According to the social representations of research subjects, information is the basis for the construction of knowledge and is understood as a human phenomenon that relates to the production of meaning. The systematic knowledge is the information that can be socially communicated.Downloads
References
ALMEIDA, Carlos Cândido de Almeida. Discurso do sujeito coletivo: reconstruindo a fala do social. In: VALENTIM (Org). Métodos qualitativos de pesquisa em Ciência da Informação. São Paulo: Polis, 2005, cap. 3, p. 59-79
ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Em Aberto, Brasília, v. 14, n. 61, jan./mar. 1994, p. 60-78. Disponível em: <http://www.rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/viewFile/912/818>. Acesso em: 19 nov. 2009.
ARAUJO, Sinay Santos Silva de. Cultura informacional, representações sociais e educação a distância: um estudo de caso da EaD na UFMG. 2011. 235f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte, 2011.
ARRUDA, angela. Teoria das representações sociais e teorias de gênero. Cadernos de Pesquisa, n. 117, p. 127-147, nov./2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/n117/15555.pdf>. Acesso em: 19 nov. 2009
CARDOSO. Ana Maria Pereira. Pós-modernismo e informação: conceitos complementares? Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 63-79, jan./jun. 1996. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/viewFile/241/28>. Acesso em: 26 nov. 2009
CHAVES FILHO, Hélio. A Universidade Aberta do Brasil: estratégia para a formação superior na modalidade de EAD. Fonte, Belo horizonte, jan./jun. 2007 p. 85-91
DEMO, Pedro. Conhecimento Moderno: sobre ética e intervenção do conhecimento. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1999, 317 p.
DUARTE, Sebastião Junior Henrique; MAMEDE, Marli Villela; ANDRADE, Sônia Maria Oliveira de. Opções teórico-metodológicas em pesquisas qualitativas: representações sociais e discurso do sujeito coletivo. Saúde soc., v.18, n.4, dez./2009, p.620-626. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/sausoc/v18n4/06.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2010.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Informationliteracy: princípios, filosofia e prática. Ciência da informação[online], Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: <http://revista.ibict.br/index.php/ciinf/article/viewArticle/123>. Acesso em: 26 ago. 2010
ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994. 201 p.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Representações sociais, ideologia e desenvolvimento da consciência. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 121, jan./abr. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/v34n121/a08n121.pdf>. Acesso em: 02 out. 2009.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. 13. reimpr. Rio de janeiro: LTC, 1989. 213 p.
JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: _______. As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001, cap. 1, p. 17-44.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico, 14. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria Cavalcanti. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). 2. ed. Caixas do Sul, RS: EDUCS, 2005. 256 p.
MARTELETO, Maria Regina. Cultura informacional: construindo o objeto informação pelo emprego dos conceitos de imaginário, instituição e campo social. Ciência da Informação[online].v. 24, n. 1, p.1-8, 1995. Disponível em: <http://revista.ibict.br/index.php/ciinf/article/view/535/487>. Acesso em: 26 jun. 2009
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2001, 80 p. (Coleção temas sociais).
MORIN, Edgar. O método:4. asidéias: habitat, vida, costumes, organização. Porto Alegre: Sulina, 1998, 325 p.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. 6. ed. Petrópolis, RJ. Vozes. 2009.
PINHEIRO, José Walber Borges. Alunos na educação a distância: representações sociais de alunos do sistema de educação a distância da Academia Nacional de Polícia. 2008. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Mestrado em Educação. Universidade Católica de Goiás. Goiânia, 2008. Disponível em: Disponível em: <http://tede.biblioteca.ucg.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=533>. Acesso em: 20 ago. 2010.
REIS, Alcenir Soares dos. Retórica-Ideologia-Informação: questões pertinentes ao cientista da informação? Perspectivas em Ciências da Informação, Belo Horizonte, v. 4, n. 2, p. 145 - 160, jul./dez.1999.
REIS, Alcenir Soares doset al. Informação e cidadania: conceitos e saberes necessários à ação. In: MOURA, Maria Aparecida (Org.). Cultura informacional e liderança comunitária: concepções e práticas. Belo horizonte: UFMG/PROEX, 2011, p.17-26.
SILVA, Armando Malheiro da. A informação: da compreensão do fenômeno e construção do objeto científico. Porto: Edições Afrontamento, 2006, 176 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Sinay Santos Silva de Araujo, Maria Aparecida Moura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.