Scientific production’s indicators and co-authorship: analysis of information science department at UFRGS
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2012v17n33p97Keywords:
Bibliometrics, Scientometrics, Scientific Production, Scientific Collaboration, Co-authorship, Information Science, UFRGSAbstract
This bibliometric study investigates the characteristics of teachers’s scientific production (PI) on DCI/UFRGS, published and recorded in SABi between 2000 and 2008 with the aim of study the publication’s profile using the indicators: Document Type, Publication Year, Country, Co-authors, Subjects, Proceedings and Journals used as a channel of scientific communication. It’s reveals a tendency to collaborative research between teachers and FABICO’s students and teachers (74.3%). Brazillian proceedings and periodicals are the most important channels of scientific communication. The most important events were: CBBD and INTERCOM. The journal Em Questão (FABICO’s electronic journal) was often used and as a channel of scientific communication. Information Science is still a field in training in Brazil, without standards of scientific communication’s behavior. Bibliometrics is an efficient method to collect subsidies for science decision making, but it requires attention as results’s interpretation.Downloads
References
ARAÚJO, Carlos Alberto. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 11-32, jan./jun. 2006. Disponível em; < http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/16/5>. Acesso em: 02 ago., 2009.
COSTA, Josiane Gonçalves da; VANZ, Samile Andrea de Souza. A Produção intelectual em Ciência da Informação: análise de citações do DCI/UFRGS de 2000 a 2008. Em questão, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 79-93, jan./jun. 2010.
CRANE, D. Invisible Colleges: diffusion of knowledge in scientific communities. Chicago: The University of Chicago Press, 1972. 213 p.
LE COADIC, Yves-françois. Ciência da Informação. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.
MAIA, Maria de Fátima S.; CAREGNATO, Sônia Elisa. Co-autoria como indicador de redes de colaboração científica. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 13, n. 2, p. 18-31, maio./ago. 2008. Disponível em; < http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/viewFile/215/471>. Acesso em: 02 ago. 2009.
MEADOWS, Arthur Jack. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos, 1999.
MUELLER, Suzana Pinheiro Machado; PASSOS, Edilenice Jovelina Lima. Introdução: as questões da comunicação científica e a Ciência da Informação. In:______. ¬ (org.). Comunicação Científica. Brasília: DCI/UNB, 2000. p. 13-34.
MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. A publicação da ciência: áreas científicas e seus canais preferenciais. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, fev., 2005. Disponível em: <http://www.dgz.org.br/fev05/F_I_aut.htm>. Acesso em: 02 ago. 2009.
SANTOS, Jussara Pereira. FABICO, Fragmentos de uma Trajetória. Revista de Biblioteconomia e Comunicação, Porto Alegre, v. 8, p. 275-299, jan./dez. 2000.
SARACEVIC, Tefko. Ciência da Informação: origem, evolução e relações. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, jan./jun. 1996. Disponível em: < http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/235/22>. Acesso em: 02 ago. 2009.
SENGUPTA, I. N. Bibliometrics, informetrics, scientometrics and librametrics: an overview. Libri, Munich, v. 42, n. 2, p. 75-98, 1992.
SILVA, Antonio Braz de Oliveira et al. Estudo da rede de co-autoria e da interdisciplinaridade na produção científica com base nos métodos de análise de redes sociais: avaliação do caso do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação - PPGCI/UFMG. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, n. esp., p. 179-194, 2006. Disponível em: <http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/355/422>. Acesso em: 10 mar. 2010.
SPINAK, Ernesto. Diccionario enciclopédico de bibliometría, cienciometría e informetría. Caracas: Cresalc/Unesco, 1996.
SOUZA, Rosali Fernandez de; STUMPF, Ida Regina Chittó. Ciência da informação como área do conhecimento: abordagem no contexto da pesquisa e da pós-graduação no Brasil. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 14, n. esp., p. 51-58, 2009. Disponível em: < http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/901/606>. Acesso em: 10 mar. 2010.
STUMPF, Ida Regina Chitto. Programas de pós-graduação em Ciência da Informação no Brasil: linhas de pesquisa, avaliação e perspectivas. In: COLÓQUIO MEDIAÇÕES E USOS DE SABERES E INFORMAÇÃO: um diálogo França-Brasil, 2008, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Rede Mussi, 2008. p.82-98
TAGUE-SUTCLIFFE, J. An introduction to informetrics. Information Processing & Management, Oxford, v. 28, n. 1, p. 1-3, 1992.
VANTI, Nadia Aurora Peres. Da Bibliometria à webometria: uma exploração conceitual dos mecanismos utilizados para medir o registro da informação e a difusão do conhecimento. Ciência da Informação, Brasília, v. 31. n. 2, p. 152-162, maio/ago. 2002. Disponível em: < http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/view/171/150>. Acesso em: 02 ago. 2009.
VANZ, Samile Andrea de Souza; CAREGNATO, Sônia Elisa. Estudos de Citação: uma ferramenta para entender a comunicação científica. Em Questão, Porto Alegre, v. 9, n.2, p. 247-259, jul./dez. 2003. Disponível em: < http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/75/35>. Acesso em 10 ago. 2009.
VANZ, Samile Andrea de Souza; STUMPF, Ida Regina Chittó. Colaboração científica: revisão teórico-conceitual. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 15, n. 2., p. 42-55, maio/ago, 2010. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/viewFile/1105/731>. Acesso em: 18 maio. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Josiane Gonçalves da Costa, Samile Andrea de Souza Vanz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.