Information literacy for selection and dissemination of children’s literary collection of municipal public library “Barreiros Filho”: an esthetic view

Authors

  • Evandro Jair Duarte Biblioteca Pública de Santa Catarina
  • Claudete Terezinha da Mata Universidade Federal de Santa Catarina
  • Clarice Fortkamp Caldin Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2014v19n41p59

Keywords:

Official library, Municipal Public Library “Barreiros Filho”, Children’s literary collection, Aesthetic dimension of Information Literacy

Abstract

Records the potential of children's literature and the responsibility of the Public Library in selecting the works that will make the child collection, and provide the opportunity for contact with the book reading public. Informs about the official library and the importance of the development of Information Literacy and explores the aesthetic dimension of this competency. The overall objective is to verify the skills, behaviors and attitudes (competencies) of the Librarian of the Public Library Municipal “Barreiros Filho” in the selection dissemination of children’s literary collection process as a way to promote and encourage reading. How to list specific objectives are: a) check for a specific librarian for child care user; b) professional record who is responsible for the selection of children's books of the searched library; c) describe the relationship between library staff and users; d) record the activities for which the circulation and dissemination of child collection occurs; e) register as the interaction between child and book occurs; f) observe Informational Competence of library staff to work with the children's collection. It is an investigation of descriptive and exploratory and qualitative approach. The investigation has a phenomenological bias and is characterized as a case study. The interview was used for the face to face data collection and presentation of results as we opted for categorizing information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evandro Jair Duarte, Biblioteca Pública de Santa Catarina

Mestrando em Ciência da Informação (UFSC)

Bibliotecário da Biblioteca Pública de Santa Catarina (BPSC)

Especialista em Gestão da Informação e Inovações Tecnológicas (FACINTER)

Bacharel em Biblioteconomia - Habilitação em Gestão da Informação (UDESC)

Claudete Terezinha da Mata, Universidade Federal de Santa Catarina

Pedagoga

Especilista e Mestre em Psicopedagogia Clínica e Institucional

Aluna em disciplina isolada no Mestrado em Ciência da Informação (UFSC)

Clarice Fortkamp Caldin, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduação em Biblioteconomia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1992)

Especialização em Organização e Administração de Arquivos pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996)

Mestrado em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001)

Doutorado em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009)

Atualmente é professor adjunto III da Universidade Federal de Santa Catarina 

References

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION - ALA. Presidential Committee on

Information Literacy: final report. Washington, D. C., 1989. Disponível em: <http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential>. Acesso em: 04 ago. 2014.

BIBLIOTECA NACIONAL (BRASIL). Biblioteca pública: princípios e diretrizes. 2. ed. rev. e amp. Rio de Janeiro: FBN, 2010. (Documentos técnicos ; n.6).

CALDIN, Clarice Fortkamp. A leitura como função terapêutica: biblioterapia. Enc. Bibli: R. Eletr. Bibliotecon. Ci. Inf., ISSN 1518-2924, Florianópolis, Brasil, n.12, p. 32-44, 2001. Disponível em:

<https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-

2001v6n12p32/5200>. Acesso em: 04 ago. 2014.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ci. Inf., Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ci/v32n1/15970.pdf>. Acesso em: 04 ago. 2014.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND

INSTITUTIONS – IFLA. Manifesto da IFLA/UNESCO sobre bibliotecas

públicas. Netherlands, 1994. Disponível em: <http://archive.ifla.org/VII/s8/unesco/port.htm>. Acesso em: 04 ago. 2014.

GANCHO, Cândida Vilares. Como analisar narrativas. 7. ed. São Paulo: Ática, 2000.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa.3. ed. São Paulo: Atlas, 1993.

MATTHEWS, Eric. Compreender Merleau-Ponty. Petrópolis: Vozes, 2010. Série Compreender.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 32. ed. Petrópolis: Vozes, 2012. (Coleção Temas Sociais).

ORELO, Eliane Rodrigues Mota; VITORINO, Elizete Vieira. Competência

informacional: um olhar para a dimensão estética. Perspectivas em Ciência da Informação, v.17, n.4, p. 41-56, out./dez. 2012. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/1614/1066>. Acesso em: 04 ago. 2014.

PENNAC, Daniel. Como um romance. Tradução de Leny Werneck. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

RIOS, Terezinha Azerêdo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. 8.ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SILVA, Maria Mônica da; SANTOS, Izabel Lima dos. Ação cultural em bibliotecas: conceitos e considerações. In: EREBD- ENCONTRO REGIONAL DOS ESTUDANTES DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO, CIÊNCIA E GESTÃO DA INFORMAÇÃO, 17., 2014, Fortaleza, CE. Anais eletrônicos... Fortaleza, CE: UFCE, 2014. Disponível em: <http://www.erebdfortaleza2014.ufc.br/gt/GT4/A%C3%87%C3%83O%20CULTURAL%20EM%20BIBLIOTECAS.%20conceitos%20e%20considera%C3%A7%C3%B5es.pdf>. Acesso em: 04 ago. 2014.

TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a

pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VITORINO, Elizete Vieira. Competência informacional do profissional da informação bibliotecário: construção social da realidade. Enc. Bibli: R. Eletr. Bibliotecon. Ci. Inf., Florianópolis, n. 24, p. 59-71, 2º sem. 2007. Disponível em:<https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-

2007v12n24p59>. Acesso em: 04 ago. 2014.

WEITZEL, S. R. Critérios para seleção de documentos eletrônicos na Internet. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 19., Porto Alegre, 2000. Anais... Porto Alegre: PUCRS, 2000. Disponível em: <http://eprints.rclis.org/6491/1/Simone.pdf>. Acesso em: 14 abr. 2014.

Published

2014-12-05

How to Cite

DUARTE, Evandro Jair; MATA, Claudete Terezinha da; CALDIN, Clarice Fortkamp. Information literacy for selection and dissemination of children’s literary collection of municipal public library “Barreiros Filho”: an esthetic view. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 19, n. 41, p. 59–82, 2014. DOI: 10.5007/1518-2924.2014v19n41p59. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n41p59. Acesso em: 10 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.