Open Educational Resources (OER) as source of information

Authors

  • Daniela do Nascimento Silva Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2015v20n44p59

Keywords:

Open Educational Resources, Sources of Information, Distance Education

Abstract

Analyzes the open educational resources (OER) as source of information. The literature review was raised in periodicals, portals thematic and books, conceptual aspects of open educational resource and source of information, in order to relate the two themes drawing a parallel between the two. It follows the presented aspects, the open educational resources constitute as information sources typically aligned with distance education, promoting learning and the seizure of information from diverse media such as videos, research articles, databases, applications and other teaching materials.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela do Nascimento Silva, Universidade Federal de Goiás

Universidade Federal de Goiás 

Faculdade de comunicação e informação 

 

References

AMIEL, Tel. Educação Aberta: configurando ambientes, práticas e recursos educacionais. In: SANTANA, Bianca; ROSSINI, Carolina; PRETTO, Nelson de Lucca (Orgs.). Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas e políticas Públicas. Salvador: Edufba; São Paulo: Casa da Cultura Digital, 2012. p. 17-33.

ARAÚJO, Eliany Alvarenga de. A Construção Social da Informação: dinâmicas e contextos. DataGramaZero - Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 2, n. 5, out. 2001. Disponível em: <http://www.dgz.org.br/out01/Art_03.htm>. Acesso em: 22 mar. 2015. (Paginação irregular).

BRIGIDI, Fabiana Hennies. Fotografia: uma fonte de informação: Porto Alegre, 2009. Disponível em: <http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/18712/000717631

.pdf?...1.>. Acesso em: 13 mar. 2015.

BUENO, Silvana Beatriz. Acesso e uso da informação no ambiente educacional: as fontes de informação. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 53-62, jan./jul. 2006.

CAMPELLO, Bernadete Santos; CEDÓN, Beatriz Valadares; KREMER, Jeannette. (Orgs.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000.

CREATIVE COMMONS BRASIL. (Web site). Disponível em:

.org.br/>. Acesso em: 02 jan. 2015.

CUNHA, Murilo Bastos da. Para saber mais: fontes de informação em ciência e tecnologia. Brasília: Briquet de Lemos, 2001.

FERNANDES, Andréia Ferraz; SINGER, Talyta Todescat. Conhecimento Compartilhado: Recursos Educacionais Abertos na educação superior. [200-]. Disponível em: <http://www.ipea.gov.br/panam/pdf/GT4_Art11_Andrea.pdf>. Acesso em: 06 jan. 2015.

FERREIRA, Sueli Mara. Fontes de informação em tempos de acesso livre/aberto. In: KAIMEN, Maria Julia; CARELLI, Ana Esmeralda. (Orgs.). Recursos informacionais para compartilhamento da informação: redesenhado o acesso, disponibilidade e uso. Rio de Janeiro: E-papers, 2007. p. 145-174.

MORAIS, Elayne; RIBEIRO, Aline; AMIEL, Tel. Recursos Educacionais Abertos: Um caderno para professores. Campinas: UNICAMP: 2011. Disponível em: < http://www.educacaoaberta org/.pub/caderno_rea_pq.pdf>. Acesso em: 31 mar. 2015.

REA-BRASIL. (Web site). Recursos Educacionais Abertos. (2014). Disponível: em: < http://www.rea.net.br/site/>. Acesso em: 02 mar. 2015.

ROSSINI, Carolina; GONZALEZ, Cristiana. REA: o debate em política pública e as oportunidades para o mercado. In: SANTANA, Bianca; ROSSINI, Carolina; PRETTO, Nelson de Lucca. (Orgs.). Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas e políticas Públicas. Salvador: Edufba; São Paulo: Casa da Cultura Digital, 2012. p. 35-69.

SALES, R.; ALMEIDA, P. P. Avaliação de fontes de informação na internet: avaliando o site do NUPILL/UFSC. Revista de Biblioteconomia e Ciência da informação, Campinas, v. 4, n.2, p.67-87, jan./jun. 2007.

SANTOS, Andreia Inamorato dos. Educação Aberta: histórico, práticas e o contexto dos recursos educacionais abertos. In: SANTANA, Bianca; ROSSINI, Carolina; PRETTO, Nelson de Lucca. (Orgs.). Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas e políticas Públicas. Salvador: Edufba; São Paulo: Casa da Cultura Digital, 2012. p. 71-89.

______. O valor agregado nos Recursos Educacionais Abertos: oportunidades de empreendedorismo e inovação nas IES particulares brasileiras. Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, São Paulo, n. 7, jan./jul. 2013. (paginação irregular).

SANTANA, Glessa H. Celestino de. A interface da informação com a construção do conhecimento: os estoques de informação como mediadores do processo. Biblionline, João Pessoa, v. 9, n. 1, p. 4-15, 2013.

SÉRIO NETO, Franco de Miranda; GARCIA, Maurício Luis Silva. Recursos educacionais abertos para ead. In: Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância, 2013, Belém/PA. Anais... Belém/PA: UNIREDE, 2013. Disponível em: <http://www.aedi.ufpa.br/esud/trabalhos/poster/AT3/114319.pdf>. Acesso em: 12 fev. 2015.

SQUIRA. Sociedade do conhecimento. Disponível em: < http://www.lucianosathler.pro.br/site/imageesconteudo/livros/direito_a_comunicacao/254-265_sociedade_conhecimento_squirra.pdf>. Acesso em: 09 jan. 2015.

TAROUCO, Liane M. R.; FABRE, Marie-Christine; TAMUSIUNAS, Fabrício Raupp. Reusabilidade de objetos educacionais. CINTED-UFRGS, v. 1 n. 1, fev. 2003.

TOMAÉL, Maria Inês. Fontes de informação na internet: Acesso e Avaliação das fontes Disponíveis nos Sites de Universidades. Eduel, 2000. Disponível em: . Acesso em: 10 jan. 2015.

UNESCO. Congresso mundial sobre recursos educacionais abertos, 2012a, Paris. Declaração REA de Paris em 2012. Disponível em: <http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/WPFD2009/Portuguese_Declaration.html>. Acesso em: 24 mar. 2015.

UNESCO. Global OER Logo, 2012b. Disponível em: < http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/Events/global_oer_logo_manual_en.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2015.

ZANAGA, Mariângela Pisoni; LISBOA, Karollyne Lucas. Estudo do processo de gerenciamento de informações em organizações. In: Encontro de Iniciação Científica da PUC-Campinas, 14., 2009, Campinas. Anais eletrônicos... Campinas: PUC, 2009. Disponível em: <https://www.puccampinas.edu.br/websist/portal/pesquisa/ic/pic2009/resumos/%7BBAA52DE3-B7ED-4464-BB20-D8560DEC8AD0%7D.pdf>. Acesso em: 10 fev. 2015.

Published

2015-11-16

How to Cite

SILVA, Daniela do Nascimento. Open Educational Resources (OER) as source of information. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 20, n. 44, p. 59–72, 2015. DOI: 10.5007/1518-2924.2015v20n44p59. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2015v20n44p59. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.