Action Science in Information Science: a qualitative method in analisys

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e66993

Keywords:

Action Research, Action Science, Qualitative Method, Scientific Knowledge, Information Science

Abstract

Objective: It presents a critical reflection on the construction of scientific knowledge from the action research method in Information Science, showing how this method has been used in studies on information skills in Brazil and abroad. It presents a pioneering discussion in the field of Information Science about the types or ways of working this method, emphasizing Action Science.

Methods: Methodologically, it consisted of a qualitative research, interpretative approach, which used the techniques of bibliographic research and document analysis. We identified 27 national articles and 19 international articles pertinent to action research, published from 2008 to 2018, and retrieved by the Capes Journal Portal.

Results: It has been found that action research is used in studies with diversified purposes, such as the elaboration of thesauri, tutorials, models, collection development policies, information skills programs and information policies. As a qualitative research method, it has been identified that there are five types or ways of working on action research, namely: traditional, contextual, educational, radical, and action science. However, there is no evidence that the action science method of action science has been approached in the field of Information Science in Brazil. Abroad there are only two works with approximate characteristics.

Conclusions: Contributes to the scientific field by presenting the definition, origin and characteristics of Action Science, discussing the feasibility and potential use of this method in the field of Information Science and in an ongoing Thesis research

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jobson Louis Santos de Almeida, Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e Instituto Federal da Paraíba (IFPB).

Doutorando em Ciência da Informação no PPGCI da UFPB.

Bibliotecário-Documentalista no IFPB Campus João Pessoa.

Valmira Perucchi, Instituto Federal da Paraíba (IFPB)

Doutora em Ciência da Informação pela UnB.

Bibliotecária-Documentalista no IFPB Campus João Pessoa.

Gustavo Henrique de Araújo Freire, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutor em Ciência da Informação pela UFRJ.

Professor Associado do curso de Biblioteconomia e Gestão de Unidades de Informação (CGB) da Faculdade de Administração e Ciências Contábeis (FACC) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

 

References

ALMEIDA, J. L. S. de. A Biblioteca como Organização Aprendente: o desenvolvimento de competências em informação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.

ARGYRIS, C.; PUTNAM, R.; SMITH, D. M. Action science: concepts, methods, and skills for research and intervention. São Francisco: Jassey-Bass, 1985.

BARBIER, R. A pesquisa-ação. Trad. Lucie Didio. Brasília: Liber Livro, 2002.

BARBIER, R. A pesquisa-ação na instituição educativa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BORKO, H. Information Science: what is it?. American Documentation. v. 19, n. 1, p. 3-5, jan. 1968.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

CRONIN, B.; MEHO; L. I. The Shifting Balance of Intellectual Trade in Information Studies, Journal of the American Society for Information Science and Technology, v. 59, n. 4, p. 551–564, 2008.

DESCOMBE, M. The Good Research Guide. 2. ed. Buckingham: Open University Press, 2005.

ENDERS, B. C.; FERREIRA, P. B. P.; MONTEIRO, A. I. A Ciência-Ação: fundamentos filosóficos e relevância para a Enfermagem. Texto Contexto Enferm., Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 161-167, 2010.

FRANCISCHETT, Mafalda Nesi. Refletindo sobre pesquisa-ação. Faz Ciência, Francisco Beltrão, v. 3, n. 1, p. 167-176, 1999. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/fazciencia/article/view/7478. Acesso em: 20 jun. 2019.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D.T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: UFRGS, 2009.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 13. ed. Rio de Janeiro: Record, 2013.

GOMES, M.Y.F.S.F. Tendências atuais da produção científica em Biblioteconomia e Ciência da Informação no Brasil. DataGramaZero, v. 7, n. 3, 2006.

HEPWORTH, M.; GRUNEWALD, P.; WALTON, G. Research and practice: a critical reflection on approaches that underpin research into people’s information behaviour. Journal of Documentation, v. 70, n. 6, 2014. Disponível em: https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/handle/2134/16158?frbrVersion=3. Acesso em: 20 jun. 2019.

KOERICH, M. S.; BACKES, D. S.; SOUSA, F. G. M. de; ERDMANN, A. L.; ALBURQUERQUE, G. L. Pesquisa-ação: ferramenta metodológica para a pesquisa qualitativa. Rev. Eletr. Enf. [Internet]. v. 11, n. 3, p. 717-723. 2009. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/47234. Acesso em: 20 jun. 2019.

LIMA, J. A. de O. Pesquisa-ação em Ciência da Informação. In: MUELLER, S.P.M. (org.) Métodos para a pesquisa em Ciência da Informação. Brasília: Thesaurus, 2007.

LIMA, T.C.S., MIOTO, R.C.T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. Katálysis, v. 10, n. esp., p. 37-45, 2007.

MACHIN-MASTROMATTEO, J. D. The use of participatory methodologies for conducting literacy activities. Information and Learning Science, v. 118, n. 9-10, 2017. Disponível em: https://www-emerald.ez15.periodicos.capes.gov.br/insight/content/doi/10.1108/ILS-07-2017-0075/full/html. Acesso em: 20 jun. 2019.

MARTINS, G. de A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da investigação científica para Ciências Sociais Aplicadas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2016.

MELO, A.S.E. de; MAIA FILHO, O.N.; CHAVES, H.V. Lewin e a pesquisa-ação: gênese, aplicação e finalidade. Fractal Rev. Psicol., v. 28, n. 1, p. 153-159, 2016. Disponível em: http://periodicos.uff.br/fractal/article/view/5109. Acesso em: 20 jun. 2019

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

SAMPRONHA, S.; GIBRAN, F. Z.; SANTOS, C. M. D. Ciência Pura e Ciência Aplicada: a dicotomia entre pesquisa básica e pesquisa aplicada no cenário do desenvolvimento científico, tecnológico e econômico. Jornal Biosferas, Rio Claro, n. 12, 2012. Disponível em: http://www.rc.unesp.br/biosferas/Esp12-11.html. Acesso em: 20 jun. 2019.

SARACEVIC, T. A natureza interdisciplinar da Ciência da Informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 24, n. 1, 1995. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/608. Acesso em: 20 jun. 2019.

SILVA, J. L. C.; FREIRE, G. H. de A. Um olhar sobre a origem da Ciência da Informação: indícios embrionários para sua caracterização identitária. Encontros Bibli, v. 17, n. 33, p. 1-29, jan./abr., 2012.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 8. ed. São Paulo: Cortez Editora, 1998.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-446, 2005.

WALTON, G.; PICKARD, A. J.; DODD, L. Information discernment, mis-information and pro-active scepticism. Journal of Librarianship and Information Science, v. 50, n. 3, p. 296-309, 2018. Disponível em: https://journals-sagepub-com.ez15.periodicos.capes.gov.br/doi/full/10.1177/0961000618769980. Acesso em: 20 jun. 2019.

WILSON, T. D. Recent trends in user studies: action research and Qualitative methods. Berlin: Freie Universitat, Institut for Plublizistik und Dokumentationswissenschaft, 1980.

Published

2020-01-03

How to Cite

ALMEIDA, Jobson Louis Santos de; PERUCCHI, Valmira; FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo. Action Science in Information Science: a qualitative method in analisys. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 25, p. 01–24, 2020. DOI: 10.5007/1518-2924.2020.e66993. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e66993. Acesso em: 19 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)