Dissemination, sharing and appropriation of information on YouTube: an analysis of the LGBTQ channel “Põe na Roda”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e67718

Keywords:

Dissemination of information, Appropriation of information, LGBTQ community, “Põe na Roda” channel

Abstract

Objective: When working with the social and historic context of Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender and Queer (LGBTQ) people, it is possible to see the existence of several dimensions of visibility in physical and virtual spaces where a community is created to strengthen the movement. In this sense, this paper studied the ways in which the “Põe na Roda” YouTube channel works with the dissemination of information for the appropriation of LGBTQ information.

Methods: The research method was a netnography, with qualitative and exploratory approaches to an applied study in order to analyze the video “Opção Sexual: você nasceu ou virou hétero?”, based on the criteria of ‘more views’ and ‘more comments.’

Results: The exchange of information can be perceived both in the youtuber and in the ways of the relationships between the audience and platform, giving the users knowledge on how to face information needs on the topic of the channel. This aspect reveals the youtuber’s concern and commitment as a professional who disseminates information and at the same time makes videos in a coherent way in order to mediate the information to the users.

Conclusions: The LGBTQ’s movement appropriates and shares information between its community in the YouTube platform and the youtubers. Thus, we observed the importance of platforms such as YouTube for the Information Science field as these environments complement the information processing and the generation of knowledge in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Martínez-Ávila, UC3M – Universidade Carlos III Madrid, Espanha

 Doutor em Documentação pela UC3M – Universidade Carlos III Madrid, Espanha. Atualmente é Professor na Documentação pela UC3M – Universidade Carlos III Madrid, Espanha. Professor Permanente do Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Universidade Estadual Paulista (Unesp).  Dedica seus estudos a organização, representação da informação e abordagens com enfase nas Tecnologias de Informação e Comunicação. 

Caroline Kraus Luvizotto, Universidade Estadual Paulista

Doutora em Ciências Sociais pela Unesp. Docente da Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação e do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Unesp – Universidade Estadual Paulista, campus de Bauru. Líder do Grupo de Pesquisa Comunicação Midiática e Movimentos Sociais – ComMov. Atua na área de Sociologia da Comunicação, desenvolvendo estudos sobre a relação entre Comunicação, Cidadania e Movimentos Sociais, com ênfase nos temas: participação, mobilização socia

Jean Fernandes Brito, Universidade Estadual Paulista

Doutorando em Ciência da Informação pelo programa de Pós Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista (Unesp). Atua nos seguintes temas: Midias sociais, ativismo, comunidade LGBTQ.

Rafaela Carolina Silva, Universidade Estadual Paulista

Doutoranda em Ciência da Informação pelo programa de Pós Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista (Unesp). Atua nos seguintes temas: Bibliotecas Hibridas, gestão, mediação e uso da informação

References

ALMEIDA, G. B. C.; SOUSA, A. K. N. de; OLIVEIRA, H. P. C. Arquitetura da informação no contexto de gênero: uma análise do website da Secretaria Especial de Políticas para Mulheres. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 5, n. 3, p. 30-42, dez. 2018. Disponível em: http://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/5601. Acesso em: 10 jun. 2019.

BARRETO, A. A. A estrutura do texto e a transferência da informação. Datagramazero, Rio de Janeiro, v. 6, n. 3, p. 1-14, jun. 2005.

BARROS, M. H. T. C. de. Disseminação da informação: entre a teoria e a prática. Marília: [s. n.], 2003.

BERGER, P. L.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2002.

CARVALHO, A. M. G. de. Apropriação da informação: um olhar sobre as políticas públicas sociais de inclusão digital. 2010. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/carvalho_amg_do_mar.pdf. Acesso em: 18 mar. 2019.

CASTELLS, M. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Zahar, 2013.

FACCHINI, R.; FRANÇA, I. L. De cores e matizes: sujeitos, conexões e desafios no Movimento LGBT brasileiro: sexualidad, salud y sociedad. Revista Latinoamericana, n. 3, p. 54-81, 2009.

FALLIS, D. Toward an Epistemology of Wikipedia, Journal of the American Society for Information Science and Technology, v. 59, n. 10, p. 1662-1674, 2008.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOHN, M. da G. O protagonismo da sociedade civil – movimentos sociais, ONGs e redes solidárias. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

LAVALLE, A. G.; CASTELLO, G.; BICHIR, R. M. Quando novos personagens saem de cena: continuidades e mudanças na centralidade dos movimentos sociais. Politica e Sociedade, n. 5, out 2004.

LIMA, S. C. F. de; GERMANO, I. M. P. Visibilidade trans no Youtube em narrativas autobiográficas de Mandy Candy: as vicissitudes da obtenção de informações aliada ao entretenimento e a potencialidade do discurso trans em novas mídias. In: ENCONTRO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 36., 2017, Fortaleza. Anais... Fortaleza, 2017. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/eu/article/view/26854/55776. Acesso em: 06 jun. 2018.

LUVIZOTTO, C. K.; et. al. Comunicação e movimentos sociais: a atuação do Fórum Nacional pela Democratização da Comunicação na internet. Revista Organicom, v.14, p.110 - 123,2017.

LUVIZOTTO, C. K. Luta árdua, penosa e duradoura In: GERALDES, E. C.; ET. AL. Um grito no ar – Comunicação e Criminalização dos Movimentos Sociais.1 ed. Brasília: Fac-UnB, p. 59-64, 2017.

MORESI, E. Metodologia de pesquisa. Brasília: Universidade Católica, 2003.

MURIEL-TORRADO, E.; GONÇALVES, M. Youtube nas bibliotecas universitárias brasileiras: quem, como e para o que é utilizado. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 22, n. 4, p. 98-113, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/35844. Acesso em: 22 ago. 2019.

PERUZZO, C. M. K. Representações dos movimentos populares na mídia e como eles se representam: visibilidade pública e perspectivas cívicas. Conexão – Comunicação e Cultura, UCS, Caxias do Sul, v. 14, n. 28 jul/dez. 2015, p. 31-49.

RAMOS, S. P. D.; SANTANA, M. de M.; SANTOS NETO, J. A. dos. mediação da informação no Youtube: uma análise dos vlogs sobre jogos eletrônicos. In: SEMINÁRIO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 6., Londrina. Anais... Londrina, 2016. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/cinf/index.php/secin2016/secin2016/paper/view/333/163. Acesso em: 06 jun. 2018.

SARACEVIC, T. Ciência da informação: origem, evolução e relações. Tradução de Ana Maria P. Cardoso. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, jan./jun. 1996.

SANTOS, P. L. V. A. da C.; VIDOTTI, S. A. B. G. Perspectivismo e tecnologias de informação e comunicação: acréscimos à Ciência da Informação? DataGramaZero, v.10, n. 3, 2009.

SHERER-WARREN, I.; LUCHMANN, L. H. Um panorama dos estudos sobre os movimentos sociais e a participação no Brasil. In: SHERER-WARREN, I.; LUCHMANN, L. H. (Orgs). Movimentos sociais e engajamento político: trajetórias e tendências analíticas. Florianópolis: Ed. Da UFSC, 2015.

VIANNA, C. P. O movimento LGBT e as políticas de educação de gênero e diversidade sexual: perdas, ganhos e desafios. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 791-806, set. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022015000300791&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 25 mar. 2018.

VOLPATO, A., ET. AL. Visibilidade Como Estratégia, Estratégias de Visibilidade: Movimentos sociais contemporâneos na internet. Revista ECO-Pós, 22(1), 352-383, 2019.

YOUTUBE. Sobre o YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/yt/about/pt-BR/. Acesso em: 06 jun. 2018.

YOUTUBE/CANALPOENARODA. Opção sexual... vc nasceu ou virou hétero? 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=LvwXq1cUHAM. Acesso em: 21 jun. 2019.

Published

2020-01-03

How to Cite

MARTÍNEZ-ÁVILA, Daniel; LUVIZOTTO, Caroline Kraus; BRITO, Jean Fernandes; SILVA, Rafaela Carolina. Dissemination, sharing and appropriation of information on YouTube: an analysis of the LGBTQ channel “Põe na Roda”. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 25, p. 01–18, 2020. DOI: 10.5007/1518-2924.2020.e67718. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e67718. Acesso em: 17 may. 2024.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)