Brazilian scientific production about Plagiarism: characterization and range from Scopus basis.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e70258

Keywords:

Plagiarism, Scientific production, Bibliometry, Co-authoring, Citations

Abstract

Objective: To analyze the production and scientific scope on the theme plagiarism in the Scopus basis. Identify the most productive themes, co-authors, institutions, journals and authors. Show the scientific reach of production through the characteristics of its citing.

Methods: The research is bibliometric exploratory. It proposes to broaden the understanding of the Brazilian context about this scientific production.

Results: The results highlight that plagiarism, scientific and ethical misconduct are the most mentioned keywords. Co-authoring was conducted with Spain, the United Kingdom, the United States, France and India. The most productive institutions are represented by the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) and the University of São Paulo (USP). As for the most productive journals, the highlight is the “Revista Brasileira de Educação”. Among the most productive authors is the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), represented by Vasconcelos, S.M.R. The highlight citings come from the United States and Brazil, especially the USP and UFRJ institutions. The prominent citing journal is Dutch-based Scientometrics. Referring to the authors who made the most citations are Amancio, D.R. (USP) and Vasconcelos, S.M.R. (UFRJ).

Conclusions: The results achieved allowed us to broaden our understanding of the Brazilian productive context regarding plagiarism. Brazil is able to lead the Latin American actions on the plagiarism issue in scientific production. Therefore, the guarantees of communicated knowledge depend on an understanding of science theory and intellectual honesty in the use of research methods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabio Orsi Meschini, Universidade de São Paulo - USP

Bibliotecário da UNIFESP/Osasco e Doutorando em Ciência da Informação - ECA/USP

Marivalde Moacir Francelin, Universidade de São Paulo - USP

Professor Doutor do Departamento de Informação e Cultura e do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Escola de Comunicações e Artes/USP

References

ADLER-KASSNER, Linda; ANSON, Chris; HOWARD, Rebecca Moore. Framing plagiarism. In: EISNER, Caroline; VICINUS, Martha (ed.). Originality, imitation and plagiarism: teaching writing in digital age. Michigan: The University of Michigan Press, 2008. p. 231-246.

AJIFERUKE, I.; LU, K.; WOLFRAM, D. A comparison of citer and citation-based measure outcomes for multiple disciplines. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v.61, n.10, p.2086–2096, 2010. Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/asi.21383/abstract;jsessionid=CCDEB27E05DBE1EC41BE980DA524EAB3.f04t01. Acesso em: 12 abr. 2019.

ARAÚJO, C. A. A.; BRAGA, R. M. O.; VIEIRA, W. O. A contribuição de C. Kuhlthau para a Ciência da Informação. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v.7, n.2, p.185-198, 2010. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1963. Acesso em: 10 abr. 2019.

BERLINCK, R. G. S. The academic plagiarism and its punishments: a review. Revista Brasileira de Farmacognosia, Curitiba, v. 21, n. 3, p. 365–372, maio/jun. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-695X2011005000099&script=sci_arttext. Acesso em: 11 mar. 2019.

BORNMANN, L.; DANIEL, H. D. What do citation counts measure? A review of studies on citing behavior. Journal of Documentation, v.64, n.1, p.45–80, 2008. Disponível em: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10. 1108/00220410810844150. Acesso em: 8 jun. 2019.

BRAMBILLA, S. D. S.; VANZ, S. A. S.; STUMPF, I. R. C. Mapeamento de um artigo produzido na UFRGS: razões das citações recebidas. Encontros Bibli, v.11, n.especial, p.195-208, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2006v11nesp1p195/423. Acesso em: 30 mar. 2019.

BUFREM, L.; PRATES, Y. O saber científico registrado e as práticas da mensuração da informação. Ciência da Informação, v.34, n.2, p.9-25, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v34n2/28551. Acesso em: 26 mar. 2019.

BUFREM, L. S. Configurações da pesquisa em ciência da informação. Datagramazero, v.14, n.6, 2013.

CRONIN, B.; SHAW, D. Identity-creators and image-makers: Using citation analysis and thick description to put authors in their place. Scientometrics, v.54, n.31, p.31-49, 2002. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1015628320056. Acesso em: 1 abr. 2019

DINIZ, Debora; MUNHOZ, Ana Terra Mejia. Cópia e Pastiche: plágio na comunicação científica. Argumentum, v.3, n.1, p.11-28, jan./jun. 2011. Disponível em: http://www.publicacoes.ufes.br/argumentum/article/view/1430. Acesso em: 14 jun. 2019.

GARFIELD, E. Is citation analysis a legitimate evaluation tool? Scientometrics, v.1, n.4, p.359-375, 1979. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007%2FBF02019306. Acesso em: 26 mar. 2019.

GEORGE, S.; COSTIGAN, A.; O’HARA, M. Placing the Library at the Heart of Plagiarism Prevention: The University of Bradford Experience. New Review of Academic Librarianship, v. 19, n. 2, p. 141–160, 2013. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13614533.2013.800756. Acesso em: 11 jun. 2019.

GILMORE J.; STRICKLAND, D.; TIMMERMAN, B; MAHER, M; FELDON, D. Weeds in the flower garden: An exploration of plagiarism in graduate students’ research proposals and its connection to enculturation, ESL, and contextual factors. International Journal for Educational Integrity, v.6, n.1, p. 13–28, 2010.Disponível em: https://www.ojs.unisa.edu.au/index.php/IJEI/article/view/673. Acesso em: 10 abr. 2019.

IRIBARREN MAESTRO, I. Producción científica y visibilidad de los investigadores de la Universidad Carlos III de Madrid en las bases de datos del ISI,1997-2003. 2006. Tese (Doutorado) - Universidad Carlos III de Madrid, 2006. Disponível em: http://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/1088. Acesso em:1 jun. 2019.

KROKOSCZ, Marcelo. Autoria e Plágio: um guia para estudantes, professores, pesquisadores e editores. São Paulo: Atlas, 2012.

LITTO, Frederic M. Plágio e integridade acadêmica: um dossiê eclético. São Paulo: ABED, 2018. Disponível em: http://www.abed.org.br/arquivos/Plagio_e_Integridade_Academica_Litto.pdf. Acesso em: 10 jun. 2019.

MACIAS-CHAPULA, C.A. O papel da informetria e da cientometria e sua perspectiva nacional e internacional. Ciência da Informação, Brasília, v.27, n.2, p.134-140, maio/ago. 1998.

NOE, Aline. Pesquisadores da USP têm acesso a ferramentas antiplágio. Jornal da USP, 21 de março de 2017. Disponível em: https://jornal.usp.br/universidade/pesquisadores-da-usp-tem-acesso-a-ferramentas-anti-plagio/. Acesso em: 11 out. 2019.

PLAGIARISM. In: CAMBRIDGE DICTIONARY. Cambridge: Cambridge University Press, 2019a. Disponível em: https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles-portugues/plagiarism. Acesso em: 11 out. 2019.

PLAGIARISM. In: ENCYCLOPAEDIA BRITANNICA. London: Encyclopaedia Britannica, 2019b. Disponível em: https://www.britannica.com/topic/plagiarism. Acesso em: 11 out. 2019.

PLAGIARISM. In: OXFORD REFERENCE. Oxford: Oxford University Press, 2019c. Disponível em: https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/oi/authority.20110803100329803. Acesso em: 11 out. 2019.

POLICY on plagiarism. ORI Newsletter, v. 3, n. 1, dec. 1994. Disponível em: https://ori.hhs.gov/ori-policy-plagiarism. Acesso em: 11 out. 2019.

ROIG, Miguel. Avoiding plagiarism, self-plagiarism, and other questionable writing practices: a guide to ethical writing. In: ORI The office of Research Integrity. Maryland: U.S Departament of Health and Human Services, 2015. Disponível em: https://ori.hhs.gov/avoiding-plagiarism-self-plagiarism-and-other-questionable-writing-practices-guide-ethical-writing. Acesso em: 11 out. 2019.

SALDAÑA, Paulo. Instituições apostam em software contra plágio. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 19 maio 2014. Metrópolis, A1. Disponível em: https://www.semesp.org.br/imprensa/instituicoes-apostam-em-software-contra-plagio/. Acesso em: 11 out. 2019.

SANTOS, Antonio Raimundo dos. Caracterização da pesquisa. In: SANTOS, Antonio Raimundo dos. Metodologia científica: a construção do conhecimento. Rio de Janeiro: DP&A, 1999. p. 25-31.

SATIJA, M. P.; MARTÍNEZ-ÁVILA, Daniel. Plagiarism: an essay in terminology. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, v. 39, n. 2, p. 87-93, mar. 2019. Disponível em: https://publications.drdo.gov.in/ojs/index.php/djlit/article/view/13937/7060. Acesso em: 18 out. 2019.

SMALL, H. On the shoulders of Robert Merton: towards a normative theory of citation. Scientometrics, v.60, n.1, p.71-79, 2004.

SPINAK, E. Indicadores cienciométricos. Ciência da Informação, Brasília, v.27, n.2, p.141-148, maio/ago. 1998.

TULLEY-PITCHFORD K. Mouse click plagiarism: can technology help to fight back? PRHE Journal, v.6, n.2, p. 58-68, 2012. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1130472. Acesso em: 17 abr. 2019.

VANZ, S.A.S.; CAREGNATO, S. E. Estudos de citação: uma ferramenta para entender a comunicação científica. Em Questão, v.9, n.2, p.295-307, 2003. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/75. Acesso em: 26 mar. 2019.

VASCONCELOS, Sonia; LETA, Jacqueline; COSTA, Lídia; PINTO, André; SORENSON, Martha M. Discussing plagiarism in Latin American Science: Brazilian researchers begin to address an ethical issue 2009. EMBO Reports, v.10, p.677-682, 2009. Disponível em: http://embor.embopress.org/content/10/7/677. Acesso em: 10 jun. 2019.

WEBER-WULFF, Debora. Plagiarism detectors are a crutch, and a problem. Nature, v. 567, p. 435, 28 mar. 2019. Disponível em: https://www.nature.com/magazine-assets/d41586-019-00893-5/d41586-019-00893-5.pdf. Acesso em: 11 out. 2019.

Published

2020-07-07

How to Cite

MESCHINI, Fabio Orsi; FRANCELIN, Marivalde Moacir. Brazilian scientific production about Plagiarism: characterization and range from Scopus basis. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 25, p. 01–26, 2020. DOI: 10.5007/1518-2924.2020.e70258. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e70258. Acesso em: 17 may. 2024.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.