For a democratic and dialogic promotion of reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e78364

Keywords:

Reading, Democracy, Ideology, Reading promotion, Human rights

Abstract

Objective: The paper intends to draw a theoretical discussion about the paths and ideals needed for a dialogic
democratization of reading and for its promotion as a human right.


Methods: The discussions are drawn in dialogue with texts of authors who deal with reading as a social, ideological and
political act, by using literature review.


Results: It is seen how social conditions contribute to the development of reading practices, their conception within an
ideological orb, as well as their political power as a tool for social awereness and as an instrument of threat for the
hegemonic maintenance of power.


Conclusions: It is needed a defense of the promotion of reading built within the dialogy, as a basis for the constitution of
citizenship and strengthening of democracy. This shows up as a duty for each one that presents as culture and information
mediatior, as a way to ensure the full exercise of rights by the people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, M. Cultura letrada: literatura e leitura. São Paulo: UNESP, 2006.

ARENDT, H. Origens do totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 13 ed. São Paulo: Hucitec, 2009.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João, 2010.

BARZOTTO, V. H.; BRITTO, L. P. L. Promoção da leitura x mitificação da leitura. Boletim ALB, Rio de Janeiro, n. 3, 3 p., ago. 1998.

BRITTO, L. P. L. Leitura e política. In: EVAGELISTA, A. A.; BRANDÃO, H. M. B.; MACHADO, M. Z. V. A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. p. 76-91.

BRITTO, L. P. L. Leitura: acepções, sentidos e valor. Nuances: estudos sobre educação, São Paulo, v. 21, n. 22, p. 18-31. jan./abr. 2012. Disponível em: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/1619/1555. Acesso em: 15 set. 2018.

CARVALHO, K. de. Comunicação impressa, biblioteca, contexto social. Ci. Inf., Brasília, v. 16, n. 1, p. 41-44, jan./jun. 1987.

DICIO. Leitura. Dicio: dicionário online de português. Disponível em: https://www.dicio.com.br/leitura/. Acesso em: 05 out. 2018

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 49. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

FREITAS, M. A. de; SILVA, V. B. de. Bibliotecas públicas brasileiras: panorama e perspectivas. Rev. Digit. Bibliotecon. Ciec. Inf., Campinas, SP, v.12, n.1, p. 123-146, jan./abr., 2014. Disponível em: http://sbu.unicamp.br/seer/ojs/index.php/rbci. Acesso em: 05 jan. 2019.

GERALDI, J. W. Ancoragens: estudos bakhtinianos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

GOULEMOT, J. M. Da leitura como produção de sentidos. In: CHARTIER, R. (Org.). Práticas de leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 2006. p. 107-116.

LAFER, C. A reconstrução dos direitos humanos: a contribuição de Hannah Arendt. Estud. av., vol.11, n.30 São Paulo May/Aug. 1997. p. 55-65

MAAR, W. L. O que é política? São Paulo: Braziliense, 2013.

MELO, J. M. de. Os meios de comunicação de massa e o hábito de leitura. In: BARZOTTO, V. H. (org.). Estado de leitura. São Paulo: Associação da Leitura do Brasil, 1999. p. 61-94.

MIRANDA, A. A missão da biblioteca pública no Brasil. Revista de Biblioteconomia de Brasília, v. 6, n. 1, jan./jun., p. 69-75, 1978.

PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2009. 192 p.

PONZIO, A. A concepção bakhtiniana do ato como dar um passo. In: BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010. p. 9-40.

PONZIO, A. No círculo com Mikhail Bakhtin. Tradução aos cuidados de Valdemir Miotello, Hélio M. Pajeú, Carlos A. Turati e Daniela M. Mondardo. São Carlos: Pedro & João, 2013.

ROSENFIELD, D. L. O que é democracia. São Paulo: Editora Brasiliense, 2006.

ZILBERMAN, R. Sociedade e democratização da leitura. In: BARZOTTO, V. H. (org.). Estado de leitura. São Paulo: Associação da Leitura do Brasil, 1999. p. 31-46.

Published

2021-06-07

How to Cite

PAJEÚ, Hélio Márcio; SANTOS, Wérleson Alexandre de Lima. For a democratic and dialogic promotion of reading. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 26, p. 1–18, 2021. DOI: 10.5007/1518-2924.2021.e78364. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/78364. Acesso em: 18 may. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.