Cartography of Critical Information Literacy: study of the literature indexed in Scopus and WoS Databases

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e90976

Keywords:

Critical information literacy, Critical theory, Critical awareness, Information use, Sociocultural approach

Abstract

Objective: Identify the behavior of research over time, as well as the main thematic approaches of studies on critical information literacy, published in Portuguese and English and indexed in the Scopus and Web of Science databases. Critical information literacy is a current of information literacy studies that are based on the principles of critical theory. According to this approach, it is necessary to understand the social, political, and ideological factors involved in the production, distribution, and use of information. As other approaches have been predominant, it can be questioned how the critical approach has been appropriated in the literature of the area.

Method: The realization followed the systematic mapping protocol in the literature. A survey was carried out in two multidisciplinary international databases (Scopus and Web of Science), restricting itself to articles and short papers in Portuguese and English published until 2021. The corpus of analysis covered 89 items.

Result: Six thematic categories were identified, and the one that brings together the largest number of works is the theoretical foundations of critical information literacy which are focused on the interdisciplinary relationships of learning theories, followed by the set of works that address a cultural perspective of competence criticism of information and those who point to it as an instrument for social justice.

Conclusions: Evidence of the multifaceted character of critical competence in information contributes to the construction of a solid theoretical framework on this topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ilídio Lobato Ernesto Manhique, Escola Superior de Jornalismo

Possui graduação em História Social pela Universidade de Eduardo Mondlane, mestra em Ciência da Informação pela          UFBA e doutorado em Ciência da Informação pela Unesp. É Professor e Pesquisador da Escola Superior de Jornalismo e Diretor do Curso de Biblioteconomia e Documentação da Escola Superior de Jornalismo em Moçambique. Tem como interesses de pesquisas as áreas de competência em informação, comportamento informacional, comunicação científica, bibliometria, cientometria e epistemologia da Ciência da Informação.

Helen de Castro Silva Casarin, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Possui graduação em Biblioteconomia pela Unesp, mestrado em Ensino na Educação Brasileira e doutorado em Letras pela mesma universidade; e Livre-Docência também pela Unesp. Foi editora do Brazilian Journal of Information Science: research trends entre 2018 e 2021. Atualmente é professora Associada do Departamento de Ciência da Informação e Coordenadora do PPGCI Unesp. É bolsista Produtividade em Pesquisa CNPq e líder do grupo de pesquisa "Comportamento e competência informacionais". É integrante da Rede de Estudos Avançados em Gestão, Organização e Curadoria dos Saberes em Sociedades Complexas, no projeto Projeto: T1P3- Informação e Conhecimento na Sociedade Contemporânea (CAPES PRINT/UNESP proc. 88881.311537/2018-01). Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Biblioteconomia, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamento informacional, competência informacional e biblioteca escolar.

Juliana Venancio Ançanello

Possui graduação em Biblioteconomia e mestrado em Ciência da Informação ambos pela Unesp. É membro do grupo de pesquisa "Comportamento e competência informacionais", com interesse de pesquisa em Competência em Informação, Competência Digital, Competência em Mídia, fake news e desinformação.

References

ACCARDI, M. T. Feminist pedagogy for library instruction. Sacramento: Library Juice Press, 2013.

ASSOCIATION OF COLLEGE & RESEARCH ASSOCIATION. Framework for Information Literacy for Higher Education. American Library Association, Chicago: ACRL, 2015.

ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES (ACRL). Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Chicago: ACRL, 2000.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2010.

BOHÉMIER, K.; MAKSIN, M.; CROWLEY, G. Way finding: Applying critical information literacy to a google instruction session. Online, v. 1, n. 4, p.16-21, 2017. Disponível em: https://www.infotoday.com/OnlineSearcher/Articles/Features/Wayfinding-the-Web-Applying-Critical-Information-Literacy-to-a-Google-Instruction-Session-119313.shtml. Acesso em: 18 nov. 2021.

BRUCE, C.S. Seven faces of information literacy. Adelaide: AUSLIB Press, 1997.

BUSCHMAN, J. Good news, bad news, and fake news. Journal of Documentation, v. 75, n. 1, p. 213-228, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1108/JD-05-2018-0074. Acesso em: 11 out. 2021.

COPE, J. T. The reconquista student: Critical information literacy, civics, and confronting student intolerance. Communications in Information Literacy, v. 11, n. 2, p. 264 – 282, 2017. Disponível em: https://pdxscholar.library.pdx.edu/comminfolit/vol11/iss2/2/. Acesso em: 18 nov. 2021.

DRABINSKI, E. Queering the catalog: queer theory and politics of correction. Library Quarterly: information community policy, v. 88, n. 2, p. 94-111, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1086/669547. Acesso em: 15 nov. 2021.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Competência informacional: análise evolucionária das tendências da pesquisa e produtividade científica em âmbito mundial. Informação & Informação, v. 15, n. 2, 2010.

ELMBORG, J. Critical information literacy: definitions and challenges. In: WILKINSON, Carroll Wetzel; BRUCH, Courtney (Ed.). Transforming information literacy programs: intersecting frontiers of self, library culture, and campus community. Chicago, IL: Association of College & Research Libraries, 2012, p. 75-80.

ELMBORG, J. Critical Information Literacy: Implications for Instructional Practice. The Journal of Academic Librarianship, v. 32, n. 2, p. 192–199, 2006. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0099133305001898. Acesso em: 20 out. 2021.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HICKS, A.; SINKINSON, C. Critical connections: personal learning environments and information literacy. Research in Learning Technology, v. 23, n. 14, 2015. Disponível em: https://journal.alt.ac.uk/index.php/rlt/article/view/1425. Acesso em: 21 nov. 2021.

KAPTITZKE, C. Information literacy: a review and poststructural critique. Australian Journal of Language and Literacy, v. 26, n. 1, p. 53-66, 2003. Disponível em: https://eprints.qut.edu.au/8867/. Acesso em: 13 nov. 2021.

LUPTON, M. The Learning Connection: information literacy and the student experience. Adelaide: Auslib Press, 2004.

PETERSEN, K.; VAKKALANKA, S.; KUZNIARZ, L. Guidelines for conducting systematic mapping studies in software engineering: An update. Information and software technology, v. 64, p. 1-18, 2015.

SIMMONS, M. Librarians as Disciplinary Discourse Mediators: Using genre theory to move toward critical information literacy. Portal: Libraries & the Academy, p. 297-311, 2005.

SWANSON, T. A Radical Step: Implementing a critical information literacy model. Libraries and the Academy, v. 4, n. 2, p. 259-273, 2004. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/54742/pdf. Acesso em: 16 nov. 2021.

TEWELL, E. A decade of critical information literacy: a review of the literature. Communications in Information Literacy, v. 9, n. 1, p. 24-43, 2015. DOI: 10.15760/comminfolit.2015.9.1.174. Disponível em: https://pdxscholar.library.pdx.edu/comminfolit/vol9/iss1/2/. Acesso em: 08 nov. 2021.

TEWELL, E. The practice and promise of critical information literacy: academic librarians’ involvement in Critical Library Instruction. College and research libraries v. 79, n. 1, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.5860/crl.79.1.10. Acesso em: 15 nov. 2021.

TEWELL, E. Toward the resistant reading of information: Google, resistant spectatorship, and critical information literacy. Library & the Academy, v. 16, n. 2, p. 289-310, 2016. Disponível em: https://digitalcommons.liu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1018&context=brooklyn_libfacpubs. Acesso em: 15 nov. 2021.

VITORINO, E. V.; PIANTOLA, D. Competência em informação: conceito, contexto histórico e olhares para a Ciência da Informação. Florianópolis: editora UFSC, 2019.

VYGOTSKY, L. Interaction between learning and development. In: VYGOTSKY, Lev. Mind in Society: Development of Higher Psychological Processes. Cambridge: Harvard University Press, 1978. p.79-91.

WANG, L. Sociocultural Learning Theories and Information literacy teaching Activities in Higher Education. Reference & User services Quarterly, v. 47, n.2, p. 149-158, 2007.

Published

2023-06-30

How to Cite

MANHIQUE, Ilídio Lobato Ernesto; DE CASTRO SILVA CASARIN, Helen; VENANCIO ANÇANELLO, Juliana. Cartography of Critical Information Literacy: study of the literature indexed in Scopus and WoS Databases. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 28, p. 1–21, 2023. DOI: 10.5007/1518-2924.2023.e90976. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/90976. Acesso em: 20 may. 2024.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.