Dialogues between Science and Art: a reading from Remedios Varo's work for a teaching about the cciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p173

Abstract

Scientific education researches indicates the need for teaching about sciences that can discuss its processes in order to distance itself from naive and misleading views. Within this perspective, we defend the dialogue between science and art as a way of understanding scientific knowledge as a culture of a given place and time. Following this approach, we will read, from primary and secondary sources, some pictures of the work of spanish surrealist artist Remedios Varo that help to reflect issues that permeate science. For reading, we will bring the context of the artist along with themes that science was involved in the twentieth century. Finally, we will raise some questions combined with suggestions from this reading for teaching, in order to promote discussions that can problematize science in order to move away from scientific and authoritarian discourses.

Author Biographies

Taina de Araujo Carvalho, Master Degree of Programa de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Educação, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, CEFET-RJ

Licenciada em Física pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro no ano de 2017. Atualmente, é mestranda no Programa de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Educação (PPCTE) do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca – CEFET-RJ, realizando pesquisa na interface da História da Ciência e Arte. 

José Claudio Reis, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1986), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1991) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Atualmente é professor adjunto do Instituto de Física da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), professor do programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências do Centro Federal de Educação Tecnológica do Rio de Janeiro e orientador pedagógico da Escola Parque. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Currículos Específicos para Níveis e Tipos de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: história da ciência, ensino de ciências, ensino de física, filosofia da ciência e interdisciplinaridade.

References

ANDRADE, R. R. D; NASCIMENTO, R. S; GERMANO, M. G. Influência da Física Moderna na obra de Salvador Dalí. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 3, p. 400-423, 2007.

BAKER, E.; ORESKES, N. It’s No Game: Post-Truth and the Obligations of Science Studies. Social Epistemology Review and Reply Collective, v. 6, n. 8, p. 1-10, 2017.

BRETON, A. Manifesto do Surrealismo. Disponível em: <http://www.culturabrasil.org/ breton.htm>. Acesso em: 01 out. 2019.

CALVO, A. L. Remedios Varo: El espacio y el exilio. Alicante: Coleção LILITH, 2009.

CLOUGH, M. P. Teaching the nature of science to secondary and post-secondary students: questions rather than tenets. Disponível em: <http://pantaneto.co.uk/teaching-the-nature-of-science-to-secondary-and-post-secondary-students-questions-rather-than-tenets-michael-clough/>. Acesso em: 12 out. 2019.

CHANSIGAUD, V. Scientific Illustrators. In: LIGHTMAN, B. (Ed.). A Companion to the History of Science. Nova Jersey: Wiley Brackwell 2016. p. 111-125.

CRUZ, F. F. S. Mecânica Quântica e a cultura em dois mundos. In: FREIRE JR, O; PESSOA JR, O; BROMBERG, J. L. (org.). Teoria quântica: estudos históricos e implicações culturais. São Paulo: Livraria da Física, 2011, p. 303-320.

FERNANDES, R. F. A. N.; PIRES, F. F.; FORATO, T. C.; SILVA, J. A. Pinturas de Salvador Dalí para introduzir conceitos de Mecânica Quântica no Ensino Médio. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 34, n. 2, p. 509-529, 2017.

FORATO, T. C. M.; PIETROCOLA, M.; MARTINS, R. A. Historiografia e natureza da ciência na sala de aula. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 28, n. 1, p. 27-59, 2011.

FRIEDMAN, A. J. Explaining the Universe: Why Arts Education and Science Education Need Each Other. American Art, v. 11, n. 3, p. 2-7, 1997.

GALISON, P. Os relógios de Einstein: o lugar do tempo. Ciência e Ambiente, p. 8-34, 2005.

GALILI, I. On the Power of Fine Arts Pictorial Imagery in Science Education. Science & Education, n. 22, p. 1911-1938, 2013.

GIL-PÉREZ, D.; MONTORO, I. F.; ALÍS, J. C.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.

GEERTZ, C. As interpretações das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara, 1989.

GUERRA, A; BRAGA, M; REIS, J. C. Tempo, espaço e simultaneidade: Uma questão para os cientistas, artistas, engenheiros e matemáticos no século XIX. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 27, n. 3, p. 568-583, Florianópolis, 2010.

HENDERSON, L. D. Einstein and 20TH- Century Art: A romance of many Dimensions. In: GALISON, P. L; HOLTON, G; SCHWEBER, S. S. (Ed.). Einstein for the twenty-first century: His legacy in science, art, and modern culture. London: Princeton University Press, 2008. p. 101-129.

HOBSBAWN, E. J. A era dos extremos: o breve século XX. São Paulo: Companhia das Letras, 1994. 478 p.

HODSON, D. Science education as a call to action. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, v. 10, n. 3, p. 197-206, 2010.

IRZIK, G.; NOLA, R. A family resemblance approach to the nature of science for science education. Science &Education, v. 20, n. 7-8, p. 591-607, 2011.

JONES, C. A. Rendering Time. In: GALISON, P. L; HOLTON, G; SCHWEBER, S. S. (Ed.). Einstein for the twenty-first century: his legacy in science, art, and modern culture. London: Princeton University Press, 2008. p. 130-149.

JOSEPHSON, P. Big Science e Tecnologia no século XX. Fronteiras: Revista Catarinense de História, n. 27, p. 149-168, 2018.

KAPLAN, J. A. Viajes Inesperados: El arte y la vida de Remedios Varo. Madrid: Fundación Banco Exterior, 1988.

KAPLAN, J. A. Remedios Varo: Voyages and Visions. Woman’s Art Journal, v. 1, n. 2, p. 13-18, 1980.

KAPLAN, L.A. Traces of Influence: Giorgio de Chirico, Remedios Varo, and “lo Real Maravilloso”. The Latin Americanist, v. 54, n. 3, p. 25-51, 2010.

LIVINGSTONE, D. Putting Science in its place – Geographies of Scientific Knowledge. Chicago: The University of Chicago Press, 2003.

MARTINS, A. F. P. Natureza da Ciência no ensino de ciências: uma proposta baseada em “temas” e “questões”. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 32, n. 3, p. 703-737, 2015.

McCOMAS, W. F.; ALMAZROA, H.; CLOUGH, M. The Nature of Science in Science Education: an introduction. Science &Education, v. 7, n. 6, p. 11-532, 1998.

MOURA, B.A. O que é natureza da Ciência e qual sua relação com a História e Filosofia da Ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, v. 7, n. 1, p. 32-46, 2014.

MOURA, C. B; GUERRA, A. História cultural da ciência: um caminho possível para a discussão sobre as práticas científicas no ensino de ciências? Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 3, p. 725-748, 2016.

NUMMEDAL, T. The Alchemist In: LIGHTMAN, B. (Ed.). A Companion to the History of Science. Nova Jersey: Wiley Brackwell, 2016. p. 58-70.

ORTIZ, M. M. Alquímicamente surrealista: la pintura de Remedios Varo. La manzana de la discordia, v. 6, n. 2, p. 85-94, 2011.

OSBORNE, J; COLLINS, S.; RATCLIFFE, M.; MILLAR, R.; DUSCHL, R. What “ideas‐about‐science” should be taught in school science? A Delphi study of the expert community. Journal of research in science teaching, v. 40, n. 7, p. 692-720, 2003.

OSTROWER, F. Criatividade e Processos de Criação. 12. ed. Petrópolis: VOZES,1997. 187 p.

OSTROWER, F. A sensibilidade do intelecto: Visões paralelas de espaço e tempo na arte e na ciência. 5. ed. Rio de Janeiro: Campus,1998. 305 p.

PRAIA, J.; GIL-PÉREZ, D.; VILCHES, A. O papel da Natureza da Ciência na educação para cidadania. Ciência & Educação, v. 13, n. 2, p. 141-156, 2007.

PIMENTEL, J. La Revolucíon Científica. In: ARTOLA, M.(dir.). História de Europa: Tomo II. Madrid: Espasa Calpe, 2007. p. 163-238.

REIS, J. C.; GUERRA, A.; BRAGA, M. Ciência e arte: relações improváveis. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v. 13, p. 71-87, 2006.

REIS, U.V. Os conceitos de espaço e tempo no ensino médio de física: uma possibilidade de atuação em sala de aula. 2015. 195 f. Dissertação (Mestrado em Ciência, Tecnologia e Educação) - Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Rio de Janeiro.

RIES, O. El exilio y la política nacionalista mexicana Remedios Varo, Leonora Carrington y el nacionalismo mexicano. Revista Izquierdas, n. 8, p. 1-20, 2010.

RUDOLPH, J. L.; HORIBE, S. What do we mean by science education for civic engagement? Journal of Research on Science Teaching, v. 53, n. 6, p. 805-820, 2016.

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

SOUSA, F.S. Um cigarro para um amigo: a Guerra Civil Espanhola na Imprensa Comunista Mexicana. Outros Tempos, v. 13, n. 21, p. 222-245. 2016.

VASCONCELLOS, C.M. As Representações das Lutas de Independência no México na ótima do Muralismo: Diego Rivera e Juan O’ Gorman. Revista de História, v. 152, n. 1, p. 283-304, 2005.

VARO, R. Letters, dreams & other writings. Translated by: Margaret Carson. 1. ed. New York: Wakefield Press, 2018.

VIDEIRA, A. A. P. Historiografia e história da ciência. Escritos (Fundação Casa de Rui Barbosa), Rio de Janeiro, v. 1, p. 111-158, 2007.

ZANETIC, J. Física também é cultura. 1989. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

ZANETIC, J. Física e Arte: uma ponte entre duas culturas. Pro-Posições, v. 17, n. 1, 2006.

Published

2020-04-06

How to Cite

Carvalho, T. de A., & Reis, J. C. (2020). Dialogues between Science and Art: a reading from Remedios Varo’s work for a teaching about the cciences. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(1), 173–196. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p173

Issue

Section

História e Filosofia da Ciência

Most read articles by the same author(s)