Physics Teaching and History of Science from a sociopolitical perspective: characteristics and challenges based on a bibliographic research
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2025.e97089Keywords:
Physics Teaching, History of Science, SociopoliticalAbstract
In the face of a crisis scenario shaped by the incongruities of capitalism, colonialism, and patriarchy, the struggle for social justice and the fight against social inequalities have gained increasing relevance in science education. Scholars in the field, drawing from sociopolitical perspectives, have advocated for the use of history to investigate how we arrived at the current status quo and, therefore, how we might envision and construct alternative futures. Through the history of science education and the demands of research grounded in sociopolitical perspectives, we articulate the relationship between the History of Science and Physics Education in the construction of this study. In this sense, we seek to understand how research within the association has been structured and how sociopolitical perspectives, based on specific theoretical frameworks, are mobilized within that structure. To this end, we conducted a bibliographic study in two physics education journals, focusing on the period from 2002 to 2023. Applying selection criteria, we identified 168 articles, which were analyzed through a critical reading and categorized into themes and subthemes to guide our analysis. Finally, we present some findings that highlight how the field continues to be guided by its initial markers, such as the emphasis on the learning of scientific concepts and discussions about science. Moreover, gender issues have sustained sociopolitical perspectives within this intersection, particularly through the trajectories of certain researchers.
References
AKOTIRENE. C. Interseccionalidade. São Paulo: Polém, 2019. 152 p.
ALLCHIN, D. Pseudohistory and pseudoscience. Science & Education, v.13, p. 179-195, 2004.
ALLCHIN, D. The Nature of Science: From Test Tubes to YouTube. In: ALLCHIN, D. Teaching the Nature of Science: Perspectives & Resources. Saint Paul: SHiPS Education Press, 2013. Cap. 1, p. 3-27.
ALVES-BRITO, A.; ALHO, K. R. Educação para as relações étnico-raciais: um ensaio sobre alteridades subalternizadas nas ciências físicas. Ensaio - Pesquisa em Educação e Ciências, v. 24, p. 1-19, 2022.
ALVES-BRITO, A.; BOOTZ, V.; MASSONI, N. T. Uma sequência didática para discutir as relações étnico-raciais (Leis 10.639/03 e 11.645/08) na educação científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 35, n. 3, p. 917-955, 2018.
BAGDONAS, A. A favor e contra o método: a tensão entre racionalismo e anarquismo epistemológico na controvérsia entre Big Bang e Estado Estacionário. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 1250-1277, 2020.
BELTRÁN, Y. J. C.; MASSONI, N. T.; BERNAL, J. A. S.; SUÁREZ, C. J. M. Física y Matemáticas, Teorema de Nöther: Contexto la Complejidad de la Educación Científica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, 2021.
CARVALHO, T. A.; REIS, J. C. Diálogos entre Ciência e Arte: Uma leitura a partir da obra de Remedios Varo para um Ensino sobre as Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n.1, p. 173-196, 2020.
CHANG, H. Presentist history for pluralist science. Journal for General Philosophy of Science, v. 52, p. 97-114, 2021.
CORDEIRO, M. D.; PEDUZZI, L. O. Q. As Conferências Nobel de Marie e Pierre Curie: a gênese da radioatividade no ensino. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 27, n. 3, p. 473-514, 2010.
CORDEIRO, M. D.; PEDUZZI, L. O. Q. Entre os transurânicos e a fissão nuclear: um exemplo do papel da interdisciplinaridade em uma descoberta científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 31, n. 3, p. 536-563, 2014.
DAMASIO, F.; PEDUZZI, L. O. Q. História e Filosofia da ciência na educação científica: para quê? Ensaio - Pesquisa em Educação e Ciências, v. 19, e2583, p. 1-19, 2017.
DOS SANTOS, W. L. P. Scientific literacy: A Freirean perspective as a radical view of humanistic science education. Science Education, v. 93, n. 2, p. 361-382, 2009.
FONSECA, D. S.; DRUMMOND, J. M. H. F.; OLIVEIRA, W. C.; BATISTA, G. L. F.; FREITAS, D. B. A. Pressão atmosférica e natureza da ciência: uma sequência didática englobando fontes primárias. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 34, n. 1, p. 64-108, 2017.
FORATO, T. C. M.; PIETROCOLA, M.; MARTINS, R. A. Historiografia e natureza da ciência na sala de aula. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 28, n. 1, p. 27-59, 2011.
GANDOLFI, H. Different people in different places: secondary school students’ knowledgep about history of science. Science & Education, Dordrecht, v. 27, p. 259-297, 2018.
GANDOLFI, H. Special issue “reflecting on Freire: a praxis of radical love and critical hope for science education”—theme: transnational collaborations and solidarities: Transnational conversations about science education: Paulo Freire, interculturality and socio-political transformation. Cultural Studies of Science Education, v. 18, n. 1, p. 159-173, 2023.
GIL PÉREZ, D.; MONTORO, I. F.; ALIS, J. C.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.
GUERRA, A. Novas perspectivas historiográficas para história de ciências no ensino: discutindo possibilidades para uma educação em ciências mais política. RBECM, v.4, edição especial, p. 1083-1100, 2021.
GUERRA, A; MOURA, C. B.; GURGEL, I. Sobre Educação em Ciências, Rupturas e Futuros (Im)possíveis. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.37, n. 3, p. 1010-1019, dez. 2020.
GUERRA, A; MOURA, C.B. História da Ciência no ensino em uma perspectiva cultural: revisitando alguns princípios a partir de olhares do sul global. Ciência & Educação, v.28, 2022.
GUTIÉRREZ, R. The Sociopolitical Turn in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education. v. 44, n.1, p. 37-68, 2013.
HADDAD, T. A. S. Local, universal, (pós)(des)colonial...: o jogo de escalas no horizonte epistemológico e político da história das ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 39, n. 3, p. 612-629, 2022.
HARDING, S. G. Objectivity and Diversity: Another Logic of Scientific Research. Chicago: University of Chicago Press, 2015.
JARDIM, W. T.; GUERRA, A. República das Letras, Academias e Sociedades Científicas no século XVIII: a garrafa de Leiden e a ciência no ensino. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 34, n. 3, p. 774-797, 2017.
JARDIM, W. T; GUERRA, A. Práticas científicas e difusão do conhecimento sobre eletricidade no século XVIII e início do XIX: possibilidades para uma abordagem histórica da pilha de Volta na educação básica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 40, n. 3, e3603, 2018.
LANCASTER, F. W. Indexação e resumos: teoria e prática. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.
LEMKE, J. L. O Articulating communities: Sociocultural perspectives on science education. Journal of Reserch in Science Teaching, v. 38, n. 3, p. 296-316, 2001.
LICIO, J. G.; SILVA, C. B. O que Richard Feynman tem a nos ensinar sobre natureza da ciência? Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 34, n. 1, p. 146-172, 2020.
LIMA, M. C. A.; ALMEIDA, M. J. P. M. Articulação de textos sobre nanociência e nanotecnologia para a formação inicial de professores de física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 34, n. 4, p. 1-9, 2012.
LIMA, N. W.; HEIDEMANN, L. A. Diferentes níveis de hipóteses científicas: uma proposta para discutir fatores epistêmicos e sociais das Ciências na formação de professores de Física a partir de fontes históricas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 45, e20220330, 2023.
MACHADO, D. I.; NARDI, R. Construção de conceitos de física moderna e sobre a natureza da ciência com o suporte da hipermídia. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 28, n. 4, p. 1-13, 2006.
MAIA FILHO, A. M.; SILVA, I. L. A trajetória de Chien Shiung Wu e a sua contribuição à Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 36, n. 1, p. 135-157, 2019. (a).
MAIA FILHO, A. M.; SILVA, I. L. O experimento WS de 1950 e as suas implicações para a segunda revolução da mecânica quântica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 1, 2019. (b).
MARTINS, A. F. P. História e Filosofia da Ciência no ensino: Há muitas pedras nesse caminho... Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 1, p. 112-131, 2007.
MARTINS, A. F. P. Natureza da Ciência no ensino de ciências: uma proposta baseada em “temas” e “questões”. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 32, n. 3, p. 703-737, 2015.
MARTINS, R. A. Como não escrever sobre história da física – um manifesto historiográfico. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 23, n. 1, p. 113-129, 2001.
MATTHEWS, M. História, filosofia e ensino: a tendência atual de reaproximação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 12, n. 3, p. 164-214, 1995.
McCOMAS, W.; ALMAZROA, H.; CLOUGH, M. P. The nature of science in science education: an introduction. Science & Education, v. 7, p. 511-532, 1998.
MELO, M. G. A.; HEERDT, B. Luz, Câmera, Alfabetização Científica! Compreendendo o protagonismo de Marie Curie pela obra cinematográfica Radioactive. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 38, n. 3, p. 1674-1699, 2021.
MENDONÇA, P. C. C. De que conhecimento sobre natureza da ciência estamos falando? Ciência & Educação, Bauru, v. 26, e20003, 2020.
MORALES-DOYLE, D. Justice-centered science pedagogy: A catalyst for academic achievement and social transformation. Science Education, v. 1, p. 1- 27, 2017.
MORALES-DOYLE, D. There is no equity in a vacuum: on the importance of historical, political, and moral considerations in science education. Cultural Studies of Science Education, v. 14, p. 485-491, 2019.
MORALES-DOYLE, D. Putting science education in its place: the science question in social justice education. Cultural Studies of Science Education, v. 18, p. 81-94, 2023.
MOURA, B. A. A luz, seus fenômenos e os instrumentos: um estudo iconográfico da óptica (1665-1798). Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 40, n. 3, p. 610-669, 2023.
MOURA, C. B. Para que história da ciência no ensino? Algumas direções a partir de uma perspectiva sociopolítica. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 4, n. 3, 2021.
MOURA, C. B. In the eye of the storm: for a sociopolitical turn in science education to build post-pandemic worlds. In: MOURA, C. B. (Ed.). A sociopolitical turn in Science Education: towards post-pandemic worlds. Dordrecht: Springer, 2024.
MOURA, C. B; NASCIMENTO, M. M; LIMA, N. W. Epistemic and Political Confrontations Around the Public Policies to Fight COVID-19 Pandemic. Science & Education, v. 30, p. 501-525, 2021.
NYHART, L. K. Historiography of the history of science. In: LIGHTMAN, B. (Ed.) A companion to the history of science. Chichester: Wiley-Blackwell, p. 7-22, 2016.
OLIVEIRA, Z. V; ALVIM, M. H. Dimensões da abordagem histórica no Ensino de Ciências e de Matemática. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 38, n. 1, p. 742-774, 2021.
PEREIRA, F. P. C; GURGEL, I. O ensino da Natureza da Ciência como forma de resistência aos movimentos Anticiência: o realismo estrutural como contraponto ao relativismo epistêmico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 1278-1319, 2020.
PIRES, L. N.; SANTOS, I. M.; DAMASIO, F. Maria Goeppert-Mayer e o modelo nuclear de camadas: contribuições de uma mulher cientista e implicações para o ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 18, n.1, p. 293-324, 2021.
RODRIGUES, R. F; GEDOZ, L. O que a (controversa) participação de Mileva Maric-Einstein nos trabalhos publicados por Albert Einstein entre 1901 e 1905 pode ensinar sobre a iniquidade de gênero na história da ciência? Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 40, n. 2, p. 289-314, 2023.
ROZENTALSKI, E. F. Indo além da Natureza da Ciência: o filosofar sobre a Química por meio da ética química. 2018. Tese (Doutorado em Ensino de Química) - Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo.
SALVADOR, A. D. Métodos e técnicas de pesquisa bibliográfica. 11. Ed. Porto Alegre: Sulina, 1982.
SALEM, S. Perfil, evolução e perspectivas da pesquisa em ensino de física no Brasil. 2012. Tese (Doutorado em Ensino de Física) - Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo.
SANTOS, C. A.; SILVA, L. L. A história que o filme Radioactive não conta e a percepção de alunos de licenciatura em física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, 2021.
SANTOS, D. J. S.; FORATO, T. C. M.; SILVA, J. A. História e Filosofia das Ciências no contexto escolar pós-moderno: uma contribuição ao ensino de ciências a partir da hermenêutica filosófica de Gadamer. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 38, n. 2, p. 1282-1308, 2021.
SILVÉRIO, B. A; SITKO, C. M.; FIGUEIRÔA, S. F. O protagonismo de Henrietta Leavitt na elaboração da relação período-luminosidade da astronomia. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 40, n. 3, p. 670-703, 2023.
SOUZA, R. S.; SILVA, A. P. B.; ARAUJO, T. S. James Prescott Joule e o equivalente mecânico do calor: reproduzindo as dificuldades do laboratório. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 36, n. 3, e3309, 2014.
SUTTINI, R. S. S; CALUZI, J. J; ERROBIDART, N. C. D. Uma problematização sobre a natureza das ciências: análise da Nobel Lecture de Philipp Lenard e do movimento nazista "Deutsche Physik". Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 45, e20230188, 2023.
TEIXEIRA, E. S.; GRECA, I. M.; FREIRE JR, O. Uma revisão sistemática das pesquisas publicadas no Brasil sobre o uso didático de História e Filosofia da ciência no ensino de física. In: PEDUZZI, L. O. Q.; MARTINS, A. F. P.; FERREIRA, J. M. H (Orgs). Temas de História e Filosofia da Ciência no Ensino. Natal/RN: EDUFRN, 2012. Cap. 1, p. 9-40.
TOLBERT, S; BAZZUL, J. Toward the sociopolitical in science education. Cultural Studies of Science Education, v. 12, p. 321-330, 2017.
TSCHÁ, S. H; CARMO, A. B. Uma proposta de sequência didática para trabalhar a natureza da ciência: a pesquisa brasileira sobre raios cósmicos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 39, n. 1, p. 151-173, 2022.
VALLADARES, L. Scientific literacy and social transformation: Critical perspectives about science participation and emancipation. Science & Education, v. 30, n. 3, p. 557-587, 2021.
VIDEIRA, A. Historiografia e História da Ciência. Escritos – Revista da Fundação Casa de Rui Barbosa, n. 1, p. 111-158, 2007.
VIEIRA, P. C.; MASSONI, N. T.; ALVES-BRITO, A. O papel de Cecilia Payne na determinação da composição estelar. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. 1-11, 2021.
VITAL, A; GUERRA, A. A implementação da História da Ciência no Ensino de Física: Uma reflexão sobre as implicações do cotidiano escolar. Ensaio - Pesquisa em Educação e Ciências, v. 19, 2017.
ZANETIC, J. Física também é cultura. 1990. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.

Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >
