Construction of a pendulum with magnet and coil intended for the education of electromagnetism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p909

Abstract

This article aims to describe the construction of didactic equipment, based on materials that are easy to obtain and manipulate, that can be used to teach phenomena related to the Faraday-Lenz Law. The device was called the Inductor Pendulum and consists of a magnet that oscillates on a coil. LEDs connected to the coil assist in the perception of the induced voltage, as well as in the visualization of the different directions of the current. It is a simple and low cost assembly, which can be reproduced in high schools for use in experimental activities. Throughout the text, the steps to build the device are presented, as well as suggestions for its use. Through this article it is expected to contribute to the area of Physics Education by presenting an alternative to the Faraday-Lenz Law approach.

Author Biographies

Alisson Cristian Giacomelli, Universidade de Passo Fundo

Licenciado em Física, Mestre em Ensino de Ciências e Matemática, Doutorando em Educação, professor da Universidade de Passo Fundo.

Carlos Juarez Souza da Silva, Graduated in Physics, Universidade de Passo Fundo

Licenciado em Matemática, Licenciado em Física pela Universidade de Passo Fundo, Graduando em Engenharia Civil no Instituto Federal Sul-Rio-Grandense, campus Passo Fundo.

Cleci Teresinha Werner da Rosa, Universidade de Passo Fundo

Doutora em Educação Científica e Tecnológica, UFSC, Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade de Passo Fundo.

 

References

BONJORNO, J. R. et al. Física: Eletromagnetismo – Física Moderna. 3. ed. São Paulo: FTD, 2016.

BORGES, D. Diodo Emissor de Luz – LED. FronteiraTec. 2013. Disponível em: <http://fronteiratec.com/blog/diodo-emissor-de-luz-led/>. Acesso em: 20 mai. 2020.

BRASIL. PCN+ Ensino Médio. Orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2002.

DARROZ, L. M.; ROSA, C. T. W. da; ROSA, A. B. Experimentos simples para visualização dos fenômenos de difração e interferência da luz. Revista Thema, v. 13, n. 2, p. 18-26, 2016.

FILHO, A. G.; TOSCANO, C. Física: interação e tecnologia. 2. ed. São Paulo: Leya, 2016. v. 3.

HALLIDAY, D. Fundamentos de Física: Eletromagnetismo. 10. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2010. v. 3.

HODSON, D. Experiments in science and science teaching. Educational Philosophy and Theory, v. 20, n. 2, p. 53-66, 1988.

LAIA, A. S. et al. Uma prática experimental alternativa para o estudo quantitativo de indução eletromagnética no Ensino Médio. Experiências em Ensino de Ciências, v. 12, n. 5, p. 211-222, 2017.

NEVES, J. H. M. Uso de experimentos, confeccionados com materiais alternativos, no processo de ensino e aprendizagem de Física: lei de Hooke. 2015. 57 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Presidente Prudente.

PAULA, A. G.; VIANNA, D. M. Levitação eletrodinâmica: o ensino de Física, baseado no enfoque CTS, na discussão para a melhoria da qualidade do ar. Física na Escola, v. 8, n. 1, p. 35-39, 2007.

PIMENTEL, J. R.; ZUMPANO, V. H. Demonstre em aula: correntes de Foucault exploradas com um disco rígido de computador. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 25, n. 1, p. 160-167, 2008.

ROSA, C. T. W. da. A experimentação como estratégia de ação no ensino de Física: da história às novas tendências. In: ROSA, C. T. W.; MARASINI, S. M.; MISTURA, C. M. Reflexões pedagógicas: cenários de iniciação à docência. Subprojetos Física – Matemática – Química. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2014. p. 19-23.

ROSA, C. T. W. da et al. Atividade experimental para demonstração dos fenômenos da reflexão, refração e reflexão total. Rencima, v. 4, n. 1, p. 75-85, 2013.

SOUZA, P. V. S.; SILVA, C. J. V.; BALTHAZAR, W. F. O arrasto magnético e as correntes de Foucault: um experimento de baixo custo com vídeo-análise. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 2, p. e20180257-12, 2019.

ZANARDI, D. C.; SOGA, D.; MURAMATSU, M. Medindo a massa de um ímã durante a sua queda. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 29, n. 2, p. 289-312, 2012.

Published

2020-08-12

How to Cite

Giacomelli, A. C., Silva, C. J. S. da, & Rosa, C. T. W. da. (2020). Construction of a pendulum with magnet and coil intended for the education of electromagnetism. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(2), 909–924. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p909

Issue

Section

Atividades experimentais no ensino de Física