Construction of a pendulum with magnet and coil intended for the education of electromagnetism
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p909Abstract
This article aims to describe the construction of didactic equipment, based on materials that are easy to obtain and manipulate, that can be used to teach phenomena related to the Faraday-Lenz Law. The device was called the Inductor Pendulum and consists of a magnet that oscillates on a coil. LEDs connected to the coil assist in the perception of the induced voltage, as well as in the visualization of the different directions of the current. It is a simple and low cost assembly, which can be reproduced in high schools for use in experimental activities. Throughout the text, the steps to build the device are presented, as well as suggestions for its use. Through this article it is expected to contribute to the area of Physics Education by presenting an alternative to the Faraday-Lenz Law approach.
References
BONJORNO, J. R. et al. Física: Eletromagnetismo – Física Moderna. 3. ed. São Paulo: FTD, 2016.
BORGES, D. Diodo Emissor de Luz – LED. FronteiraTec. 2013. Disponível em: <http://fronteiratec.com/blog/diodo-emissor-de-luz-led/>. Acesso em: 20 mai. 2020.
BRASIL. PCN+ Ensino Médio. Orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2002.
DARROZ, L. M.; ROSA, C. T. W. da; ROSA, A. B. Experimentos simples para visualização dos fenômenos de difração e interferência da luz. Revista Thema, v. 13, n. 2, p. 18-26, 2016.
FILHO, A. G.; TOSCANO, C. Física: interação e tecnologia. 2. ed. São Paulo: Leya, 2016. v. 3.
HALLIDAY, D. Fundamentos de Física: Eletromagnetismo. 10. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2010. v. 3.
HODSON, D. Experiments in science and science teaching. Educational Philosophy and Theory, v. 20, n. 2, p. 53-66, 1988.
LAIA, A. S. et al. Uma prática experimental alternativa para o estudo quantitativo de indução eletromagnética no Ensino Médio. Experiências em Ensino de Ciências, v. 12, n. 5, p. 211-222, 2017.
NEVES, J. H. M. Uso de experimentos, confeccionados com materiais alternativos, no processo de ensino e aprendizagem de Física: lei de Hooke. 2015. 57 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Presidente Prudente.
PAULA, A. G.; VIANNA, D. M. Levitação eletrodinâmica: o ensino de Física, baseado no enfoque CTS, na discussão para a melhoria da qualidade do ar. Física na Escola, v. 8, n. 1, p. 35-39, 2007.
PIMENTEL, J. R.; ZUMPANO, V. H. Demonstre em aula: correntes de Foucault exploradas com um disco rígido de computador. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 25, n. 1, p. 160-167, 2008.
ROSA, C. T. W. da. A experimentação como estratégia de ação no ensino de Física: da história às novas tendências. In: ROSA, C. T. W.; MARASINI, S. M.; MISTURA, C. M. Reflexões pedagógicas: cenários de iniciação à docência. Subprojetos Física – Matemática – Química. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2014. p. 19-23.
ROSA, C. T. W. da et al. Atividade experimental para demonstração dos fenômenos da reflexão, refração e reflexão total. Rencima, v. 4, n. 1, p. 75-85, 2013.
SOUZA, P. V. S.; SILVA, C. J. V.; BALTHAZAR, W. F. O arrasto magnético e as correntes de Foucault: um experimento de baixo custo com vídeo-análise. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 2, p. e20180257-12, 2019.
ZANARDI, D. C.; SOGA, D.; MURAMATSU, M. Medindo a massa de um ímã durante a sua queda. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 29, n. 2, p. 289-312, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >