Inter and/or transdisciplinarity as condition to the study of socioenvironmental issues

Authors

  • Marcelo Gustavo Aguilar Calegare Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia, Manaus, AM
  • Nelson da Silva Júnior Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-1384.2012v9n2p216

Abstract

The purpose of this paper is to discuss the need to adopt approaches to inter and/or transdisciplinarity to the study of contemporary socioenvironmental issues. Through the propositions of Fazenda (2007, 2008), Japiassu (2006) and Morin (2008), we discuss the following topics: a) the disciplinary fragmentation in the consolidation of modern science and the contemporary need for reconnection of knowledge; b) presentation of some possible approaches to interdisciplinarity; c) the understanding of transdisciplinarity as a new way of doing science. We argue about the need to adopt new standards of science and, moreover, point out some challenges for studying socioenvironmental issues according to the inter and/or transdisciplinarity.

Author Biographies

Marcelo Gustavo Aguilar Calegare, Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia, Manaus, AM

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo (2002), mestrado (2005) e doutorado (2010) em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo. Bolsista do programa de Desenvolvimento Científico Regional (DCR) da FAPEAM / CNPq no Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia (INPA), para pesquisas com comunidades ribeirinhas de Unidade de Conservação. Membro dos grupos de pesquisa CNPq: 1) Educação Ambiental com Comunidades Urbanas na Amazônia; 2) Manejo Florestal. Já atuou no Terceiro Setor, consultoria de recursos humanos e em projeto na Amazônia ligados aos povos e comunidades tradicionais não-indígenas. Tem experiência na área de Psicologia e Psicologia Social, atuando principalmente nos seguintes temas: práticas psicológicas em instituição e comunidades; terceiro setor; intervenções psicossociais e ambientais; desenvolvimento de projetos para sustentabilidade socioambiental com povos e comunidades tradicionais.

Nelson da Silva Júnior, Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

Graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo (1985); Mestrado em Processus Et Dysfonctionnements - Universite de Paris VII - Universite Denis Diderot (1992); Doutorado em Psychopatologie Fondamentale Et Psychanalyse - Universite de Paris VII - Universite Denis Diderot (1996) e Livre-Docência pela Universidade de São Paulo (2006); Pós-Doutorado - Universite de Paris VII - Universite Denis Diderot (1997); Pós-Doutorado - Universidade Federal de São Paulo (1999). Atualmente é Professor Associado do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Social e Psicanálise, atuando principalmente nos seguintes temas: negatividade, metapsicologia, subjetividade, psicanálise e metodologia.

Published

2012-12-11

Issue

Section

Articles