The social representations about the GAY among students on the outskirts of rio de janeiro

Authors

  • Luciano Luz Gonzaga Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
  • Andrea Velloso da Silveira Praça Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
  • Denise Rocha Corrêa Lannes Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-1384.2014v11n2p162

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/1807-1384.2014v11n2p162

The aim of this work was to identify the social representations about homosexuality among the regular high school students, at a public school in the Baixada Fluminense, outskirt of Rio de Janeiro, according to sexual orientation and gender. We applied a matter of free association of words from the inducing word "GAY" as well as an open question on "What do you think of the same-sex union?” Our data demonstrated a conflicting and undefined belief about being GAY in both sexes, as well as collective speeches about the same-sex union fully accepted by the girls and familiar homophobia, by the boys.

Author Biographies

Luciano Luz Gonzaga, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Doutorando em Química Biológica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Bolsista CNPq. Mestre em Química Biológica pelo Instituto de Bioquímica Médica, da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Laboratório de Práxis pedagógica e Representações Sociais do Insitituto de Bioquímica Médica Leopoldo de Meis- UFRJ; Secretaria Estadual de Educação do Estado do Rio de Janeiro- SEEDUC.

Andrea Velloso da Silveira Praça, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Doutora em em Educação,Gestão e Difusão em Biociências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora da Universidade do Grande Rio, Coordenadora do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências. Chefe do Laboratório de prática docente em Educação, Saúde e Meio Ambiente da Universidade do Grande Rio, Duque de Caxias, RJ.

Denise Rocha Corrêa Lannes, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Doutora em Educação, Gestão e Difusão em Biociências, pelo Instituto de Bioquímica Médica da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora do Instituto de Bioquímica Médica onde é coordenadora da pós-graduação Lato Sensu: Especialização em Ensino de Ciências e da pós-graduaçãoe Stricto Sensu: Mestrado Profissional da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ.

Published

2014-12-01

Issue

Section

Articles