City, university and professors’ perceptions in the context of tertiary education expansion in the countryside of Ceará state

Authors

  • Carlos Henrique Lopes Pinheiro Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Redenção, CE

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-1384.2018v15n2p38

Abstract

This paper aims to discuss the city/university relationship from the perspective of expansion process and implementation of public tertiary education institutions in the countryside of Ceará State (Brazil). This is a qualitative research that privileges narrative approaches about the professors’ journeys, investigating how they perceive and establish relationships with their workplace. Interviews were carried out with Centres’ directors and 49 professors (27 male and 22 female) in all the campuses in which there are public (federal or state) universities, faculties, classroom courses in Ceará State. Based on this material, it was possible to verify that there are several difficulties expressed by the professors related to their awareness and sense of belonging to their workplace the process of implementation of tertiary education in the countryside should be performed also considering the subjective aspects of the individuals that are part of these institutions; the structural difficulties of the cities and the way the professors perceive them, feel and identify themselves with these cities may interfere in the conditions and organization of their work.

Author Biography

Carlos Henrique Lopes Pinheiro, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Redenção, CE

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará. Pós-Doutorado em Conhecimento e Inclusão social em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor na área das Ciências Humanas dos Cursos de Bacharelado e do Mestrado Interdisciplinar em Humanidades do Instituto de Humanidades e Letras da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira em Redenção, CE, Brasil

References

ARANTES, A..A. A guerra dos lugares: sobre fronteiras simbólicas e liminaridades no espaço urbano. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, IPHAN. Rio de Janeiro, v.1, n. 23, p. 190-203, 1994.

CARLOS, A. F. A. Espaço e Indústria. São Paulo: contexto/EDUSP, 1988.

______.O Espaço Urbano: novos escritos sobre a cidade. São Paulo: contexto, 2004.

CHATIER, R. História cultural - entre práticas e representações. São Paulo: DIFEL, 1990.

CLAVAL, Paul. Politics and the university. In: WUSTEN, Herman van der (ed.). The urban university and its identity. Roots, locations, roles. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1998. p. 29-46.

DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: Artes de fazer. Trad. Ephraim F. Alves. Petrópolis, 1994.

HENRIQUE, W. Dinâmicas urbanas e regionais em cidades médias após a instalação de universidades públicas. In: XII Seminário da Rede Iberoamericana de Pesquisadores sobre Globalização e Território, 2012, Belo Horizonte. Anais do XII Seminário da RII, 2012. v. 01. p. 01-16.

KOGA, D. MEDIDAS DE CIDADES: entre territórios de vida e territórios vividos. São Paulo: Cortez, 2003.

LIMA, Antonia Jesuíta de. As Multifaces da Pobreza: formas de vida e representações simbólicas dos pobres urbanos. Teresina: Halley, 2003.

OLIVEIRA, Francisco de. A Economia Brasileira: Crítica à Razão Dualista. Petrópolis – RJ: Vozes, 1995.

PAULA, J.A. de. A cidade e a Universidade. In: BRANDÃO, C.A.L. (org.). As cidades da cidade. Belo Horizonte, EdUFMG, 2006.

PINHEIRO, C.H.L. Desenvolvimento urbano e seus reflexos socioespaciais: Estudo da relação entre a população e uma política de produção do espaço urbano no Arraial Moura Brasil – Fortaleza – Ceará. (Dissertação). Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Sociedade – Universidade Estadual do Ceará, 2007.

SCHALLER, Jean-Jacques. Lugares Aprendentes e Inteligência Coletiva: rumo à construção de um mundo comum. In: PASSEGGI, M. C. ; SOUZA, E. C. de (org.). (auto)biografia: formação, territórios e saberes. Natal, RN; São Paulo, Paulus, 2008.

SANTOS, M. Espaço e método. São Paulo: Nobel, 1997a.

SEM. Amartya kumar. Desenvolvimento com liberdade. São Paulo, Companhia das Letras, 2000.

TELLES, Vera de S. Pobreza, movimentos sociais e cultura política: notas sobre as difíceis relações entre pobreza, direito e democracia. In: DINIZ, Eli (Org.). O Brasil no rastro da crise. São Paulo, HUCITEC, 1994.

Published

2018-05-28

Issue

Section

Artigos - Condição Humana e Saúde na Modernidade