The black woman teacher and her places of belonging
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-1384.2018v15n3p73Abstract
This article is the result of an investigation carried out with a group of black-female teachers of a continuing education program promoted by the Ethnic Relations and Education Organization (ODEERE) of the State University of Southwest Bahia (UESB). It focuses on the construction of professional knowledge, giving priority to gender and ethnic identities. The purpose of this study was to investigate how black teachers from ODEERE's Afro-Brazilian Education and Cultures Course have articulated gender and ethnicity issues in their professional knowledge, seeking to understand the pathways and dilemmas of this process. In this sense, the categories of gender, ethnic identity and professional knowledge were analyzed. This is a qualitative empirical research, anchored in Oral History. The findings present elements to think about the meanings attributed to the continuing education program about the perception, recognition and / or theoretical basis for gender identity and affirmation of ethnic belonging, as well as the mobilization of professional knowledge to deal with issues of this nature in their praxis.
References
BARTH, Fredrik. Os grupos étnicos e suas fronteiras. In: POUTIGNAT, Philippe; STREIFF_FENART, Jocelyne. Teorias da Etnicidade. Seguido de Grupos Étnicos e suas fronteiras de Fredrik Barth. Tradução de Elcio Fernandes. 2 ed. – São Paulo: Ed. Unesp, 2011.
CUNHA, Manuela Carneiro. Cultura com aspas e outros ensaios. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
GOMES, Nilma Lino. A mulher negra que vi de perto: o processo de construção da identidade racial de professoras negras. Belo Horizonte: Mazza Edições, 1995.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 11 ed. Rio de Janeiro: Zahar Editor, 1996.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Petrópolis, RJ Uma perspectiva pós-estruturalista: Vozes, 1997.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pró-Posições, v. 19, n. 2 (56) - maio/ago. 2008.
MEIHY, J. C. S. B.; HOLANDA, F. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto, 2013.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. In: Projeto História: São Paulo: PUC, nº 10. Dez. 1993.
NOVOA, Antonio. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote/IIE, 1997.
POUTIGNAT, Philippe; STREIFF_FENART, Jocelyne. Teorias da Etnicidade. Seguido de Grupos Étnicos e suas fronteiras de Fredrik Barth. Tradução de Elcio Fernandes. 2 ed. – São Paulo: Ed. Unesp, 2011.
SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. A mulher na sociedade de classes: mito e realidade. Petrópolis: Vozes, 1976.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e realidade. Porto Alegre: v. 16, nº. 2, julho/dezembro de 1995.
SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014.
SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.
VIANNA, Cláudia Pereira. O sexo e o gênero da docência. Cadernos Pagu, Campinas, n. 17-18, 2001-2002.
______. A feminização do magistério na educação básica e os desafios para a prática e a identidade coletiva docente. In: YANNOULAS, Silvia Cristina (Org.). Trabalhadoras: análise da feminização das profissões e ocupações. Brasília, DF: Abaré, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores e autoras mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online após a sua publicação (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).