The scientific practice of research groups in the academic-scientific subfield of Physical Education in schools
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e79622Abstract
This text aims to analyze the scientific practices of research groups dedicated to the academic-scientific subfield of Physical Education in Schools. It focuses on groups working in the Southern region of Brazil. As the methodological design, the authors have chosen qualitative research and prosopography as methodological procedures linking semi-structured interviews to the analysis of documents for obtaining information. The authors conclude that the scientific practices of the groups are politically and epistemologically oriented, which affects not only the agents’ practices but also the interests and intentions that guide their actions and dispositions in the social space. As a result, their research agendas, methodological paths, problematizations, and scientific productions become closely linked to their political and epistemological basis, and, therefore, conceptions of the world, of education and school Physical Education.
References
ANTUNES, Fabia Helena Chiorboli et al. Um retrato da pesquisa brasileira em Educação Física escolar: 1999 – 2003. Motriz, Rio Claro, v. 11, n. 3, p. 179-184, set./dez. 2005.
BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (Org.). A sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Ed. Ática, p. 122-155, 1983.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. São Paulo: Papirus, 1996.
BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.
BOURDIEU, Pierre. Espaço físico, espaço social e espaço físico apropriado. Estudos avançados, São Paulo, v. 27, n. 79 , p. 133-144, 2013.
BOURDIEU, Pierre. A dominação. In: VALLE, Ione Ribeiro; SOULIÉ, Charles. (Orgs.) Pierre Bourdieu: uma sociologia ambiciosa da Educação. Florianópolis: Editora da UFSC, p. 305-339, 2019.
BOURDIEU, Pierre; CHAMBOREDON, Jean-Claude; PASSERON, Jean-Claude. A profissão do sociólogo: preliminares epistemológicas. Petrópolis: Vozes, 2015.
BRACHT, Valter et al. A educação física escolar como tema da produção do conhecimento nos periódicos da área no Brasil (1980-2010): parte I. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 11-34, 2011.
BRACHT, Valter et al. A educação física escolar como tema da produção do conhecimento nos periódicos da área no Brasil (1980-2010): parte II. Porto Alegre. Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 02, p. 11-37, abr/jun de 2012.
CNPQ, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Diretório de grupos de pesquisa. Acessado pelo link http://lattes.cnpq.br/web/dgp/, em agosto de 2020.
FRASSON, Jessica Serafim. Epistemologias da Educação Física escolar: do alto da torre de marfim ao chão da realidade concreta. 235f. Tese (doutorado em Ciências do Movimento Humano) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MANOEL, Edson de Jesus. A cultura do Livro e a pós-graduação em Educação Física. Movimento. Porto Alegre, v. 26, e26026, 2020.
MOLINA NETO, Vicente. A cultura do professorado de Educação Física das escolas públicas de Porto Alegre. Movimento. Porto Alegre, Ano IV - Nº 7, p. 34-42, 1997.
MOLINA NETO, Vicente et al. Reflexões sobre a produção do conhecimento em Educação Física e ciências do Esporte. RBCE, Campinas, v. 28, n. 1, p. 145-165, set. 2006.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almeidina, p. 23-72, 2009.
SOARES, Carmem Lúcia. Educação física, raízes européias e Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 1994.
STONE, Lawrence. Prosopografia. Revista de Sociologia Política, Curitiba, v. 19, n. 39, p. 115-137, jun. 2011.
WIGGERS, Ingrid Dittrich et al. Um "raio-X" da produção do conhecimento sobre Educação Física escolar: Análise de periódicos de 2006 a 2012. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 3, p. 831-845, jul./set. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
