Physical Education in schools, early years and learnings: a literature review in national publications
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e83736Abstract
The goal of this integrated literature review is to identify how Physical Education in early school years has been discussed from a constructed learning perspective. To do so, I performed research in national publications from Qualis CAPES grades A1 to B5 to the “Field of Physical Education Assessment” during the last ten years. I was able to identify that the learnings intended for this period of teaching appear to be grounded in skills and competencies attached to technical and instrumental rationality. Even so, other approaches that seek to question and reconfigure the official documents in line with a critical perspective, contextualized, collective and dialectic are growing – even though in a smaller number – in academic production.
References
ANDRADE, Leonardo Carlos de; ANDRADE, Jéssica da Silva Duarte de; MOURA, Sérgio de Almeida. Pedagogia histórico-crítica e Educação Física: o ensino das práticas corporais de aventura nos anos iniciais. Motrivivência, Florianópolis, v.32, n.63, p. 01-15, jul./dez., 2020.
APPLE, Michael Whitman. Conhecimento Oficial. A educação democrática numa era conservadora. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.
ASSIS, Amanda Dória; PONTES, Maicon Felipe Pereira. Educação física nos anos iniciais do ensino fundamental: repensando a atuação docente. Motrivivência, Florianópolis, v.27, n.45, p. 113-123, 2015.
ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. 5ª Edição. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2013.
BELLUZZO, Priscila Ribeiro et. al. Desempenho motor de escolares matriculados nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do Exercício, São Paulo, v.10. n.62, p. 773-781, nov./dez., 2016.
BRANDL, Carmem Elisa Henn; BRANDL NETO, Inácio. A importância do professor de educação física nos anos iniciais do ensino fundamental. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v.13, n.2, p. 97-106, jul./dez., 2015.
BRANDL NETO, Inácio. Situações cooperativas nas aulas de educação física nos anos iniciais do ensino fundamental. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v.13, n.2, p. 11-25, jul./dez., 2015.
CAPARROZ, Francisco Eduardo; BRACHT, Valter. O Tempo e o Lugar de uma Didática da Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v.28, n.2, jan., p. 21-37, 2007.
COSTA, Catia Silvana; MONTEIRO, Maria Iolanda. A educação física e as possíveis interdisciplinaridades nos anos iniciais do ensino fundamental. Holos, ano 35, v.6, p. 01-20, 2019.
CRUZ, Marlon Messias Santana; CASTRO, Pedro Alves. Educação física nas séries iniciais do ensino fundamental na cidade de Guanambi/BA: entre a legalidade e a legitimidade. Horizontes - Revista de Educação, Dourados –MS, v.5, n.10, p. 53-69, jul./dez., 2017.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 13ª Edição. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Partir da infância: diálogos sobre educação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GIROUX, Henry A. (Org). Os Professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.
LUZ, Leonardo Marcelino; MAGALHÃES, Kresley Neri. Educação física nos anos iniciais do ensino fundamental: significações de uma professora. Conexões, Campinas, v13, n.2, p. 168-184, abr./jun., 2015.
MALDONADO, Daniel et. al. A Brincadeira e o Jogo no Currículo da Educação Física: a concepção apresentada na versão preliminar da Base Nacional Comum Curricular. Licere, Belo Horizonte, v.20, n.4, dez./2017.
MENDES, Karina Dal Sasso; SILVEIRA, Renata Cristina de Campos Pereira; GALVAO, Cristina Maria. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & contexto - enferm., Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 758-764, dez., 2008.
NEIRA, Marcos Garcia. Incoerências e inconsistências da BNCC de Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v.40, n.3, p. 215-223, 2018.
REZER, Ricardo. Conhecimento, Prática pedagógica e Educação Física: aproximações com o campo da Didática... Movimento, Porto Alegre, v.21, n.3, p. 803-814, jul./set., 2015.
SILVA, Francisco Celso Lima da et. al. Organização didático-metodológica de aulas de educação física no ensino fundamental: estudo de caso. Conexões, Campinas, v13, n.3, p. 231-241, jul./set., 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
