Experiences experienced in teaching and immanent subjectivities configuring the profile of Physical Education teachers in early childhood education

Authors

  • Géssica Adriana de Carvalho Lúcio Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, Brasil
  • José Tarcísio Grunennvaldt Universidade Federal de Mato Grosso-UFMT
  • Viviani Darolt Rabelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, Brasil
  • Evando Carlos Moreira Universidade Federal de Mato Grosso-UFMT

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n56p100

Abstract

The study aims to present a typology based on educational practices, experiences and immanent subjectivities of Physical Education teachers who work in municipal schools of Early Childhood Education in Cuiabá-MT. Being subject of the research Physical Education teachers who work in Early Childhood Education. The sample consisted of 50 teachers who answered a questionnaire and 10 teachers who participated in the interview. The investigative course allowed us to analyze the educational practices and the understanding of the teachers' experiences. If the experience is something that makes more relation to the present lived than to the future, still as a coming to be, it is the realization that the educative practice of the teachers can be related to the idea of the present being permeated by the possibility of already being to be living an eternal Still-No. We can glimpse new practices if they delineate, insofar as experience is something that is being configured in the actions of the subjects-teachers with the child-bodies in which teaching can be losing the primacy over learning.

Author Biographies

Géssica Adriana de Carvalho Lúcio, Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, Brasil

Aluna do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, Brasil

José Tarcísio Grunennvaldt, Universidade Federal de Mato Grosso-UFMT

Pós-Doutorado.  Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Brasil.. Professor Faculdade de Educação Física da Universidade Federal do Mato Grosso FEF- UFMT. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE-UFMT e do Programa de Pós-Graduação em Educação Física PPGEF- UFMT – Universidade Federal do Mato Grosso. Cuiabá, MT. Cuiabá Mato Grosso, Brasil

Viviani Darolt Rabelo, Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, Brasil

Aluna do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso PPGEF.

Professora da Rede Municipal de Ensino de Cuiabá

Cuiabá Mato Grosso, Brasil.

Evando Carlos Moreira, Universidade Federal de Mato Grosso-UFMT

Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas UNICAMP –. Professor Faculdade de Educação Física da Universidade Federal do Mato Grosso FEF- UFMT. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE-UFMT e do Programa de Pós-Graduação em Educação Física PPGEF- UFMT – Universidade Federal do Mato Grosso. Cuiabá, MT.

Cuiabá Mato Grosso, Brasil

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Published

2018-11-29

How to Cite

LÚCIO, Géssica Adriana de Carvalho; GRUNENNVALDT, José Tarcísio; RABELO, Viviani Darolt; MOREIRA, Evando Carlos. Experiences experienced in teaching and immanent subjectivities configuring the profile of Physical Education teachers in early childhood education. Motrivivência, Florianópolis, v. 30, n. 56, p. 100–119, 2018. DOI: 10.5007/2175-8042.2018v30n56p100. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2018v30n56p100. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

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