“Nothing is created…”: crossfit as a resignified body practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e55291

Abstract

The purpose of this paper is to carry out an analysis comparing Crossfit to body practices systematized before its appearance. We aimed at verifying if such practices had any connection to what Crossfit has become. We begin by introducing Crossfit, evidencing its main aspects, as well as exploring its origins. We dialogue with academic literature as well as information gathered from official sources of this modality. In conclusion, we notice that Crossfit arise as a way to institutionalize previous practices, derived especially from German Gymnastics and Calisthenics. In this way, the modality appropriates practices that are already known, resignify them and use them as a means to develop the “complete” athlete.

Author Biographies

Jonatan Fortunato, UFPR

Graduado em Educação Física - UFPR

jonatanfortunato@hotmail.com

Jeferson Roberto Rojo, UEM

Mestre em Educação Física - UFPR

Doutorando em Educação Física - UEM

jeferson.rojo@hotmail.com

Evelise Amgarten Quitzau, ISEF

Doutora em Educação pela Unicamp (2016). Docente do Instituto Superior de Educación Física, da Universidad de la República, Uruguai. Dedica-se a pesquisas relacionadas à história da educação e da educação física, tomando a particularidade da história da ginástica alemã e da imigração nas primeiras décadas do século XX no Brasil.

eveliseaq@yahoo.com.br

Ana Carolina Belther Santos, UFSC

Graduada em Educação Física - UEM

ana_belther_1993@yahoo.com.br

Marcelo Moraes e Silva, UFPR

Doutor em Educação - UNICAMP

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Física - UFPR

 

References

ACHAUER, H. 209,585: RISE OF THE OPEN. 2014. Disponível em: http://games.Crossfit.com/article/209585-rise-open Acesso em: 8 nov. 2015.

BOLSANELLO, Debora Pereira. Pilates é um Método de educação somática? Revista Brasileira de Estudos da Presença, v.05, n.1, p.101-126, 2015.

BORTOLETO, Marco Antônio Coelho. (Org.). Calistenia. In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime.; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Dicionário crítico de educação física. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2014. p. 94-97. Edição revista e ampliada.

CFJ. 2003. Interview: Coach Greg Glassman. The Crossfit Journal, p.1–2. Disponível em: http:// library.Crossfit.com/free/pdf/05_03_Interview_Glassman.pdf Acesso em: 8 nov. 2015.

CORRÊA, Ligia de Moraes Antunes. Da beleza e vigor do corpo: Breve história da Calistenia. 2002. 55 f. Monografia (Especialização) - Curso de Educação Física, Faculdade de Educação Física - Unicamp, Campinas, 2002.

CROSSFIT BRASIL. Glossário. 2015. Disponível em: http://www.Crossfitbrasil.com.br/blog/glossario/ Acesso em: 20 jul. 2015.

CROSSFIT. Crossfit Level 1 Certificate Course: Crossfit Level 1 Certificate Course. Disponível em: https://training.Crossfit.com/ Acesso em: 25 jul. 2015.

CROSSFIT. “What is a WOD?”. 2012. Disponível em: http://www.Crossfittt.com/programs-and-pricing/what-is-a-wod/ Acesso em: 20 jul. 2015.

CROSSFIT. How to Affiliate. 2013. Disponível em: http://www.Crossfit.com/how-to-affiliate Acesso em: 24 jul. 2015.

DAWSON, Marcelle C. Crossfit: Fitness cult or reinventive institution?. International review for the sociology of sport, v. 52, n. 3, p. 361-379, 2015.

EHRENBERG, Alain. O culto da performance: da aventura empreendedora à depressão nervosa. Aparecida: Ideias e Letras, 2010.

FORTUNATO, Jonatan. Crossfit como uma prática esportivizada, dos Box as Arenas. 2015. Monografia (Especialização) - Curso de Educação Física, Setor de Ciências Biológicas, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.

FRAGA, Alex Branco. Anatomias emergentes e o bug muscular: pedagogias do corpo no limiar do século XXI. In. SOARES, Carmen Lúcia. Corpo e história. Campinas: Autores Associados, 2006, p.61-78.

GÜNTHER, Hartmut. Qualitative research versus quantitative research: is that really the question? Psicologia: Teoria e Pesquisa, 2006, vol.22, n. 2.

GUTTMANN, Allen. From ritual to record: The Nature of modern sporte. New York: Columbia University Press, 2004.

GUYTON, Arthur C.; HALL, John. Tratado de Fisiologia Médica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan. 1998.

HOFMANN, Annette R. Uma mente sã num corpo são: o movimento do turnen teuto-americano. In: TESCHE, Leomar. Turnen: transformações de uma cultura corporal europeia na Ámerica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011. p. 109-131.

KALIN, Fernando Ezequiel. Nosotros hacemos CrossFit: etnografía sobre identidades deportivas. Educación Física y Ciencia, v. 19, n.2, e030, 2017.

MARINHO, Inezil Penna. Sistemas e métodos de educação física. São Paulo: Brasil Editora, 1953.

PAZ, Tereza Sornoza. Cuando el deporte se convierte en negocio: los Reebok Crossfit Games. Newsletter oficial de los alumnos, ex alumnos y profesores del Máster en Gestión Empresarial en Deporte de la Universidad de Vigo. 2017. Disponível em: https://mbadeporte.wordpress.com/tag/eventos-deportivos/ Acesso em janeiro de 2018.

QUITZAU, Evelise Amgarten. „O trabalho na forma de alegria juvenil“: a ginástica segundo Johann Christoph Friedrich Guts Muths. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 34, n. 2, p. 359-373, 2012.

QUITZAU, Evelise Amgarten. Da ‘Ginástica para a juventude’ a ‘A ginástica alemã’: observações acerca dos primeiros manuais alemães de ginástica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.38, n.2, p.111-118, 2015.

QUITZAU, Evelise Amgarten; SOARES, Carmen Lúcia. Um manual do século XVIII: culto à natureza e educação do corpo em" Ginástica para a Juventude", de Guts Muths. Revista Brasileira de História da Educação, v. 16, n. 1, p. 23, 2016.

REBOOK CROSSFIT BCN (Barcelona) (Org.). Historia Reebok Crossfit BCN. Disponível em: http://www.reebokCrossfitbcn.com/cr_historia.php Acesso em: 24 jun. 2015.

ROJO, Jeferson Roberto. et al. Corrida de rua: reflexões sobre o “universo” da modalidade. Revista Corpoconsciência, v. 21, n. 3, p. 82-96, 2017.

STANQUEVISCH, Patrícia. Possibilidades do corpo na ginástica geral a partir do discurso dos envolvidos. 2004. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Ciências da Saúde, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2004.

TAO, David. How crossfit embraced fans and built the next great spectator sport. 2013. Disponível em: http://www.forbes.com/sites/davidtao/2013/06/02/how-Crossfit-embraced-fans-and-became-the-next-great-spectator-sport/ Acesso em: 8 out. 2015.

Teixeira, Cauê Vazquez La Scala. et. al. Short roundtable RBCM: treinamento funcional. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 24, n.1, p. 200-206, 2015.

TESCHE, Leomar. O Turnen, a educação e a educação física nas escolas teuto-brasileiras, no Rio Grande do Sul: 1852-1940. Ijuí: Ed. Unijuí, 2002.

TIBANA, Ramires Alsamir; ALMEIDA, Leonardo Mesquita de; PRESTES, Jonato. Crossfit® riscos ou benefícios? O que sabemos até o momento. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 23, n. 1, p. 182-185, 2015.

Published

2019-05-13

How to Cite

Fortunato, J., Rojo, J. R., Quitzau, E. A., Santos, A. C. B., & Moraes e Silva, M. (2019). “Nothing is created…”: crossfit as a resignified body practice. Motrivivência, 31(58), 1–17. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e55291

Issue

Section

Artigos Originais