Continuing formation of teachers of Physical Education: account of an experience in childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e57354

Abstract

This text intends to present an experience of collaborative formation developed with teachers of Physical Education working with Childhood Education in the public municipal schools of Cuiabá/MT, having as orientation the collaborative reflexive work, in the perspective of action-research. The proposal was developed for ten months in fifteen meetings, in which participated seventy-four teachers of Physical Education working in the Childhood Education in the Municipal Centers of Childhood Education (hereby CMEI’s), Emergency Centers of Childhood Education (hereby CEEI’s), Schools of Childhood Education and Municipal Schools of the Basic Education. The teachers evaluated the continuing formation developed pointing the difficulties encountered in the pedagogical practices, from the groups of work created during the formations, being able to solve some difficulties and doubts through exchange of experiences. The teachers could better understand the documents and references that permeate the teaching in Childhood Education, organizing the pedagogical spaces and times, in the planning developed throughout the meetings.

Author Biographies

Viviani Darolt Rabelo, Prefeitura Municipal de Cuiabá, MT

Licenciada em educação física pela UFMT.

Mestre em educação física pela UFMT.

Géssica Adriana de Carvalho Lúcio, Prefeitura Municipal de Cuiabá, MT

Licenciada em educação física pela UFMT.

Mestre em educação física pela UFMT.

José Tarcísio Grunennvaldt, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutor em Educação pela PUC/SP. Professor do Curso de Educação Física da UFMT. Professor do Programa de Mestrado em Educação e do Mestrado em Educação Física da UFMT.

Evando Carlos Moreira, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutor em Educação Física pela UNICAMP. Professor do Curso de Educação Física da UFMT. Professor do Programa de Mestrado em Educação e do Mestrado em Educação Física da UFMT.

References

ALARCÃO, Isabel. A escola reflexiva. ALARCÃO, Isabel. (Org.). Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre, RS: Artmed, 2001.

CAMILO CUNHA, António. Pós-modernidade socialização e profissão dos professores (de educação física): para uma “nova” reconceptualização. Viseu, Portugal: Vislis, 2008.

GATTI, Bernardete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília, DF: Líber Livro, 2005.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

KIND, Luciana. Notas para o trabalho com a técnica de grupos focais. Psicologia em revista, Belo Horizonte, v. 10, n. 15, p. 124-36, 2004.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

ROLDÃO, Maria do Céu. Colaborar é preciso: questões de qualidade e eficácia no trabalho dos professores. Noesis, Lisboa, Portugal, n. 71, p. 24-29, out./ dez., 2007.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 12. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

Published

2019-07-30

How to Cite

RABELO, Viviani Darolt; LÚCIO, Géssica Adriana de Carvalho; GRUNENNVALDT, José Tarcísio; MOREIRA, Evando Carlos. Continuing formation of teachers of Physical Education: account of an experience in childhood education. Motrivivência, Florianópolis, v. 31, n. 59, p. 1–19, 2019. DOI: 10.5007/2175-8042.2019e57354. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2019e57354. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Porta Aberta

Most read articles by the same author(s)