Continuing formation of teachers of Physical Education: account of an experience in childhood education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e57354Abstract
This text intends to present an experience of collaborative formation developed with teachers of Physical Education working with Childhood Education in the public municipal schools of Cuiabá/MT, having as orientation the collaborative reflexive work, in the perspective of action-research. The proposal was developed for ten months in fifteen meetings, in which participated seventy-four teachers of Physical Education working in the Childhood Education in the Municipal Centers of Childhood Education (hereby CMEI’s), Emergency Centers of Childhood Education (hereby CEEI’s), Schools of Childhood Education and Municipal Schools of the Basic Education. The teachers evaluated the continuing formation developed pointing the difficulties encountered in the pedagogical practices, from the groups of work created during the formations, being able to solve some difficulties and doubts through exchange of experiences. The teachers could better understand the documents and references that permeate the teaching in Childhood Education, organizing the pedagogical spaces and times, in the planning developed throughout the meetings.References
ALARCÃO, Isabel. A escola reflexiva. ALARCÃO, Isabel. (Org.). Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre, RS: Artmed, 2001.
CAMILO CUNHA, António. Pós-modernidade socialização e profissão dos professores (de educação física): para uma “nova” reconceptualização. Viseu, Portugal: Vislis, 2008.
GATTI, Bernardete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília, DF: Líber Livro, 2005.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
KIND, Luciana. Notas para o trabalho com a técnica de grupos focais. Psicologia em revista, Belo Horizonte, v. 10, n. 15, p. 124-36, 2004.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
ROLDÃO, Maria do Céu. Colaborar é preciso: questões de qualidade e eficácia no trabalho dos professores. Noesis, Lisboa, Portugal, n. 71, p. 24-29, out./ dez., 2007.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 12. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).