The volleyball and the participation of trans athletes: another point of view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e62806

Abstract

The objective of this theoretical essay was to offer and debate a set of arguments that make possible the understanding of the participation of transgender people in Sport. As a source of inspiration, we look at the "letter", widely publicized on social networks, by former athlete Ana Paula Henkel. The letter reveals the opposite position of the former athlete to the participation of trans athlete Tifanny Abreu in the National Volleyball Superliga, thus highlighting the argumentative use in an eristic way, disregarding facts and concepts discussed and publicized in the sports and academic environment. In this sense, we may suspect that the thematic thematic has elicited debates limited to the biomedical discourse and disregarding the sociocultural context of this insertion of these athletes. Finally, it is important to emphasize the need for further research on the subject for careful monitoring of the limits and possibilities of trans participation in Sport.

Author Biographies

Pedro Henrique Zubcich Caiado de Castro, Faculdade de Educação da UFRJ

Mestre em Educação Física – UFRJ / Doutorando em Educação - UFRJ


UNIVERITAS RJ, Educação Física, Rio de Janeiro, RJ – coordenador do curso de Educação Física


zubufrj/@hotmail.com

Rafael Marques Garcia, Escola de Educação Física da UFRJ

Mestre em Educação Física – UFRJ / Doutorando em Educação Física – UFRJ 

Universdadede Federal do Rio de Janeiro, Departamento de Jogos, Rio de Janeiro, Brasil

rafa.mgarcia@hotmail.com

Erik Giuseppe Barbosa Pereira, Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Ciências do Exercício e do Esporte - UERJ 

Universdadede Federal do Rio de Janeiro, Departamento de Jogos, Rio de Janeiro, Brasil

egiuseppe@eefd.ufrj.br

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

BAUMAN, Zygmunt. O mal estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (Org.). Pierre Bourdieu – Sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. Tradução Denice Barbara Catani. São Paulo: UNESP, 2004.

BRACHT, Valter. Sociologia crítica do esporte: uma introdução. 3. ed. Ijuí-RS: UNIJUI, 2005. v. 1. 136p.

CASTRO, Pedro Henrique Zubich et al. A produção científica em Educação Física de 2001 a 2010: caminhos da construção de um campo. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 3, p. 869-882, 2017.

COLEMAN, Eli et al. Normas de atenção à saúde das pessoas trans e com variabilidade de gênero. Associação Mundial Profissional para a Saúde Transgênero. Trad. Lukas Berredo, 7. versão, p. 1-123, 2012. Disponível em: https://www.wpath.org/media/cms/Documents/SOC%20v7/SOC%20V7_Portuguese.pdf. Acesso em 27 Dez. 2019.

DAOLIO, Jocimar. O ser e o tempo da pesquisa sociocultural em Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 29, n. 1, p 49-60, jul. 2007.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 19 ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 2: O uso dos prazeres. 5 ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.

LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. 2 ed. São Paulo: Ed. UNESP, 2011.

HARPER, Joanna. Race Times for Transgender Athletes. Journal of Sporting Cultures and Identities, v. 6, p. 1-9, 2015.

HARPER, Joanna; BETANCURT, Jonathan Ospina; MARTÍNEZ-PATIÑO, Maria Jose. Analysis of the Performance of Transgender Athletes. Disponível em: https://www.sportsci.org/2016/WCPASabstracts/ID-1699.pdf. Acesso em 05. Fev. 2019.

LARROSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 28, n. 2, p. 101-115, jul./dez. 2003.

LIAKOPOULOS, Miltos. Análise argumentativa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George. (Orgs.); Pesquisa qualitativa com texto: imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho A. Guareschi. Petrópolis-RJ: Vozes, 2002.

LIPOVETSKY, Gilles. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarola, 2004.

LÜDORF, Sílvia Maria Agatti. Panorama da pesquisa em Educação Física da década de 90: análise dos resumos de dissertações e teses. Revista Educação Física da UEM, Maringá, v. 13, n. 2, p. 19-25, 2002.

LÜDORF, Sílvia Maria Agatti; CASTRO, Pedro Henrique Zubcich Caiado de. Realidades da pós-graduação em Educação Física: manutenção ou desmonte das subáreas sociocultural e pedagógica? In: TELLES, Sílvio; LÜDORF, Sílvia; PEREIRA, Erik (Orgs.). Pesquisa em Educação Física: perspectivas sociocultural e pedagógica em foco. 1ed. Rio de Janeiro: Autografia, 2017, v. 1, p. 21-29.

MATOS, Naiara da Rocha et al. Discussão de gênero nas aulas de Educação Física: uma revisão sistemática. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 47, p. 261-277, mai. 2016.

PEREIRA, Erik Giuseppe Barbosa; PONTES, Vanessa Silva; RIBEIRO, Carlos Henrique de Vasconcellos. Jogos Olímpicos de Londres 2012: brasileiros e brasileiras em foco. Revista Educação Física da UEM, Maringá, v. 25, n. 2, p. 257-271, jun. 2014.

PITSILADIS, Yannis et. al. Beyond Fairness: The Biology of Inclusion for Transgender and Intersex Athletes. Current Sports Medicine Reports, v. 15, n. 6, p. 386-388, nov./dec. 2016.

QUARTIERO, Eliana Teresinha; NARDI, Henrique Caetano. Escola inclusiva e não-sexista? Políticas Públicas e Produção de Subjetividades. In: Seminário Internacional Fazendo Gênero, 8., 2008, Florianópolis. Anais... Florianópolis: Seminário Internacional Fazendo Gênero, 2008. p. 1-5. Comunicações Livres. Disponível em: http://www.fazendogenero.ufsc.br/8/st33.html. Acesso em: 08 jul. 2019.

REZENDE, Regis Machado; PASSOS, Adriano. As Mentiras que te Contaram Sobre a Presença de Tiffany na Superliga. Disponível em: https://www.linkedin.com/pulse/mentiras-que-te-contaram-sobre-presen%C3%A7a-de-tiffany-na-maira-reis. Acesso em 05 Fev. 2019.

ROSSI, Alexandre José. Políticas para homossexuais: uma breve análise do programa Brasil sem homofobia e do tema transversal orientação sexual. In: Seminário Internacional Fazendo Gênero, 8., 2008, Florianópolis. Anais... Florianópolis: Seminário Internacional Fazendo Gênero, 2008. p. 1-7. Comunicações Livres. Disponível em: http://www.fazendogenero.ufsc.br/8/st46.html. Acesso em: 08 jul. 2019.

SCOTT, Joan. “Gênero: Uma categoria útil de análise histórica”. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995.

SERRANO, Jéssica Leite; CAMINHA, Iraquitan de Oliveira; GOMES, Isabelle Sena. Transexualidade e educação física: uma revisão sistemática em periódicos das ciências da saúde. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 3, p. 1119-1132, jul./set. de 2017.

Published

2020-04-16

How to Cite

Castro, P. H. Z. C. de, Garcia, R. M., & Pereira, E. G. B. (2020). The volleyball and the participation of trans athletes: another point of view. Motrivivência, 32(61), 01–22. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e62806

Issue

Section

Porta Aberta

Most read articles by the same author(s)