Physical Education contents and the implementation of the BNCC
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e86495Keywords:
Pedagogical practiceAbstract
The aim of this study was to identify the contents worked in physical education classes of the 8th and 9th years of elementary school, from central schools in a city in the south of Rio Grande do Sul, and their relationship with BNCC. It is characterized by being a descriptive study, developed in five central schools, based on two axes: a) questionnaire with students; b) interview with physical education teachers. From the analysis of the research corpus, it was observed the predominance of classical sports modalities and a positive opinion on the part of the students in relation to the classes and contents taught in them. The participating teachers claimed to know little about the BNCC and feel unprepared for its implementation, highlighted the lack of discussion and construction of proposals of this type, along with the teachers who are working in the school environment.
References
ANDRADE, Eduardo Azevedo de; LETTNIN, Carla da Conceição. Motivação discente frente às diferentes composições de turmas (des)seriadas para a Educação Física do ensino médio. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 01-24, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/76372. Acesso em: 21 dez. 2021.
ANDRADE, Danielle Müller de; MONTIEL, Fabiana Celente; PEREIRA, Flávio Medeiros. Motivação docente e o trabalho com o esporte extraclasse. In: Editora Poisson (Org.). Formação e Prática Docente. Série Educar. v. 46. Belo Horizonte-MG: Poisson, 2020. p. 111-116.
ARAÚJO, Samuel Nascimento de; ROCHA, Leandro Oliveira; BOSSLE, Fabiano. Os conteúdos de ensino da Educação Física escolar: um estudo de revisão nos periódicos nacionais da área 21. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 51, p. 205-221, jul. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n51p205. Acesso em: 13 out. 2021.
BAGNARA, Ivan Carlos; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Intervenção pedagógica em Educação Física escolar: um recorte da escola pública. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 316-330, set. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p316. Acesso em: 13 out. 2021.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em: 10 abr. 2018.
COSTA, Luciane Cristina Arantes; NASCIMENTO Juarez Vieira do Prática pedagógica de professores de educação física: conteúdos e abordagens pedagógicas. Jounal of Physical Education, Maringá, v. 17, n. 2, p. 161-167, 2. sem. 2006. Disponível em: Acesso em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3336. Acesso em: 21 out. 2021.
DARIDO, Suraya Cristina. A Educação Física na escola e o processo de formação dos não praticantes de atividade física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 61-80, 2004. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16551/18264. Acesso em: 21 de mai. 2012.
GARCIA, Maikil Gabriel. As perspectivas dos alunos de 8º e 9º anos em relação à educação física escolar em uma escola pública. 2011. 39 f. Trabalho de Conclusão de Curso - Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2011.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
MACIEL, Cilene Maria Lima Antunes: NASCIMENTO, Gilvana Conceição: FERNANDES, Cleonice Terezinha: KFOURI, Samira Fayez. Visão de professores de escolas de Cuiabá/MT e Campo Verde/MT sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 26, n. 62/2, p. 657-673, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/5506. Acesso em: 21 out. 2021.
MARTINELI, Telma Adriana Pacifico; MAGALHÃES, Carlos Henrique; MILESKI, Keros Gustavo; ALMEIDA, Eliane Maria de. A Educação Física na BNCC: concepções e fundamentos políticos e pedagógicos. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 76-95, set. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p76. Acesso em: 13 out. 2021.
MONTIEL, Fabiana Celente; AFONSO, Mariângela da Rosa; SANTOS, Leontine Lima dos, SILVA, Patrícia da Rosa Louzada da. Ética, autonomia e pensamento crítico nas aulas de Educação Física no ensino médio. Motrivivência, Florianópolis, v. 31, n. 58, p. 1-21, maio 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e56991. Acesso em: 02 abr. 2021.
MOREIRA, Laine Rocha; OLIVEIRA; Marcos Renan Freitas de; SOARES, Marta Genú; ABREU, Meriane Conceição Paiva; NOGUEIRA, Suziane Chaves. Apreciação da Base Nacional Comum Curricular e a Educação Física em foco. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 61-75, set. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p61. Acesso em: 13 out. 2021.
NEIRA, Marcos Garcia; SOUZA JÙNIOR, Marcílio; A Educação Física na BNCC: procedimentos, concepções e efeitos. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 188-206, set. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p188. Acesso em: 21 out. 2021.
NETO, Severino Santino do Nascimento. Análise dos conteúdos de ensino propostos pelos professores de educação física nas escolas de ensino fundamental II da rede pública de Campina Grande-PB. 2012. 20 f. Trabalho de conclusão do curso. Universidade Estadual da Paraíba, Paraiba, 2012.
PIZANI, Juliana; BARBOSA-RINALDI, Ieda; MIRANDA, Antônio Carlos; VIEIRA, Lenamar. (Des)motivação na Educação Física escolar: Uma análise a partir da teoria da autodeterminação. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Maringá, v. 38, n. 3, p. 259-266, 2016. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/1770. Acesso em: 27 dez. 2021.
ROSÁRIO, Luís Fernando Rocha; DARIDO, Suraya Cristina. A sistematização dos conteúdos da educação física na escola: a perspectiva dos professores experientes. Motriz, Rio Claro SP, v. 11, n. 3, p. 167-178, set./dez. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.5016/78. Acesso em: 21 out. 2021.
SANTOS , Leontine Lima dos; MONTIEL, Fabiana Celente; AFONSO; Mariângela da Rosa.
Processos de formação continuada: alinhando práticas e construindo saberes na Educação Física escolar. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 01-24, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/77032. Acesso em: 27 dez. 2021.
SILVA, Júnior Vagner Pereira da; SILVA, Luiza Lana Gonçalves. Educação Física nos anos finais do Ensino Fundamental em Campo Grande/MS. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v. 23, n. 2, p. 22-31, abr. 2015. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/view/4607/3860. Acesso em: 21 out. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).