Anthropology, Physical Education and Collective Health: interdisciplinary approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e89547

Keywords:

Physical education, Anthropology, Public health, Body, Health

Abstract

The present work aims to address the approximations between Anthropology and Physical Education that are found in training in Collective Health. In this respect, interdisciplinarity is essential for renewing themes and incorporating new concepts. The point of convergence of these areas is the study of the body and health. The body is of interest to these areas not only because of its biological aspects and biomedical interventions, but because it is an expression of feelings, discourses and emblematic practices of social processes. This discussion intends to contribute to the academic formation and praxis of Collective Health on care related to bodily health.

Author Biographies

Jaqueline Ferreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Pós-doutorado em Antropologia Social

Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto de Estudos em Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, Brasil

Alan Camargo Silva, Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte

Doutorado em Saúde Coletiva

Universidade Federal do Rio de Janeiro, Educação Física

Mayara Cassimira de Souza, Instituto de Estudos em Saúde Coletiva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorado em Antropologia Social

Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Medicina Social, Porto Alegre, Brasil

References

BASTIDE, Roger. Técnicas de repouso e de relaxamento. In: QUEIROZ, Maria Isaura, (org). Roger Bastide. sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

BERTOLOZZI, Maria Rita et al. Os conceitos de vulnerabilidade e adesão na Saúde Coletiva. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 43, sp. 2, p. 1326-1330, 2009.

BOLTANSKI, Luc. As classes sociais e o corpo. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1984.

BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, Campinas, v. 48, n. 19, p. 69-88, 1999.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria-Executiva. Secretaria de Vigilância em Saúde. Glossário temático: promoção da saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2012.

CARVALHO, Fabio Fortunato Brasil; NOGUEIRA, Júlia Aparecida Devidé. Práticas corporais e atividades físicas na perspectiva da promoção da saúde na Atenção Básica. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 21, n. 6, p. 1829-1838, 2016.

CASTELLANI FILHO, Lino et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

CONTATORE, Octávio Augusto; MALFITANO, Ana Paula Serrata; BARROS, Nelson Filice. Os cuidados em saúde: ontologia, hermenêutica e teleologia. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 21, n. 62, p. 553-563, 2017.

DAOLIO, Jocimar. Corpos e culturas: a atualidade do pensamento de Marcel Mauss. In: SILVA, Maria Cecília de Paula; ATHAYDE, Pedro; LARA, Larissa. (Orgs.). Corpo e cultura. Natal: EDUFRN, 2020. p. 117-127.

FERREIRA, Jaqueline; BRANDÃO, Elaine Reis. Desafios da formação antropológica de profissionais de Saúde: uma experiência de ensino na pós-graduação em Saúde Coletiva. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 23, p. e170686, 2019.

FERREIRA, Jaqueline. O corpo sígnico. In: ALVES, Paulo César; MINAYO, Maria Cecília de Souza (Orgs.). Saúde e doença: um olhar antropológico. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 1994. p. 101-112.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 1989.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não lugar da EF escolar. Cadernos de Formação RBCE, Campinas, v. 1, n. 2, p. 10-27, 2010.

HASKELL, William et al. Physical Activity and Public Health: Updated Recommendation for Adults from the American College of Sport Medicine and the American Heart Association. Medicine & Science in Sports & Exercise, Indianapolis, v. 3, n. 2, p. 1423- 1434, 2007.

HILL, James; WYATT, Holly. Role of physical activity in preventing and treating obesity. Journal of Applied Physiology, Rockville, n. 99, v. 2, p. 765-770, 2005.

LAZZAROTTI FILHO, Ari. et al. O termo práticas corporais na literatura científica brasileira e sua repercussão no campo da Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 11-29, 2010.

MALINOWSKI, Bronislaw. Argonautas do Pacífico Ocidental. São Paulo: Editora Abril, 1984.

MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac & Naif, 2003.

NORUM, Kaare. World Health Organization’s Global Strategy on diet, physical activity and health: the process behind the scenes. Scandinavian Journal of Nutrition, v. 49, n. 2, p. 83-88, 2005.

PEIRANO, Mariza. Etnocentrismo às avessas: o conceito de “sociedade complexa”. Dados.Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 26, n. 1, p. 97-115, 1983.

RUSSO, Jane Araújo; CARRARA, Sergio Luis. Sobre as ciências sociais na Saúde Coletiva - com especial referência à Antropologia. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 2, p. 467-484, 2015.

SAILLANT, Francine. Por uma antropologia do cuidado. Reflexões em torno de um percurso de pesquisa. In: FERREIRA, Jaqueline; BRANDÃO, Elaine (Orgs.). Reflexividade na pesquisa antropológica em saúde: desafios e contribuições para a formação de novos pesquisadores. Brasília: UNB, 2021. p. 73-95.

SOUZA, Mayara Cassimira; FERREIRA, Jaqueline Teresinha. “TEM QUE FAZER NÉ?! O QUE AGUENTAR!”: a atividade física medicalizada. In: MISSIAS-MOREIRA, Ramon (org). Qualidade de vida e condições de saúde de diversas populações. Curitiba: CRV, v. 3, 2017, p.10-20.

SOUZA, Mayara Cassimira; FERREIRA, Jaqueline Teresinha. Experiências e arranjos familiares no cuidado e práticas corporais em coronariopatas. Demetra: Alimentação, Nutrição & Saúde, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 325-340, 2018.

VELHO, Gilberto. Observando o familiar. In: VELHO, Gilberto. Individualismo e cultura: notas para uma antropologia da sociedade contemporânea. Rio de Janeiro: Zahar, 1994. p. 121-132.

VIEIRA DA SILVA, Lígia Maria; PAIM, Jairnilson; SCHRAIBER, Lilia Blima. O que é saúde coletiva? In: PAIM, Jairnilson Silva; ALMEIDA FILHO, Naomar (Orgs). Saúde coletiva: teoria e prática. Rio de Janeiro: Medbook, 2014. p. 3-12.

VIGOTSKY, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONT, E. V. Aleksei Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone Editora, 1988.

ZOBOLI, Fabio; SILVA, Renato Izidoro. O corpo na educação física: desafios epistemológicos. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 6, n. 2, p. 338-355, 2011.

Published

2023-04-11

How to Cite

Ferreira, J., Silva, A. C. ., & Souza, M. C. de. (2023). Anthropology, Physical Education and Collective Health: interdisciplinary approaches. Motrivivência, 35(66), 1–11. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e89547

Issue

Section

Porta Aberta