Reading in the perspective of educators who work with preschool in Nova Prata
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86370Keywords:
Literature, Preschool, Babies and small childrenAbstract
This paper focuses on reading practices and ambiences with babies and very small children based on the voice of educators who work with Preschools in the town of Nova Prata, RS (Brazil). The study investigates educational processes associated to reading in school environments, having as its scenery Preschools in Nova Prata, specifically the nursery school groups, and listening to teachers and assistants who work with these groups. The method is characterized by an exploratory approach anchored on empirical research and the data construction and analysis were based on interviews and focal groups. Hence, the paper presents details of the research scenery and the profile of its participants and in the sequence discusses a few specifics on the construction and analysis of the data. In the article, two categories emerge from the content analysis: the construction of the concept of reading by the interlocutors and practices noticed and carried out by them at this level of Education. The article first presents the research setting and then discusses each one of the categories separately. Remarks at the end aim to contribute for reading to receive a more in-depth treatment and constancy in Preschool routine and also to make it more present in the education process of those teachers who work with this level of education.
References
ABRAMOVICH, Fanny. Literatura Infantil: gostosuras e bobices. 5. ed. São Paulo: Scipione, 2004.
BAJARD, Élie. Da escuta de textos à leitura. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Por amor e por força: rotinas na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016. Título original: L’analyse de contenu.
BOMTEMPO, Luzia. Alfabetização com Sucesso. 2. ed. Contagem: Oficina Editorial, 2003.
BONNAFÉ, M. Los libros, eso es bueno para los bebés. (Trad.) Lirio Garduño Y Jean Pierre Buono. Barcelona, España: Editorial Océano, 2008.
BONDIOLI, Anna; GARIBOLDI, Antonio. A vida cotidiana na creche. In: BECCHI, Egle et al. Tradução de Maria de Lourdes Tambaschia Menon. Revisão técnica de Elisandra Godoi e Suely Amaral Mello. Ideias orientadoras para a creche: a qualidade negociada. Campinas: Autores Associados, 2012. (Coleção formação de professores. Série educação infantil em movimento).
BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA, Ester Calland de Sousa. Entrando na roda: as histórias na Educação Infantil. In: BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA, Ester Calland de Sousa. (orgs.). Escrever na educação infantil: discutindo práticas pedagógicas. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011. (Coleção Língua Portuguesa na Escola, vol. 2).
BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf Acesso em 14 jun. 2020.
BUSATTO, C. Contar e encantar: pequenos segredos da narrativa. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.
CABREJO-PARRA, Evélio. Música literária na primeira infância. [Entrevista concedida a] Gabriela Romeu. Site: ComKids, 26 de novembro de 2014. Disponível em: https://comkids.com.br/evelio-cabrejo-parra/ Acesso em 03 maio 2021.
COHN, Clarice. Antropologia da criança. São Paulo: Jorge Zahar, 2005.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 46. ed. São Paulo, Cortez, 2005. (Coleção Questões da nossa época).
GROSSI, Maria Elisa de Araújo. Contação de histórias. In: FRADE, Isabel Cristina Alves da S.; VAL, Maria da Graça Costa; BREGUNCI, Maria das Graças de Castro. Glossário Ceale: Termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: FaE, 2014. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale Acesso em 21 ago. 2021.
KRAMER, Sonia (Org.). Profissionais da Educação Infantil: Gestão e Formação. São Paulo: Ática, 2005.
LEITURA para bebês. Publicado pelo canal Nova Escola. 2012. 1 vídeo (13 min e 40 seg). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KOv6_HetY7k&t=30s Acesso em 23 nov. 2021.
LIMA, Elieuza Aparecida de; VALIENGO, Amanda. Literatura infantil e caixas que contam histórias: encantamentos e envolvimentos. In: CHAVES, Marta (Org.). Práticas pedagógicas e literatura infantil. Maringá: EdUEM, 2011, p. 55-67.
MATOS, Gislayne Avelar; SORSY, Inno. O ofício do contador de histórias: perguntas e respostas, exercícios práticos e um repertório para encantar. 3. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
PARREIRAS, Ninfa. Do ventre ao colo, do som à literatura: livros para bebês e crianças. Belo Horizonte: RHJ, 2012.
PIMENTA, Selma Garrido (org). Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999, p. 15-34.
PORTA, N. Narración oral. Había uma vez: Revista de libros & literatura infantil e juvenil. n. 14, ago./2013.
PREFEITURA MUNICIPAL DE NOVA PRATA. Conselho Municipal de Educação. Resolução CME nº 12, de 28 de setembro de 2018. Estabelece normas para a oferta de EDUCAÇÃO INFANTIL no Sistema Municipal de Ensino de Nova Prata. Dá orientações para fins de cadastro, credenciamento e autorização de funcionamento às Escolas e Turmas de Educação Infantil, pertencentes ao Sistema Municipal de Ensino de Nova Prata-RS. Disponível em: https://novaprata.rs.gov.br/files/5f33f0255750b.pdf Acesso em 27 fev. 2021.
PREFEITURA MUNICIPAL DE NOVA PRATA. Escola Municipal de Educação Infantil Criança Feliz. Proposta Político-Pedagógico (PPP), 2020.
PREFEITURA MUNICIPAL DE NOVA PRATA. Escola Municipal de Educação Infantil Primeiros Passos. Proposta Político-Pedagógico (PPP), 2020.
PREFEITURA MUNICIPAL DE NOVA PRATA. Escola Municipal de Educação Infantil Recanto da Alegria. Proposta Político-Pedagógico (PPP), 2020.
PREFEITURA MUNICIPAL DE NOVA PRATA. Escola Municipal de Educação Infantil Um Pedacinho de Céu. Proposta Político-Pedagógico (PPP), 2020.
PREFEITURA MUNICIPAL DE NOVA PRATA. Escola Municipal de Educação Infantil Vó Eliza. Proposta Político-Pedagógico (PPP), 2020.
RAMOS, Flávia Brocchetto. Literatura infantil: de ponto a ponto. Curitiba, CRV, 2010.
RAMOS, Flávia Brocchetto. Por que literatura?. In. RAMOS, Flávia Brocchetto; PANOZZO, Neiva S. P. (org.). Mergulhos de leitura: a compreensão leitora da literatura infantil. Caxias do Sul: Educs, 2015.
SÁNCHEZ, Edith Sebastiana Corona. Organizácion de acervos: espacios para los libros y la lectura em la Educación Infantil. In: BAPTISTA, Monica Correia et. al (Org.) Literatura na educação infantil: acervos, espaços e mediações. Brasília: MEC, 2015.
SILVA, Kenia Adriana de Aquino Modesto. O nascimento do pequeno leitor: mediação, estratégias e leitura na primeiríssima infância. 2019. 279 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2019.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
TUSSI, Rita de Cássia; RÖSING, Tania M. K. Programa Bebelendo: uma intervenção precoce da leitura. São Paulo: Global, 2009.
YUNES, Eliana. Contar para ler: a arte de contar histórias e as práticas de leitura. In: GOMES, Lenice; MORAES, Fabiano (Org.) A arte de encantar: o contador de histórias contemporâneo e seus olhares. São Paulo: Cortez, 2012. p. 59-77.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Flávia Brocchetto Ramos, Patricia Marchesini, Rochele Rita Andreazza Maciel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.