Corpo, infância e educação: algumas palavras e um convite
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e90637Keywords:
infâncias, corporeidades, educaçãoAbstract
Apresentação - Artigos do dossiê Corporeidades, Infâncias e Educação, Volume 42, nº 4, 2024, Revista Perspectiva, UFSC, Brasil
References
BUSS-SIMÃO, Márcia Buss. Relações sociais em um contexto de educação infantil: um olhar sobre a dimensão corporal na perspectiva de crianças pequenas. Florianópolis, 2012. 312 p. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Disponível em: https://bu.ufsc.br/teses/PEED0925-T.pdf. Acesso em: 1 dez. 2024.
BUSS-SIMÃO, Márcia. Infância, corpo e educação na produção científica brasileira (1997-2003). Florianópolis, 2007. 224 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Disponível em: https://bu.ufsc.br/teses/PEED0620-D.pdf. Acesso em: 1 dez. 2024.
FELIPE, Jane; GUIZZO, Bianca Salazar; ROSA, Cristiano Eduardo da. Infâncias e temas sensíveis. 1ed. Porto Alegre: Cirkula, 2024. 238 p.
FERREIRA, Maria Manuela. A gente gosta mesmo é de brincar com outros meninos. Relações sociais entre crianças num Jardim de Infância. Porto/Portugal: Edições Afrontamento, 2004.
FINCO, Daniela. A educação dos corpos femininos e masculinos na Educação Infantil. In: FARIA, Ana Lúcia Goulart (Org.). O coletivo infantil em creches e pré-escolas: falares e saberes. São Paulo: Cortez, 2007.
FINCO, Daniela. Relações de gênero nas brincadeiras de meninos e meninas na educação infantil. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 14, n. 3, p. 89–101, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643863. Acesso em: 1 dez. 2024.
GOBBI, Maria Aparecida. Desenhos e fotografias: marcas sociais de infâncias. Educar em Revista, n. 43, p. 135–147, jan. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/nqWcbv8qfG5pspSkPNZCF6s/#ModalHowcite. Acesso em: 1 dez. 2024.
LOURO, Guacira Lopes (org). O corpo educado. 2ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaio sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
RAGO, Margareth. “Estar na hora do mundo”: subjetividade e política em Foucault e nos feminismos. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 23, p. e180515, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/ccCCbt4pcXx4CTWhX8JnBmc/?lang=pt#ModalTutors. Acesso em: 2 dez. 2024.
ROSA, Cristiano Eduardo da; FELIPE, Jane. Uma família que não educa e nem protege? Scripts de gênero e violência/abuso sexual contra meninos. Revista Debates Insubmissos, [S. l.], v. 6, n. 20, p. 10–37, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/debatesinsubmissos/article/view/252938 Acesso em: 1 dez. 2024.
SAYÃO, Deborah Thome. Relações de gênero e trabalho docente na educação infantil: um estudo a partir de professores na creche. Florianópolis, 2005. 272 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Disponível em: https://bu.ufsc.br/teses/PEED0532.pdf. Acesso em: 1 dez. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Patrícia de Moraes Lima, Regina Ingrid Bragagnolo, Andréa Simões Rivero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.