The theory of activity as an approach to the educational research

Authors

  • Newton Duarte UNESP - Araraquara - SP

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

This article exposes a theoretical research which aims to analyze the theory of activity as a potential approach to educational research. This theoretical analyses is guided by three types of studies: 1) the study of Leontyev’s classical works and the relationship between these works and the thoughts of others members of the Soviet Psychological School as Vygotsky, Luria, Elkonin, and Davydov; 2) the study of philosophical foundations of the theory of activity mainly the Marxist philosophical works of Ilyenkov; 3) the study of contemporary authors who develop their work based on the theory of activity.

Author Biography

Newton Duarte, UNESP - Araraquara - SP

Graduou-se em Pedagogia pela UFSCAR em 1985, tendo obtido o grau de Mestre em Educação pela mesma em 1987. Defendeu sua tese de doutorado na UNICAMP, em 1992. Em 1988 ingressou como docente na UNESP, campus de Marília, tendo transferido-se em 1989 para o campus de Araraquara onde atua até a presente data como livre-docente em psicologia da educação. De agosto de 2003 a junho de 2004 realizou pós-doutorado na U.T, Canadá, com bolsa da CAPES. Em 2002 criou, juntamente com Maria Célia Marcondes de Moraes, o grupo de pesquisa Estudos Marxistas em Educação que conta atualmente com pesquisadores da UNESP, UFSC, UFSCar, UFPR, UFES, UEM e UDESC. É autor de livros, capítulos de livros e artigos, publicados no Brasil e no exterior.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2003-01-01

How to Cite

Duarte, N. (2003). The theory of activity as an approach to the educational research. Perspectiva, 21(2), 279–301. https://doi.org/10.5007/%x