The case method applied to Librarianship education: history and perspectives

Authors

  • Sarah Miglioli Instituto Nacional de Educação de Surdos

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2014v19n39p1

Keywords:

Case method, Librarianship, Teaching methodology, Competences

Abstract

This study presents the case method as a teaching methodology in Librarianship, from the origin of the case method to its application. The goal is to explain how the case method can be applied on building management skills in professional librarians. It describes the main actors of the process: student, teacher and author of cases and inherent features in their statutes. Presents a typology of cases and their application. Addresses the scenario of the method in Brazil. Describes how is its application, and the positive consequences for teaching the subject, through the development of skills and abilities. Reveals the importance of the method in the education of future librarians, developing skills that the new dynamic context of the information society now requires. Through literature review on the topic, it brings theoretical constructs and analyzes actual cases in librarianship selected through a survey of cases in the literature and in online databases cases. Concludes that the case method can eventually be used in the university as a coherent and effective solution vis-à-vis the dynamic and updated profile requested by the job market nowadays.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBALHO, C. R. S.; BERAQUET, V. S. M. Planejamento estratégico para unidades de informação. São Paulo: Polis, 1995.

BELLUZO, R. C. B. Da capacitação de recursos humanos à gestão da qualidade em bibliotecas universitárias: paradigma teórico-prático para ambiente de serviço de referência e informação. São Paulo, 1995. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) - Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 1995.

BURKHALTER, B. R. Case studies in systems analysis in a university library. Lanham: Scarecrow Press, 1968.

CAMPOS, N. O tal método de caso (case method). IE business School, Madri, 11 mar. 2007.

COREY, E. R. Case method teaching. Boston: Harvard Business School, 1980.

ERSKINE, J. A.; LEENDERS, M. R.; MAUFFETTE-LEENDERS, L. A. Teaching with cases. Ontario: Ivey Publishing, 2003.

GALVIN, T. J. Case studies and case method. In: ENCYCLOPEDIA of Library and Information Science. London: Taylor and Francis, 1970. v. 4, p. 214-219.

GARVIN, D. A. Making the case: professional education for the world of practice. Harvard Magazine, Massachusetts, v. 106, n.1, sept./oct. 2003.

GREEN, R. A. Library management: a case study approach. Oxford: Chandos Publisihng, 2007.

GROGAN, D. Case studies in reference work. London: Clive Bingley, 1968.

LEENDERS, M. R.; MAUFFETTE-LEENDERS, L. A.; ERSKINE, J. A. Writing cases. Ontario: Ivey Publishing, 2001.

MACIEL, A. C.; MENDONÇA, M. A. R. Bibliotecas como organizações. Rio de Janeiro: Interciência; Niterói: Intertexto, 2000.

MAUFFETTE-LEEDERS, L. A.; ERSKINE, J. A.; LEENDERS, M. R. Learning with cases. Ontario: Ivey Publishing, 2001.

NASSIF, M. E.; SANTOS, E. L. O profissional da informação em atividades de inteligência competitiva. Inf. Inf., Londrina, v. 14, n. 2, p. 21 - 37, jul./dez. 2009.

NEEDHAM, C. D. Particulars and principles: case studies in librarianship. Journal of Librarianship and Information Science, London, v. 2, n. 1, p. 56-71, 1970.

PINTO, I. O método do caso no Brasil. HSM Management, Barueri, v. 1, n. 60, p. 20-28, jan./fev. 2007.

REYNOLDS, J. I.; PROKOPENKO, J. Case Method. In:______. Management Development: a guide for the professor. Geneva: Internacional Labour Office, 1998. 597p.

ROESCH, S. M. A. Notas sobre a construção de casos para ensino. RAC, v. 11, n. 2, jan./jun. 2007.

ROESCH, M. S.A.; FERNANDES, F. Como escrever casos para o ensino de administração. São Paulo: Atlas, 2007.

ROSELLE, A. The case study method: a learning tool for practicing librarians and information specialists. Library Review, Bradford, v. 45, n. 4, p. 30-38, 1996.

RUBI, M. P.; EUCLIDES, M. L.; SANTOS, J. C. Profissional da informação: aspectos de formação, atuação profissional e marketing para o mercado de trabalho. Inf. & Soc.: João Pessoa, v.16, n.1, p.79-89, jan./jun. 2006.

SERPA, D. A. F.; MARIANO, S. R. H.; MAYER, V. F. Metodologia para desenvolvimento de estudos de casos. In: VEIT, M. R. (Org.). Histórias de sucesso. Belo Horizonte: SEBRAE, 2003. v. 1. p. 372-378.

TAKAYAMA, M.; ISOBE, S. The effect of the case method in Library and Information Science Education. Library and Information Science, Tokyo, n. 23, 1985.

TOMAÉL, M. I.; ALVARENGA, G. M. Profissional da informação: seu espaço e atuação em empresas industriais. Perspect. ci. inf., Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 81 - 90, jan./jun. 2000

VALENTIM, M. L. P. (Org.). Atuação profissional na área de informação. São Paulo: Polis, 2002.

VALENTIM, M. L. P. O moderno profissional da informação: formação e Perspectiva profissional. Enc. Bibli, Florianópolis, Brasil, n.9, p.16-28, 2000.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e método. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2014-04-20

How to Cite

MIGLIOLI, Sarah. The case method applied to Librarianship education: history and perspectives. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 19, n. 39, p. 1–18, 2014. DOI: 10.5007/1518-2924.2014v19n39p1. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n39p1. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.