Virtual social networks in the information society and knowledge: economy, power and informational competence
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2016v21n46p71Keywords:
Virtual Social Networks, Information economy, Information literacyAbstract
This article aims to make a theoretical overview about social networks in order to contextualize their situation in contemporary society. In conclusion, through social networks, certainly you will not be able to master informational universe becoming autonomous to designate skills related to the use of information and creating solutions for their problems to be called competent informational. However, it can present itself as a gateway to interact with technology and seek new sources of information, towards the acquisition of new knowledge. The world "business" in turn (companies and brands), walks to face her increasingly serious and professional manner. That's where the communication of the new "knowledge age": is the virtual world that consumers and brands will dialogue.
Downloads
References
AGUIAR, Sonia. Redes sociais e tecnologias digitais de informação e comunicação: relatório final de pesquisa. Rio de Janeiro: Nupef/RITs, 2006. Disponível em: http://www.nupef.org.br/downloads/rel_nupef_redes_2006.pdf. Acesso em: 21 jun. 2007.
AUN, Marta Pinheiro; MOURA, Maria Aparecida. A construção de indicadores nacionais de acesso público aos meios digitais: princípios e perspectivas. In: AUN, Marta Pinheiro (org.) Observatório da Inclusão digital: descrição e avaliação dos indicadores adotados nos programas governamentais de infoinclusão. Belo Horizonte: Gráfica Orion, 2007. cap. 1.
BARRETO, Angela Maria. O fator humano e o desenvolvimento de competências nas unidades de informação. Perspectiva em Ciência Informação, Belo Horizonte, v.10, n.2, p.194-207. jul;dez. 2005.
BELLUZZO, Regina Célia Baptista. A competência em informação: um fator de integração entre a biblioteca e a escola. In: Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação CBBD, 21, Curitiba, 2005. Anais. Curitiba: CBBD, 2005. CDROM.
BRAMAN, Sandra. Information Technology, National Identity, & Social Cohesion – A Report of The Project on Technology Futures and Global Power, Wealth, and Conflict. Washington: The CSIS Press, 2005.
BRUCE, Christine. The seven faces of information literacy. Adelaide: Auslib Press, 1997. Disponível em: http://sky.fit.qut.edu.au/~bruce/inflit/faces/faces1.php. Acesso em: 13 mai. 2007.
CAPRA, Fritjot. Redes sociais. Wikipedia. Disponível em: http://pt.wikipedia.org/wiki/Redes_sociais. Acesso em: 01 mai. 2007.
CASTELLS, Manuel. Outro mundo: a era da intercomunicação. Le Monde Diplomatique. Ago. 2006. Disponível em: http://diplo.uol.com.br/2006-08,a1379. Acesso em: 22 mai. 2007.
DRUCKER, F. Peter. Sociedade Pós-Capitalista. 3 ed. São Paulo: Pioneira, 1993.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information Literacy: uma revolução silenciosa, diferentes concepções para a competência em informação. 2002.
FERREIRA, Sueli Mara Soares Pinto. A biblioteca digital com foco no desenvolvimento das competências informacional e científica na comunidade. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE BIBLIOTECAS DIGITAIS, 3., 2005, São Paulo. Disponível em: http://hdl.handle.net/1904/19299. Acesso em: 16 mai. 2007.
FIALHO, Janaina Ferreira; MOURA, Maria Aparecida. A formação do pesquisador juvenil. Perspectiva em Ciência Informação, Belo Horizonte, v.10, n.2, p.194-207. jul;dez. 2005.
INFLANET International Federation of Library Associations and Institutions. Faróis da sociedade da informação: declaração de Alexandria sobre a competência informacional e aprendizado ao longo da vida. Alexandria: IFLA: UNESCO, 2008 Disponível em: http://www.ifla.org/III/wsis/BeaconInfSsoc-pt.html. Acesso em: 19 fev. 2016.
LASTRES, Helena M.M.; CASSIOLATO, José E; ARROIO, Ana. Conhecimento, sistema de inovação e desenvolvimento. Rio de Janeiro: UFRJ; Contraponto, 2005.
MIRANDA, Silvânia Vieira. Identificando competências informacionais. Ciência da Informação, Brasília, v.33, n.2, p.112-122, mai/ago. 2004.
SERRES, Michel. A comunicação contra a cultura: entre a Disneylândia e os ayatolás. Alceu 8. v.4, n.8, jan./jun, 2004. Disponível em: http://publique.rdc.puc-rio.br/revistaalceu/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?infoid=87&sid=17&tpl=printerviewas. Acesso em: 03 jun. 2007.
SILVA, Lídia Loureiro da. Globalização das Redes de Comunicação: uma reflexão sobre as implicações cognitivas e sociais. Biblioteca online de ciência da comunicação. 1999. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/_esp/autor.php?codautor=63. Acesso em: 29 mai. 2007.
ZARIFIAN, Philippe. O modelo da competência: trajetória histórica, desafios atuais e propostas. São Paulo: Senac, 2003. 192 p.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Edna Angelo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.