Application of the Servqual model in the biennial of the Zona da Mata book: the view of the interactant opening new pages for quality improvement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2017v23n52p84

Keywords:

Study of Users, Quality, Satisfaction, Services, Servqual

Abstract

This paper deals with visitors' perceptions and expectations about the services offered at the Zona da Mata Book Biennial, in Juiz de Fora city – Minas Gerais State (Brazil). It presents an exploratory, descriptive, quantitative approach, aiming to diagnose the dimensions of quality: Reliability, Empathy, Assurance, Responsiveness and Tangibility. Using a Likert questionnaire, non-probabilistic data were collected between June 14 and 19, 2016. The results indicate the validity and consistency of the approach, evidencing that the largest gap covers tangible items. It is concluded that the Servqual metric is adequate to empower the interactant and to guide possible improvements in the service development process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Claudia Borges Campos, Professora Doutora em Ciências da Informação (Dinter UnB/UFES) - UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO – UFES

Professora Doutora em Ciências da Informação (Dinter UnB/UFES), Mestre em Políticas Sociais, ênfase em Políticas Públicas, pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2005) - UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO – UFES / Departamento de Biblioteconomia. Av. Fernando Ferrari, 514 - Goiabeiras, Vitória - ES, 29075-910 E-mail: <anaborges32@hotmail.com>. 

Marcelo Calderari Miguel, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Especialista em Educação Científica, Educação não Formal de Ciência e Tecnologia (UFMG), Bacharel em Ciências Contábeis pela Faculdade de Estudos Administrativos de Minas Gerais (FEAD) e em Biblioteconomia (Ufes) ; UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO – UFES / Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas. Av. Fernando Ferrari, 514 - Goiabeiras, Vitória - ES, 29075-910. E-mail: <marcelocalderari@yahoo.com.br>. 

Sandra Maria Souza de Carvalho, PREFEITURA MUNICIPAL DE VILA VELHA-ES; Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO – UFES, Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Atuante no ramo da Ação e Animação cultural, desenvolvendo trabalhos sociais e educativos em bibliotecas escolares <sandramsc@hotmail.com >

References

ASSUMÇÃO, J. Máquina de destruir leitores. Porto Alegre: SULINA, 2000. 112 p.

BARBOSA, L. Sociedade de consumo. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2004. 68 p. (Ciências sociais. Passo-a-passo;49)

BERRY, L. L.; PARASURAMAN, A. Serviços de marketing: competindo através da qualidade. São Paulo: Maltese: Norma, 1992. 238 p.

BRITO, G. F. de; VERGUEIRO, W. C. S. Avaliação da Qualidade Orientada ao Usuário estudo de caso em biblioteca acadêmica utilizando o método SERVQUAL. Ciencias de la Información, La Habana, Cuba, v. 42, n.2, p. 55-59, maio/ago. 2011. Disponível em: <http://www.redalyc.org/pdf/1814/181422294009.pdf>. Acesso em: 08 mar. 2016.

BURKE, P. Uma história social do conhecimento II: da enciclopédia à Wikipédia. Rio de Janeiro: Zahar, 2012. 414 p.

CHIAVENATO, I. Teoria Geral da Administração. 7ª Ed. São Paulo: Editora Campus, 2003.

CROSSNO, J. E. et al. Assessment of customer service in Academic Health Care Libraries (ACSAHL): an instrument for measuring customer service. Bulletin of the Medical Library Association, Bethesda MD, v. 89, n. 2, p. 170-176, Abr. 2001. Disponível em: <http://www.ncbi.nlm.nih. gov/pmc/articles/PMC31724/>. Acesso em: 17 mar. 2015.

MEIRELLES, D. S. O conceito de serviço. Revista de Economia Política, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 119-136, mar. 2006. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0101-31572006000100007>. Acesso em: 18 set. 2015

MELLO, C. H. P. et al. Gestão do processo de desenvolvimento de serviços. São Paulo: Atlas, 2010. VIII, 194 p.

MIGUEL, M. C. Múltiplos olhares em prol da qualidade de serviços biblioteconômicos. Revista ACB, [S.l.], Florianópolis, v. 22, n. 2 ESPECIAL, p. 192-207, jul. 2017. Disponível em: <https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1312>. Acesso em: 20 dez. 2017.

MIGUEL, M. C; FREIRE, V. F. Avaliação da Qualidade Orientada ao Usuário do Museu Capixaba do Negro: Aplicação da Abordagem Teórico-Metodológica Servqual em um Espaço Museológico de Vitória-ES. Revista Guará, Vitória, n. 05, p. 103-116, jul. 2016. Disponível em: <http://periodicos.ufes.br/guara/article/view/14350/10092>. Acesso em: 19 jul. 2017.

MIGUEL, M. C.; SILVEIRA, R. Z. da. Percepções e expectativas dos associados da Biblioteca Transcol em encontro aos seus dez anos de atuação. Revista Eletrônica Gestão e Serviços, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 2021-2041, jul./dez. 2017. Disponível em: <https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/REGS/article/view/7386>. Acesso em: 19 dez. 2017.

MIGUEL, P. A. C.; SALOMI, G. E. Uma revisão dos modelos para medição da qualidade em serviços. Prod., São Paulo, v. 14, n. 1, p. 12-30, 2004. Disponível em: . Acesso em: 22 out. 2016.

NITECKI, D. A.; HERNON, P. Measuring service quality at Yale’s University’s libraries. The Journal of Academic Librarianship, Ann Arbor, v. 26, n. 4, p. 259-273, Jul. 2000.

PARANHOS, R. C. Personalidades da história do livro. 43 f. Monografia (Bacharelado em Biblioteconomia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

PARASURAMAN, A; ZEITHAML, V. A; BERRY, L. L. A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, Chicago, v. 49, n. 4, p. 41-50, Fall 1985.

ROCHA, R. A. da, SILVA, A. A. A Métrica Servqual na Avaliação da Satisfação dos Usuários da Biblioteca Central da Universidade Federal de Santa Catarina. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 21, n. 45, p. 35-53, jan./abr 2016. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2015v21n45p35>. Acesso em: 19 ago. 2017.

SILVEIRA, R. Z. da; MIGUEL, M. C. Avaliar e (re)pensar espaços de socioambientalismo museológico: olhares sobre o Museu de história natural do sul do estado do Espírito Santo. Expressa Extensão, Pelotas, v. 23, p. 104-121, 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/expressaextensao/article/view/12537>. Acesso em: 19 fev. de 2018.

VALENTE, L. Novos autores e eventos literários se espalham pelo país. Cienc. Cult., São Paulo, v. 61, n. 3, 2009. Disponível em: <http://cienciaecultura.bvs.br/ scielo.php?pid=S0009-67252009000300021&script=sci_arttext>. Acesso em: 19 set. 2016.

Published

2018-05-15

How to Cite

CAMPOS, Ana Claudia Borges; MIGUEL, Marcelo Calderari; CARVALHO, Sandra Maria Souza de. Application of the Servqual model in the biennial of the Zona da Mata book: the view of the interactant opening new pages for quality improvement. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 23, n. 52, p. 84–94, 2018. DOI: 10.5007/1518-2924.2017v23n52p84. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2017v23n52p84. Acesso em: 10 may. 2024.

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.