Webmetric analysis of the sharing of gastronomic information and knowledge via YouYube®
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e73374Keywords:
Knowledge Sharing, Knowledge management, Information and Communication Technologies, YouTube, GastronomyAbstract
Objective: Present the potential for generating and sharing information and knowledge on the YouTube® digital platform.
Methods: Through a webmetric analysis, the ten Brazilian culinary channels with the largest number of followers were studied, aiming to quantify their videos produced, number of followers, likes of the main videos, number of views of the channel and favorite video, in addition to the number of comments.
Results: It was observed the application of theories of knowledge management in these channels and that the platform has great potential with regard to the generation and dissemination of information. The ten culinary channels analyzed, available through Web 2.0, have the ability to present the Youtubers tacit and explicit knowledge to their followers in order to share information and knowledge
Conclusions: It was possible to understand that the YouTube® digital platform can be a great means by which the sharing of information and knowledge occurs with regard to Knowledge Management. The practical visualization of the results found here allows the possibility of inference regarding the dynamics of the production and sharing of information today through such a digital platform. In view of the informational era put in place today, it is essential to understand how Knowledge Management can figure in this scenario, within the gastronomic context.
Downloads
References
AGUIAR, A. S., NASSIF M. E. Os Grupos de Apoio como Canal de Compartilhamento da Informação e do Conhecimento. Inf. Inf., Londrina, v. 21, n. 3, p. 286 – 305, set./dez., 2016.
BARBOSA, R. R. Gestão da informação e do conhecimento: origens, polêmicas e perspectivas. Inf. Inf., Londrina, v. 13, n. esp., p. 1-25, 2008.
BUCKLAND, M. Information as Thing. Journal of the American Society of Information Science, v. 42, n. 5, p. 351-360, jun. 1991.
CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões; tradução Eliana Rocha. São Paulo: Editora Senac, 2003.
CORUJA, P. Vlog como Gênero no Youtube: a Profissionalização do Conteúdo Gerado por Usuário. Comunicologia, Brasília, v. 10, n. 1, p. 46-66, jun. 2017.
DAVENPORT, T. H., PRUSAK, L. Conhecimento empresarial: como as empresas gerenciam o seu capital intelectual; tradução Lenke Peres. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
GÖTZKE, A. P. D. et al. O uso das tecnologias da informação e comunicação como ferramenta de gestão do conhecimento numa escola indígena. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 17, n. 3, p. 3-10, dez. 2019. Janeiro: Elsevier, 1997.
LAZZARI, L. et al. Localizador de Especialistas: uma Plataforma Tecnológica para a Identificação e o Compartilhamento do Conhecimento dos Interagentes de uma Unidade de Informação. Encontros Bibli, Santa Catarina, v. 24, n. 55, p. 01-18, ago. 2019.
LEONARDI, P. M. Ambient Awareness and Knowledge Acquisition: Using Social Media to Learn “Who Knows What” and “Who Knows Whom”. MIS Quarterly, v. 39, n. 4, 747-762, dez, 2015.
MARTÍNEZ, L. C. P.; ALCARÁ, A. R.; MONTEIRO, S. D. A Etnografia na Ciência da Informação: um Método para Espaços Virtuais. Encontros Bibli, Santa Catarina, v. 24, n. 56, p. 01-23, dez. 2019.
NONAKA, I.; KONNO, N. The concept of “Ba”: Building a foundation for knowledge creation. California management review, v. 40, n. 3, p. 40-54, 1998.
NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa. 19. ed. Rio de Janeiro, 1997.
OLIVEIRA, C. P.; NUNES, J. M. G. A Influência dos Vblogs de Culinária nos Sistemas Social e Cultural de Representação dos Mercados: Participação, Compartilhamento e Novos Modos de Usos dos Alimentos. In: IV ENCONTRO LUSO-BRASILEIRO DE ESTUDOS DO CONSUMO, 4., 2016, Niterói. Anais [...] . Ninterói: Iv Encontro Luso-brasileiro de Estudos do Consumo, 2016. p. 1-16.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Editora FEEVALE, 2013.
QURESHI, I. et al. IT‐mediated social interactions and knowledge sharing: Role of competence‐based trust and background heterogeneity. Info Systems Journal, v. 28, n. 1, p. 929-955, dez. 2017.
SANTOS, J. F. C. A Cultura Culinária no Canal Dulce Delight Brasil, de Raíza Costa. 2019. 72 f. TCC (Graduação) - Curso de Jornalismo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
SARACEVIC, T. Ciência da informação: origem, evolução e relações. Perspec. Ci. Inf., Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p.41-62, 1996.
SILVA, S. L. Gestão do conhecimento: uma revisão crítica orientada pela abordagem da criação do conhecimento. Ci. Inf., Brasília, v. 33, n. 2, p. 143-151, 2004.
TAKEUCHI, H., NONAKA, T. Gestão do conhecimento; tradução Ana Thorell. Porto Alegre: Bookman, 2008. UFMG, Belo Horizonte, 2017.
VANTI, N. A. P. Da bibliometria à webometria: uma exploração conceitual dos mecanismos utilizados para medir o registro da informação e a difusão do conhecimento. Ci. Inf., Brasília, v. 31, n. 2, p. 152-162, ago. 2002.
VEADO, J. F. Práticas culinárias em atuais programas de receita: cozinhas do GNT e do YouTube. 2017. Dissertação (Pós-graduação em Letras) - UFMG, Belo Horizonte, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Frederico Divino Dias, Armando Sérgio de Aguiar Filho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.