Possible paths in the imaginary of future Physics teachers on assessment functions and functioning
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p479Abstract
Given the complexity and multiple meanings that can be attributed to the word assessment, thought, among other possibilities, as verification of knowledge, discipline, control of values and attitudes, in this study, we seek to understand it from studies aimed at for this activity and notions of Pechetian discourse analysis. In the empirical part, we analyze answers from three licensure students in four consecutive years to the question: What is the meaning of the "test" (assessment) for you? In this analysis, we seek to answer the following question: How has the imaginary about the function and functioning of the test / assessment of students in an initial physics teacher-training program (licensure) changed over the course of the program? The results point to the role of students' discursive memory in their imaginary.
References
ALMEIDA, M. J. P. M. Discursos da Ciência e da Escola: ideologia e leituras possíveis. Campinas: Mercado de Letras. 2004. 127 p.
ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: desafios contemporâneos. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 1, n. 1, p. 43-57, 2006. Disponível em:
<http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/6112/4483>. Acesso em: 14 jan. 2018.
BIANI, R. P.; BETINI, M. E. S. De avaliar a aprendizagem ao avaliar para a aprendizagem: por uma nova cultura avaliativa. Educação, Teoria e Prática, v. 20, n. 35, p. 71-88, 2010.
DANTAS, C. R. S.; MASSONI, N. T.; SANTOS, F. M. T. A avaliação no Ensino de Ciências Naturais nos documentos oficiais e na literatura acadêmica: uma temática com muitas questões em aberto. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 25, n. 95, p. 440-482, 2017.
ENGUITA, M. F. A Face Oculta da Escola: educação e trabalho no capitalismo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.
FREITAS, L. C. A lógica empresarial no ensino desmoraliza o professor. Revista Nova Escola, v. 283, 2015. Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/8417/a-logica-empresarial-no-ensino-desmoraliza-o-professor#_=_>. Acesso em: 01 jul. 2020.
FREITAS, L. C. Avaliação: para além da "forma escola". Educação, Teoria e Prática, v. 20, n. 35, p. 89-99, 2010.
FREITAS, L. C. Ciclos, Seriação e Avaliação Confronto de Lógicas. São Paulo: Moderna, 2003. 96 p.
FREITAS, L. C. Avaliação: construindo o conceito. Ciência & Ensino, v. 3, p. 16-19, 1997.
FREITAS, L. C. Crítica da Organização do trabalho Pedagógico e da Didática. São Paulo: Papirus Editora, 1995. 287 p.
GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999. 272p.
GARCIA, J. Avaliação e aprendizagem na educação superior. Estudos em Avaliação Educacional, v. 20, n. 43, p. 201-213, 2009.
GRILLO, M. C.; LIMA, V. M. Especificidades da avaliação que convém conhecer. In: GRILLO, M. C.; GESSINGER, R. M. Por que falar ainda em avaliação? Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010. p. 15-21.
KUSSUDA, S. R. Um estudo sobre a evasão em um curso de Licenciatura em Física: discursos de ex-alunos e professores. 2017. 307 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru.
MENDES, O. M. Avaliação formativa no ensino superior: reflexões e alternativas possíveis. In: VEIGA, I. P. A.; NAVES, M. L. P. (Orgs.). Currículo e avaliação na educação superior. Araraquara: Junqueira & Marin, 2005. p. 175-197
NARDI, R. ALMEIDA, M. J. P. M. Um estudo longitudinal sobre imaginários de licenciandos em Física. Relatório de Pesquisa. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Processo 308.773/2013-6. Março, 2019.
ORLANDI, E. P. Discurso em Análise: sujeito, sentido, ideologia. Campinas: Pontes, 2012. 239 p.
ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2003. 100 p.
ORLANDI, E. P. Discurso, imaginário social e conhecimento. Em Aberto, v. 14, n. 61, p. 53-59, 1994.
ORLANDI, E. P. Para quem é o discurso pedagógico? In: ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: As formas do discurso. São Paulo: Brasiliense, 1983. p. 18-31.
SCHNETZLER, R. P. O professor de ciências: problemas e tendências de sua formação. In: SCHNETZLER, R. P.; ARAGÃO, R. M. R. (Orgs.). Ensino de ciências: fundamentos e abordagens. Campinas: R Vieira Gráfica e Editora, 2000. p. 12-41.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >