Possible paths in the imaginary of future Physics teachers on assessment functions and functioning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p479

Abstract

Given the complexity and multiple meanings that can be attributed to the word assessment, thought, among other possibilities, as verification of knowledge, discipline, control of values and attitudes, in this study, we seek to understand it from studies aimed at for this activity and notions of Pechetian discourse analysis. In the empirical part, we analyze answers from three licensure students in four consecutive years to the question: What is the meaning of the "test" (assessment) for you? In this analysis, we seek to answer the following question: How has the imaginary about the function and functioning of the test / assessment of students in an initial physics teacher-training program (licensure) changed over the course of the program? The results point to the role of students' discursive memory in their imaginary.

 

Author Biographies

Maria José Pereira Monteiro de Almeida, Universidade Estadual de Campinas

Licenciada em Física pela Universidade de São Paulo (USP), com Mestrado e Doutorado pela mesma Universidade e Livre Docência em Metodologia de Ensino – Física, pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), de onde é aposentada como titular. Atualmente é professora colaboradora do Departamento de Ensino e Práticas Culturais, atuando como professora permanente nos programas de pós-graduação da Faculdade de Educação e no Programa Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática.

Roberto Nardi, Universidade Estadual Paulista, Bauru

Licenciado em Física pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) (1972), Mestre em Science Education pela Temple University, Filadélfia, EUA (1978), Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP) (1989) e Pós-doc na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) (2004-2005). Atualmente, é docente Associado no Departamento de Educação da Faculdade de Ciências, UNESP, campus de Bauru, Coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência, da mesma universidade, Editor da revista Ciência & Educação e presidente da Comissão de Ensino (C14) da International Union of Pure and Applied Physics (IUPAP).

Fabiano Willian Parma, Master Degree Student of Universidade Estadual Paulista, Bauru

Mestrando da Universidade Estadual Paulista, Campus de Bauru.

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Published

2020-08-12

How to Cite

Almeida, M. J. P. M. de, Nardi, R., & Parma, F. W. (2020). Possible paths in the imaginary of future Physics teachers on assessment functions and functioning. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(2), 479–493. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p479

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física

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