The convergent thought, the divergent thought and the science and mathematics teachers formation

Authors

  • Sergio de Mello Arruda UEL - Párana
  • Michele Hidemi Ueno UEL - Párana
  • Alessandra Guizellini UEL - Párana
  • Marinez Meneghello Passos
  • João Batista Martins UEL - Paraná

Abstract

In this work we try to understand some difficulties of being Science and Mathematics teacher, as a result of the existent tensions among a tendency to convergent thought, that shapes the future teacher s thought along its basic formation in sciences, especially in the areas mentioned above, and a way of divergent thinking, developed from practice, from expectations and conflicts generated in the relationships between students and teachers, and from the anguishes provoked by living inside educational institutions. Our thoughts were based on Thomas Kuhn ideas, who thinks the scientific progress as an alternation among moments of established consensus around only one paradigm (normal science) and moments of desagreements and controversies over fundamentals (scientific revolution). In order to give consistence to these ideas, we present some results of researches done with future and current teachers in the areas mentioned above.

Author Biographies

Sergio de Mello Arruda, UEL - Párana

Bacharel em Física (USP, 1976), Mestre em Ensino de Ciências (USP, 1994) e Doutor em Educação (USP, 2001).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Michele Hidemi Ueno, UEL - Párana

Graduação em Física pela Universidade Estadual de Londrina (2002), mestrado em Ensino de Ciência e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2004), aperfeicoamento em CURSO DE FOMAÇÃO COMO ANALISTA pelo INSTITUTO DA PSICANÁLISE LACANIANA (2004) e aperfeicoamento em DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL E COMPETÊNCIA REFLEXI pela Universidade Estadual de Londrina (2002).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Marinez Meneghello Passos

Mestrado em Matemática pela UEL em 1989 e Mestrado em Educação pela UEL em 2004. Doutorando em Educação para a Ciência -UNESP-BAURU pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho desde 2005.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2005-01-01

How to Cite

Arruda, S. de M., Ueno, M. H., Guizellini, A., Passos, M. M., & Martins, J. B. (2005). The convergent thought, the divergent thought and the science and mathematics teachers formation. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 22(2), 220–239. Retrieved from https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6386

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>