Wilberforce Pendulum: an assembly proposal for informal educational environments and teaching laboratories
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2013v30n2p409Abstract
The Wilberforce Pendulum is a well-known experiment used to demonstrate coupled oscillations commonly restricted to longitudinal and rotational modes of a mass-spring system. It is interesting for the study of the principle of conservation of energy. For this purpose, there is a lot said on how to discuss this at Basic Levels and University Education. For those involved in informal educational environments, such as Museums of Science and Technology (MCT), this paper presents a proposal for setting up this experiment by inserting an innovative automation that allows the visitors themselves to perform a demonstration from a playful perspective that these places wish for. Teaching laboratories and people interested in these topics in general can also benefit from this development.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >