Salvador Dalí's paintings to introduce Quantum Mechanics concepts in High School

Authors

  • Rúbia de Fátima Antunes Martins Fernandes Universidade Federal de São Paulo
  • Flaviston Ferreira Pires Universidade Federal de São Paulo
  • Thaís Cyrino de Mello Forato Universidade Federal de São Paulo
  • José Alves da Silva Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n2p509

Abstract

A few papers have presented results of teaching Quantum Mechanics in High School. As a high abstraction level is demanded, it is necessary to reconsider theoretical assumptions, approaches and methodologies, in order to reduce difficulties in its insertion. This paper presents the achievements of a research, which is a didactic proposal for High School comprising discussions about Quantum Mechanics, involving elements that relate Physics and some paintings of Salvador Dalí. Embracing the relations between Physics and Art allows us to approach and express the relations between scientific education and culture with alternative ways to enrich the knowledge meaning, also aiming to provide students with a broader view about the scientific knowledge construction in an intelligent dialogue with the world.  To do so, the proposal presents an operative methodology, approaching science as a historical and social knowledge to teach quantum mechanics, and it aims to make the student able to hypothesize, conceptualize, situate scientific explanations in time, in short, operate according to the provided tools. Working with the ways in which Physics, introduced as a cultural component, influences the interpretations of macro and microscopic phenomena and contributes to the understanding of Modern Physics, part of twentieth-century Physics. Therefore, adding cultural elements to Physics world seems to be increasingly necessary, as it seems to resignify it by rehumanizing its knowledge. In addition, using the historical context seems to give us a greater extensiveness to knowledge, since it also starts being part of a broader culture, beyond its scientific meaning. 

Author Biographies

Rúbia de Fátima Antunes Martins Fernandes, Universidade Federal de São Paulo

Licenciada em Ciências, com habilitação em Física, e mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de São Paulo do Campus Diadema (Unifesp-Diadema). É professora da educação básica.

Flaviston Ferreira Pires, Universidade Federal de São Paulo

Licenciado em Ciências, com habilitação em Física, e mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de São Paulo do Campus Diadema (Unifesp-Diadema). É professor da educação básica.

Thaís Cyrino de Mello Forato, Universidade Federal de São Paulo

Professora do curso de Graduação em Ciências-Licenciatura na Universidade Federal de São Paulo e credenciada no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Unifesp. Doutora em Educação, mestra em História da Ciência e licenciada em Física. Editora adjunta de Prometeica, Revista de Filosofia y Ciencia.

José Alves da Silva, Universidade Federal de São Paulo

Professor do curso de graduação em Ciências-Licenciatura e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de São Paulo, Campus Diadema (Unifesp-Diadema). É licenciado em Física, mestre em ensino de Ciências, modalidade Física, e doutor em Educação pela Universidade de São Paulo.

Published

2017-08-09

How to Cite

Fernandes, R. de F. A. M., Pires, F. F., Forato, T. C. de M., & da Silva, J. A. (2017). Salvador Dalí’s paintings to introduce Quantum Mechanics concepts in High School. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 34(2), 509–529. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n2p509

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas

Most read articles by the same author(s)