Exploratory study on the use of the word “metacognition” in papers published in brazilian journals from 2007 to 2017 on science and mathematics teaching area
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p6Abstract
This article presents an exploratory study about the use of the word “metacognition” in papers published in Science and Mathematics Teaching Brazilian journals of stratum A1 and A2 of CAPES, from 2007 to 2017. The corpus of the research was constituted of 430 papers that were analysed by the procedures of Content Analysis. Two interpretative movements were carried out: the first focused on the general intentionality of the article, exploring the contexts in which the word metacognition was used, systematized in six emerging categories: Learning Process; Metacognitive process; Teacher training; Evaluation Instrument; Learning Object and Learning Environment; the second focused on the meanings of the word metacognition presented in the articles, from which thirteen categories emerged: Metacognitive Process; Metacognitive strategy; Metacognitive Ability; Metacognitive Character; Metacognitive thinking; Learning; Metacognitive Knowledge; Teacher Metacognition; Self-regulation; Awareness raising; Metacognitive Competence; Metacognitive Model and Metacognitive Level. From these analyzes resulted what we call the „general diagram?, which represents a synthesis of researches about metacognition published in Science and Mathematics Teaching Brazilian journals in the last 11 years.References
BAKER, L.; BROWN, A. Metacognitive skills and reading. Handbook of reading research, v. 1, p. 353-394, 1984.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977; 3. ed., 2004.
BROWN, A. L. Knowing when, where, and how to remember: A problem of metacognition. In: GLASER, R. (Ed.). Advances in instructional psychology. v. 1. Hillsdale: Erlbaum, 1978.
CORRÊA, N. N. G. Percepções e reflexões de estudantes de Ensino Médio no processo metacognitivo da aprendizagem em Física. 2017. 156f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
CORRÊA, N. N. G; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. de M. Metacognição e as relações com o saber. Ciência & Educação, v. 24, p. 517-534, 2018a.
CORRÊA, N. N. G; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. de M. Perfil metacognitivo (Parte II): aplicação de instrumento de análise. Investigações em Ensino de Ciências, v. 23, p. 230-244, 2018b.
FLAVELL, J. H. Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive-developmental inquiry. American psychologist, v. 34, n. 10, p. 906, 1979.
GOURGEY, A. F. Metacognition in basic skills instruction. In: Metacognition in learning and instruction. New York: Springer-Dordrecht, p. 17-32, 2001.
HACKER, D. J. Definitions and empirical foundations. In: Metacognition in educational theory and practice. Routledge, p. 15-38, 1998.
HARTMAN, H. J. Developing students’ metacognitive knowledge and skills. In: Metacognition in learning and instruction. New York: Springer-Dordrecht, p. 33-68, 2001.
KLUWE, R. H. Cognitive knowledge and executive control: Metacognition. In: GRIFFIN, D. R. (Ed.). Animal mind – human mind. New York: Springer-Verlag, p. 201-224, 1982.
MORAES, R. Análise de conteúdo. Educação. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, ano XXII, n. 37, p. 7-31, 1999.
PARIS, S. G.; WINOGRAD, P. How metacognition can promote academic learning and instruction. In: JONES, B. F.; IDOL, L. (Ed.). Dimensions of thinking and cognitive instruction. Hillsdale: Erlbaum, p. 15-51, 1990.
PASSOS, M. M; CORRÊA, N. N. G.; ARRUDA, S. de M. Perfil metacognitivo (Parte I): Uma proposta de instrumento de análise. Investigações em Ensino de Ciências, v. 22, p. 176-191, 2017.
ROSA, C. T. W. Metacognição no ensino de Física: da concepção à aplicação. Passo Fundo: UPF Editora, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >