Special relativity in high school: the concepts ofrelativistic mass and mass-energy equivalence in physics textbooks

Authors

  • Fernanda Ostermann UFRGS - Rio Grande do Sul
  • Trieste dos Santos Freire Ricci UFRGS - Rio Grande do Sul

Abstract

In this work we discuss two concepts widely presented in high school physics textbooks in the context of Special Relativity: relativistic mass and massenergy equivalence. It was possible to observe that these concepts are not being presented in a rigorous way, leading textbooks to convey serious misconceptions. Relativistic mass is presented as a fundamental concept when in fact it is an inadequate notion. On the other hand, the meaning of the mass-energy equivalence has been dealt with erroneously, which can lead the reader to misunderstandings.

Author Biographies

Fernanda Ostermann, UFRGS - Rio Grande do Sul

Graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1987), Mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1991) e doutorado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Trieste dos Santos Freire Ricci, UFRGS - Rio Grande do Sul

Graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Pará (1980) , mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1983) e doutorado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997) .

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2004-01-01

How to Cite

Ostermann, F., & Ricci, T. dos S. F. (2004). Special relativity in high school: the concepts ofrelativistic mass and mass-energy equivalence in physics textbooks. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 21(1), 83–102. Retrieved from https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6440

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>