History and Philosophy of Science in the scholar postmodern context: a contribution to sciences education from Gadamer's hermeneutics

Authors

  • Deyvid José Souza Santos Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de São Paulo
  • Thaís Cyrino de Mello Forato Universidade Federal de São Paulo
  • José Alves da Silva Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e76100

Abstract

In order to contribute to the educational background of adolescents in our schools, this paper raises some reflections on the post-modern school context and the History and Philosophy of Science. Presenting Gadamer's hermeneutics as a study field that can facilitate the dialogue between these themes and to help on elaboration of proposals for sciences teaching. In this sense, we emphasize its potential to help teachers to deal with the problem of relativism and subjectivism in sciences education and to criticize or to combat scientific negationism, since it shows us that it is possible to understand how much the reason is fundamental precisely when we take into account the historical and sociological aspects that comprise our understanding process. Within this context, we indicate the need of a teacher educational background that helps to deal with feelings, character formation, self-realization desire and the exercise of a cordial reason ethics, that is, including the universals of justice and the moral values that inspired an authentically democratic society, as adopted by the Spanish philosopher Adela Cortina. Taking into account the bibliographic review carried out on these themes, we raised some questions throughout the article and at the end we present three arguments that are indicative of the potential of Gadamer’s hermeneutics to help implement the history and philosophy of science in science teaching. From the result of our reflection, we also realized how much the use of History and Philosophy of Science in the classroom can become even more fundamental and enriching if aspects of adolescence in postmodernity are considered.

Author Biographies

Deyvid José Souza Santos, Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de São Paulo

Licenciado em Física pelo Instituto de Física da Universidade de São Paulo (IFUSP), possui experiência como professor de Física, Matemática e Química. Atualmente está concluindo o Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática na Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) e trabalha como professor de Ciências da Natureza no Ensino Médio Técnico do SENAC.

 

 

Thaís Cyrino de Mello Forato, Universidade Federal de São Paulo

Bacharel e Licenciada em Física pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Mestra em História da Ciência pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). Realizou Pós-doutorado no Instituto de Biociências da USP, junto ao Programa de pós-graduação Interunidades em Ensino de Ciências (USP). Professora e Pesquisadora junto ao Departamento de Ciências Exatas e da Terra, na Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP-DIADEMA, atuando no curso de Graduação em Ciências – Licenciatura em Física, Química, Biologia e Matemática. Coordenadora do Grupo História da Ciência na Educação Científica na UNIFESP. Atualmente é orientadora permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PECMA), da UNIFESP, e orientadora pontual no Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências (PIEC) da USP. Desenvolve pesquisas envolvendo interfaces entre a História das Ciências, a Educação Científica, a Formação de Professores e a Divulgação da História das Ciências.

José Alves da Silva, Universidade Federal de São Paulo

É doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (2008), mestre em Ensino de Ciências – Modalidade Física, pela Universidade de São Paulo (2002) e graduado em Licenciatura em Física pela Universidade de São Paulo (1998). Foi diretor-geral da DOT – Diretoria de Orientação Técnica da Secretaria Municipal de Educação da Cidade de São Paulo, consultor da Secretaria de Ensino Médio e Tecnológico do Ministério da Educação, autor da coleção de livros didáticos de Física do Projeto Escola e Cidadania (Editora do Brasil), consultor para o caderno de gestores da Secretaria Estadual de Educação de São Paulo, editor pleno de livros didáticos de Física e de Ciências e professor da rede pública municipal e estadual de São Paulo. Atualmente, pesquisa adolescência no contexto escolar, aliando-a com a discussão crítica da pós-modernidade na educação e é professor orientador do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e de Matemática da Unifesp-Diadema. Atua com formação continuada de professores, tendo prestado consultorias para diferentes instituições. É membro do Projeto Zero – Letramentos Científicos Múltiplos (grupo de pesquisa cadastrado no CNpq) e professor adjunto da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Campus Diadema.

E-mail: josealves.unifesp@gmail.com

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Published

2021-09-20

How to Cite

Santos, D. J. S. ., Forato, T. C. de M., & Silva, J. A. da. (2021). History and Philosophy of Science in the scholar postmodern context: a contribution to sciences education from Gadamer’s hermeneutics. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 38(2), 1282–1308. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e76100

Issue

Section

História, Filosofia e Sociologia da Ciência e Ensino de Ciências/Física

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