History and Philosophy of Science in the scholar postmodern context: a contribution to sciences education from Gadamer's hermeneutics
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e76100Abstract
In order to contribute to the educational background of adolescents in our schools, this paper raises some reflections on the post-modern school context and the History and Philosophy of Science. Presenting Gadamer's hermeneutics as a study field that can facilitate the dialogue between these themes and to help on elaboration of proposals for sciences teaching. In this sense, we emphasize its potential to help teachers to deal with the problem of relativism and subjectivism in sciences education and to criticize or to combat scientific negationism, since it shows us that it is possible to understand how much the reason is fundamental precisely when we take into account the historical and sociological aspects that comprise our understanding process. Within this context, we indicate the need of a teacher educational background that helps to deal with feelings, character formation, self-realization desire and the exercise of a cordial reason ethics, that is, including the universals of justice and the moral values that inspired an authentically democratic society, as adopted by the Spanish philosopher Adela Cortina. Taking into account the bibliographic review carried out on these themes, we raised some questions throughout the article and at the end we present three arguments that are indicative of the potential of Gadamer’s hermeneutics to help implement the history and philosophy of science in science teaching. From the result of our reflection, we also realized how much the use of History and Philosophy of Science in the classroom can become even more fundamental and enriching if aspects of adolescence in postmodernity are considered.
References
ABADÍA, O. M. Hermeneutical contributions to the history of science: Gadamer on ‘presentism’. Studies in History and Philosophy of Science Part A, v. 42, n. 2, p. 372-380, 2011.
AMARAL, M. Encontros com professores de uma escola estadual do Ensino Médio – uma escuta em que a dimensão objetiva se vê alinhavada pela subjetividade dos autores. In: AMARAL, M. (Org.). Educação, psicanálise e direito: combinações possíveis para se pensar a adolescência na atualidade. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2006. 216p.
AMARAL, M. A estética transgressora do rap e do funk: em direção à reversão dialética da educação pública nas metrópoles brasileiras. In: AMARAL, M. G. T. do; SOUZA, M. C. C. C. de. Educação pública nas metrópoles brasileiras: impasses e novos desenlaces. Jundiaí: Paco Editorial; São Paulo: Edusp, 2011, p. 279-300.
ARIÈS, P. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC Editora, 1981. 224p.
BAGDONAS, A.; ZANETIC, J.; GURGEL, I. O maior erro de Einstein? Debatendo o papel dos erros na ciência através de um jogo didático sobre cosmologia. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 35, n. 1, p. 97-117, 2018.
BAUMAN, Z. O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998. 276p.
BOMBASSARO, L. C. As fronteiras da epistemologia: como se produz o conhecimento. Vozes, 1992. 144p.
BRAGA, M.; GUERRA, A.; REIS, J. C. A Física experimental numa perspectiva histórico-filosófica. In: PEDUZZI, L. O. Q.; MARTINS, A. F. P.; FERREIRA, J. M. H. (Orgs.). Temas de História e Filosofia da Ciência no Ensino. Natal: EDUFRN, 2012.
CALLIGARIS, C. A adolescência. São Paulo: Publifolha, 2000. 88p.
CALVINO, I. Por que ler os clássicos. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2007. 277p.
CARVALHO, T. A.; REIS, J. C. Diálogos entre Ciência e Arte: Uma leitura a partir da obra de Remedios Varo para um Ensino sobre as Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, p. 173-196, 2020.
CASTRO, R. E.; TEIXEIRA, M. R. F. Visão pós-moderna da educação e os debates de educação em ciências. Revista Litterarius. Faculdade Palotina, v. 16, n. 02, 2017, p. 1-11.
CONDÉ, M. L. L. ‘Um papel para a história’: o problema da historicidade da ciência. Curitiba: Editora UFPR, 2017.
CORTINA, A; MARTÍNEZ, E. Ética. Tradução: Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Ed.6 Loyola, 2015. 176p.
DUNKER, C. Narcisismo Digital. Reinvenção da intimidade: políticas do sofrimento cotidiano. São Paulo: Ubu Editora, 2017. 320p.
FERREIRA, G. K. Reflexões sobre a natureza da ciência: configurações e intenções na formação de professores de física, 2018. 357 p. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina.
FORATO, T. C. M. Isaac Newton and the hidden forces in Universal Gravitation: Delimiting na Approach for teacher Training. In: PRESTES, M. E. B.; SILVA, C. C. (Org.). Teaching Science with Context Historical, Philosophical, and Sociological Approaches. 1. ed. New York / Heidelberg: Springer, 2018. v. 1, p. 293-311.
FORATO, T. C. M.; PIETROCOLA, M.; MARTINS, R. A. Historiografia e natureza da ciência na sala de aula. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 28, n.1, p. 27-59, 2011.
FORATO, T. C. M.; BAGDONAS, A.; TESTONI, L. Episódios históricos e natureza das ciências na formação de professores. Enseñanza de las ciencias, v. extra, p. 3511-3516, 2017.
GADAMER, H. G. Verdade e Método I: Traços Fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: Vozes, 2015. 631p.
GUTIERRA, B. C. C. Adolescência, psicanálise e educação: o mestre “possível” de adolescentes. São Paulo: Avercamp, 2003.
HERCULANO-HOUZEL, S. O Cérebro Adolescente: A neurociência da transformação da criança em adulto. Rio de Janeiro, 2013.
JARDIM, W.; GUERRA, A. O artigo República das Letras, Academias e Sociedades Científicas no século XVIII: a garrafa de Leiden e a ciência no ensino. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 34, p. 774-797, 2017.
KOYRÉ, A. Estudos de História do Pensamento Científico. Tradução e revisão técnica: Márcio Ramalho. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense universitária, 2011. 434p.
LEIVISKÄ, A. Finitude, Fallibilism and Education towards Non-dogmatism: Gadamer’s hermeneutics in science education. Educational Philosophy and Theory, v. 45, n. 5, p. 516-530, 2013.
LIMA, I. P. C. Lise Meitner e a Fissão Nuclear: Caminhos para uma narrativa feminista. 2019. 181p. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências, Universidade Federal da Bahia.
LIMA, J. F. L. A morte da Pedagogia? Os fundamentos modernos da educação escolar frente aos desafios da pós-modernidade numa perspectiva histórico-filosófica. Revista Diálogo Educacional, v. 19, n. 61, p. 844-861, jul. 2019.
LIPOVETSKY, G. A era do vazio: ensaios sobre o individualismo contemporâneo. Barueri: Manole, 2005.
MARTINS, A. F. P. Natureza da Ciência no ensino de ciências: uma proposta baseada em “temas” e “questões”. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 32, n. 3, p. 703-737, 2015.
MARTINS, R. A. Introdução: a história da ciência e seus usos na educação. In: SILVA, C. C. (Org.). Estudos de história e filosofia das ciências. Subsídios para aplicação no Ensino. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2006a. p. 3-21.
MOURA, B. A. O que é natureza da ciência e qual sua relação com a história e filosofia da ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, v. 7, p. 32-46, 2014.
MOURA, C. B.; GUERRA, A. Reflexões sobre o processo de construção da ciência na disciplina de química: um estudo de caso a partir da história dos modelos atômicos. Revista Electrónica de Investigación em educación em ciencias, v. 11, n. 2, p. 64-77, dez. 2016.
NOVAIS, E. L. A crise de paradigmas na escola atual: uma escola moderna em um mundo pós-moderno. Cadernos da Educação Básica, v. 1, n. 2, p. 116-133, out. 2016.
OLIVEIRA, C. J. A relação entre os problemas internalizantes e externalizantes e o bem-estar psicológico na adolescência. 2018. 98p. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Secção de Psicologia Clínica e da Saúde, Núcleo de Psicoterapia Cognitiva-Comportamental e Integrativa, Universidade de Lisboa, Faculdade de Psicologia.
OLIVEIRA; R. D. V. L.; QUEIROZ, G. R. P. C. Conteúdos Cordiais: Química Humanizada para uma Escola sem Mordaça. São Paulo: Livraria da Física, 2017. 128p.
OLIVEIRA, W. C.; DRUMMOND, J. M. H. F. Refletindo sobre desafios à inserção didática da História e Filosofia da Ciência em oficina de formação docente. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 8, n. 3, p. 151-179, 2015.
PEREIRA, A. C. A. O adolescente em desenvolvimento. São Paulo: Harbra, 2005. 160p.
PIRES, M. C. S. Justiça e cuidado em Adela Cortina: contornos da ética num mundo global. 2014. 360p. Tese (Doutorado) - Universidade de Évora, Évora, Portugal.
REALE, G.; ANTISERI, D. História da filosofia. VI. 1.ed. São Paulo: Paulus, 2008. 496p.
ROBILOTTA, M. O Cinza, O Branco e o Preto - da Relevância da História da Ciência no Ensino da Física. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 5, n. especial, p. 7, 1987.
SANTIAGO, L. M.; MIRANDA, L. U. O conceito de tradição na hermenêutica filosófica de Gadamer. HYBRIS, Revista de Filosofía, v. 10, p. 43‐61, 2019.
SANTOS, M. C. Experimento e Matemática na Lei da Queda dos Corpos de Galileu Galilei. 2018. 130p. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo.
SCHMIEDECKE, W. G.; PORTO, P. A. Uma abordagem da história da energia nuclear para a formação de professores de física. Revista Brasileira de História da Ciência, v. 7, n. 2, p. 232-241, 2014.
SILVA, J. A. Compromisso e paixão: o universal e o singular na boa escola pública. 2008. 386p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
SILVA, J. A. As possíveis contribuições do ensino de ciências para a identidade do Ensino Fundamental II e para a tarefa de alfabetizar. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 4, p. 811-821, 2013.
SILVA, J. A. Formar professores na sociedade pós-industrial: as contribuições do conceito de projeto de vida e as especificidades da docência em ciências e matemática. In: SILVA J.; KLUTH, V. Aproximações e distanciamento no ensino de ciências e matemática: questões de identidade da área no âmbito filosófico e institucional. São Paulo: Porto de Ideias, 2013. 69-91p.
SILVA, J.; FORATO, T. As contribuições do subprojeto Pibid-Física para a formação inicial e continuada de professores tendo em vista a tarefa de educar o adolescente em tempos de sociedade pós-industrial. In: PRADO, J. Desafios da formação inicial do docente no contexto do Pibid: experiências de formação de professores nos arrabaldes das cidades de Diadema e Guarulhos (SP). Jundiaí: Paco Editorial, 2017. 97-136p.
SILVA, J.; STOCO, S. Pibid-Física e o Estágio Curricular Supervisionado: diálogo sobre gestão dos diferentes aspectos de sequência didática na formação inicial de professores. In: Pibid-Unifesp em diálogo: trajetórias e indagações sobre práticas de formação inicial de professores. Jundiaí: Paco Editorial, 2018. 13-50p.
SILVEIRA, F. L.; PEDUZZI, L. O. Q. Três episódios de descoberta científica: da caricatura empirista a uma outra história. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 23, n. 1, p. 26-52, abr. 2006.
SOUSA, R. S.; GALIAZZI, M. C. Traços da Hermenêutica Filosófica na Educação em Ciências: Possibilidades à Educação Química. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 279-304, 2017.
SOUSA, R. S.; GALIAZZI, M. C. A tradição de linguagem em Gadamer e o professor de química como tradutor-intérprete. ACTIO: Docência em Ciências, v. 3, n. 1, p. 268-285, 2018.
ZANETIC, J. Física e Arte: uma ponte entre duas culturas. Pro-Posições, v. 17, n. 1, p. 39-57, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >