Discussing the Nature of Scientific Divulgation Based on the Concept of Ideology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e95107

Keywords:

Science Communication, Ideology

Abstract

Within the production process of scientific communication material, several messages are transmitted implicitly, such as “what it is to do science” and how this activity takes place in a “neutral” way. However, when we analyze this process more deeply, we realize that scientific communication is much more than a “simplification” of scientific knowledge: it configures a new discourse, produced in a certain historical and cultural period by agents inserted in this context. That said, the aim of this article will be to understand the nature of science communication and connect it to the concept of ideology, using a historical materialist approach. From this perspective, we perceive the potential of such material, whether to support a hegemonic ideology, or to develop utopias from new perspectives and new ways of living.

Author Biographies

Sofia Guilhem Basilio, University of São Paulo

Licenciada em Física (2015) pela Universidade de São Paulo, mestra em Ciências (Modalidade Ensino de Física, 2018) pelo Programa Interunidades em Ensino de Ciências, USP, e atualmente doutoranda em Ciências (Modalidade Ensino de Física) pelo mesmo programa. Participante do Grupo de Teoria e História da Ciência Contemporânea (TeHCo), além de realizar estágio de doutorado no Niels Bohr Archive – Dinamarca. Seus estudos se dão com base no marxismo, em especial sobre como aspectos ideológicos ocorrem na relação Ciência-Sociedade. Possui interesse nas áreas de História e de Filosofia da Mecânica Quântica. Atualmente investiga a influência do contexto intelectual no desenvolvimento da mecânica quântica e da formulação da equação de Schrödinger.

Ivã Gurgel, University of São Paulo

Professor no Instituto de Física da USP, possui graduação em Licenciatura em Física (2004), mestrado em Ciências (Modalidade Ensino de Física, 2006) e doutorado em Educação (Modalidade Ensino de Ciências e Matemática, 2010) pela Universidade de São Paulo. Realizou estágio de doutorado no laboratório SPHERE – Sciences, Philosophie e Histoire do CNRS-França. Tem experiência nas áreas de História da Ciência, Epistemologia e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: História da Física nos Séculos XIX e XX, História da Ciência no Brasil, Estudos Culturais da Ciência e Ensino de Física Moderna e Contemporânea. Coordena o Grupo de Teoria e História da Ciência Contemporânea (TeHCo) e o Acervo Histórico do IFUSP.

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Published

2024-08-01

How to Cite

Basilio, S. G., & Gurgel, I. (2024). Discussing the Nature of Scientific Divulgation Based on the Concept of Ideology. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 41(1), 152–179. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e95107

Issue

Section

História, Filosofia e Sociologia da Ciência e Ensino de Ciências/Física

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